Business Internaţional

O şarjă disperată: O nouă superasociaţie a producătorilor de tutun din Germania vrea să declanşeze un super-lobby

O şarjă disperată: O nouă superasociaţie a producătorilor de tutun din Germania vrea să declanşeze un super-lobby

Autor: Catalina Apostoiu

15.03.2018, 00:04 730

Când chiar Philip Morris vrea să renunţe la ţigări, îţi poţi da seama uşor că lucrurile nu stau prea bine pentru industria tutunului. Cu vânzări în scădere şi o ascensiune a ţigărilor electronice, producătorii germani pregătesc o contraofensivă, scrie cotidianul german Handelsblatt.

Zilele de aur ale ţigărilor par să fie pe sfârşite. Chiar şi cea mai mare companie de tutun din lume încearcă să renunţe. Campaniile antifumat, studiile care expun riscurile pentru sănătate, etichetele de avertizare de pe pachetele de ţigări, reglementările noi şi ascensiunea ţigărilor electronice pun presiune în creştere asupra industriei tutunului.

Michael Kaib, CEO al producătorului de ţigări Reem­ts­ma, resimte din plin aceste presiuni. Compania-mamă Im­perial Brand a cerut o restructurare a subsidiarei din Hamburg. 85 din peste 1.000 de locuri de muncă vor fi eli­mi­nate în acest an, iar patru din trei joburi vor fi în pericol pe viitor.

Iar Reemtsma nu este singura în această situaţie. Şi alte companii din industria tutunului operează restructurări în Germania, încercând în acelaşi timp să riposteze în faţa atacurilor venite din partea autorităţilor de reglementare. Industria a înregistrat o victorie recent reuşind să stopeze o propunere guvernamentală privind interzicerea postarea reclamelor pereţi şi chioşcuri. O victorie neînsemnată, însă.

Totuşi, acestea nu se dau bătute uşor. Kaib şi-a invitat colegii din industrie în Berlin pe 20 martie pentru a discuta despre formarea unei fundaţii umbrelă.

Noua super asociaţie are drept obiectiv maximizarea impactului acţiunilor de lobby ale industriei. „Apelurile pentru un viitor fără fumat se vor intensifica şi există chiar şi în cadrul industriei noastre“, a avertizat Kaib, referindu-se probabil la acţiunile liderului de piaţă Philip Morris. Compania a părăsit toate asociaţiile din Germania.

Aceasta deşi Philip Morris deţine în continuare o cotă de aproape 37% din piaţa germană, urmată fiind de Reemtsma cu 25% şi BAT cu 19%, potrivit Asociaţiei Germane din industria tutunului.

Popularitatea ţigărilor clasice continuă însă să scadă în Germania.

Un număr în creştere de fumători se reorientează către ţigările electronice. În perioada septembrie 2016-septembrie 2017, veniturile din vânzările de ţigări electronice au înregistrat mai mult de o dublare la 33,5 milioane de euro. Vânzările de ţigări clasice au scăzut cu 3% la 19,5 miliarde de euro în aceeaşi perioadă.

Innocigs se numără printre companiile care profită de pe urma acestei tendinţe. Producătorul de ţigări electronice cu sediul în Hamburg se opune totuşi eforturilor guvernelor de reglementare a acestei industrii în ascensiune. Fraţii Dahlmann care au fondat compania cred chiar că o intrare pe piaţă a firmelor tradiţionale ar fi benefică.

Kaib, însă, este convins că acestea din urmă nu trebuie să cedeze. Piaţa ţigărilor electronice şi a altor produse inovative poate avea succes „fără a ameninţa produsele tradiţionale din tutun“, a declarat acesta.

AFACERI DE LA ZERO