Business Internaţional

Pâinea, cel mai banal aliment, dar cu o valoare culturală, economică şi socială majoră, se scumpeşte dramatic în Europa, cu continentul prins în ghearele inflaţiei

Pâinea, cel mai banal aliment, dar cu o valoare...

Autor: Catalina Apostoiu

20.10.2022, 22:59 437

Costurile ridicate ale făinii, ouălor şi electricităţii forţează brută­riile din Europa să-şi crească preţuri­le şi să-şi reducă producţia, potrivit The New York Times.

De la începutul războiului din Ucraina, preţul grâului pe care Julien Bourgeois îl foloseşte la moara sa de făină din centrul Franţei a crescut cu peste 30%. Acesta a îndemnat cele 1.000 de brutării pe care compania sa le aprovizionează să scumpească ba­gheta franţuzească cu 10 cenţi pentru a compensa costurile în creştere pe care trebuie să le treacă mai departe. 

„Consumatorii îşi permit deo­cam­dată să plătească mai mult, dar preţurile vor continua să crească. Este îngrijorător“. În Franţa, unde baghetele costă deja cu peste 8% mai mult decât în urmă cu un an, spune acesta, „ne amintim că revoluţia a în­ce­put de la preţul pâinii“.

Există semne că inflaţia din Europa îşi accelerează creşterea. Costul alimentelor a urcat deja cu 16% în UE. În acest context, puţine lucruri creează mai multă îngrijorare ca preţul pâinii. Preţurile acesteia nu au fost niciodată mai mari, pâinea fi­ind acum cu aproape 19% mai scum­pă decât cu un an în urmă, cea mai rapidă creştere consemnată vreoda­tă, potrivit Eurostat.

Când preţul pâinii creşte, oame­nii resimt efectul imediat. Presiunile sunt la cel mai ridicat nivel în ţările mai a­pro­piate de zona de conflict, în special Ungaria, unde costul pâinii a urcat în septembrie cu 77% în ter­meni anuali. În Croaţia, Estonia, Le­tonia, Lituania, Polonia şi Slovacia, pâinea s-a scumpit cu peste 30%. Scumpirea pâinii a venit ca un şoc în Germania, preţurile urcând aici cu peste 18% într-un an.

Furnizorii de făină se confruntă cu costuri în creştere la gaze şi elec­tricitate. Facturile cresc de asemenea pentru companiile dependente de e­nergie, incluzând mii de brutării in­dus­triale şi artizanale care folosesc cup­toare în cea mai mare parte a zilei.

În Olanda, o mulţime de brutării au falimentat de la sfârşitul verii. Bru­tăriile din Belgia cresc preţurile, însă una din 10 au fost obligate să se în­chidă, cele mai multe închideri fiind aşteptate înainte de finalul anului.

Inflaţia creşte în acelaşi timp costurile gestionării unui business în Europa prin faptul că determină an­gajaţii să ceară salarii mai mari.

Attila Pecsi, proprietar al brută­riei Aran din Budapesta, spune că a majorat salariile celor 30 de angajaţi ai săi de două ori în acest an. Cheltu­ielile cu salariile reprezintă jumătate din costul unei pâini, iar materiile prime şi energia o altă treime.

Cu cheltuielile în creştere, Pecsi a scumpit pâinea cu 12% din ianuarie şi plănuieşte o nouă scumpire înainte de sfârşitul anului. Iar consumatorii se aşteaptă la noi scumpiri, spune acesta.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO