Business Internaţional

Problema nerezolvata de la Kraft - branza buna in burduf de tutun

23.04.2003, 00:00 95

Investitorii sunt mai putin ingrijorati de tigari decat de branza. Avand in vedere ca Philip Morris USA, divizia Grupului Altria din industria tutunului a reusit sa obtina o amanare de la plata celor 12 mld.$ stipulate intr-o hotarare judecatoreasca, norul care atarna deasupra companiei sora Kraft Foods trebuia sa se risipeasca. Pana la urma, Wall Street-ul s-a temut ca Altria va imprumuta bani de la Kraft pentru a plati. Insa investitorii in Kraft, o actiune care se tranzactioneaza separat de Altria, nu prea rasufla usurati, relateaza Wall Street Journal Europe.
Actiunile Kraft s-au tranzactionat la preturi mai mici saptamana trecuta de cand la inceputul saptamanii un tribunal a hotarat amanarea platii. Pana la urma, toata discutia despre "pata de tutun" de la Kraft, datorita faptului ca 84% din capitalul companiei este detinut de catre Altria, fosta Philip Morris, se rezuma de fapt la o problema cu care se confrunta toate companiile din industria alimentara: cum sa-i faci pe consumatori, mai ales pe cei din economiile slabite, sa plateasca preturi mari pentru produse care par sa fie identice cu alternativele mai ieftine.

De exemplu branza
Branza este produsul care realizeaza cota cea mai mare din veniturilr Kraft, acoperind aproximativ 20% din profit si in jur de 21% din vanzarile anuale in valoare de 29 de miliarde de dolari. Provocarea pentru Kraft este sa creeze marci memorabile si sa vina cu ceea ce in esenta este un produs alimentar complex, astfel incat consumatorii vor plati mai mult pentru un Kraft Lunchable (un pachet pentru pranz Kraft) decat ar plati pentru branza simpla si covrigei. Kraft controleaza peste 40% din piata cu amanuntul a branzei din SUA, si lanseaza constant produse precum felia de branza Velveeta Hot Mexican si siragul din branza Rip-Ums, pentru ai face pe consumatori sa plateasca multi bani pentru marcile Kraft.
Compania produce peste 500 de produse din branza diferite. Totusi, indiferent cum ar taia branza, Kraft se zbate sub presiunile venite din partea produselor de marca si a fost fortata sa reduca preturile. Volumul de branza vandut de Kraft anul trecut a scazut cu 1 procent, iar cota de piata a companiei a scazut la majoritatea categoriilor de branza.

Cresterea profitului
Saptamana trecuta Kraft a raportat o crestere de 22% a profitului net de pe primul trimestru, pana la 848 de milioane de dolari, in crestere fata de cel inregistrat in perioada similara a anului trecut de 693 de milioane de dolari, iar veniturile au crescut cu 3%, pana la 7,36 miliarde de dolari. Insa divizia de branza, care este locul de testare pentru directorii de top din Kraft, a raportat o scadere a vanzarilor fata de primul trimestru al anului trecut. Volumul total de vanzari al companiei, care reprezinta un indicator cheie pentru performantele Kraft, a ramas neschimbat, fata de primele trei luni din 2002.
Problemele de la divizia de branza au contribuit insa la esecul planurilor pline de promisiuni de la listarea publica a Kraft in iunie 2001. Cu doar doi ani in urma, Kraft le-a spus investitorilor ca pana in 2003 se pot astepta la o crestere medie de 14% pana la 16% a veniturilor anuale pe actiune, pe masura ce compania trecea la reducerea costurilor, in urma uriasei achizitii a producatorului de dulciuri Nabisco, cu putin timp inaintea listarii publice. Din acest motiv investitorii se asteptau la o crestere a profitului cu 10% pe an.

Cheltuieli cu pensiile si faina
Insa in 2002, costurile inregistrate de Kraft au continuat sa creasca, in primul rand datorita cresterii costurilor cu pensiile si a preturilor la produse de baza precum faina de grau si cacao, ingrediente importante pentru prajiturile si fursecurile Nabisco. In plus, in luna ianuarie a acestui an, in timpul conferintei cu investitorii si analistii pe marginea profitului din trimestrul patru, oficialii Kraft au declarat ca vor trebui sa micsoreze volumul profitului pe 2003. Ei le-au spus investitorilor sa se astepte la o crestere a profitului de cel mult 4% pana la 6%, adica aproximativ jumatate din ceea ce se asteptau investitorii. In ziua urmatoare reactia investitorilor a scazut pretul actiunilor Kraft cu 14 procente, cea mai mare scadere intr-o singura zi, de la momentul cand compania s-a listat public. In luna februarie Kraft le-a spus investitorilor ca este capabila sa asigure creseteri ale profitului pe termen lung de 8% pana la 10% si cresteri ale vanzarilor de 3%, insa ambele cifre erau mai mici decat cele la care se asteptau investitorii.
"In contrast cu estimarile optimiste de la momentul listarii publice, Kraft a venit cu picioarele pe pamant", spune Daniel Peris, analist pe alimente la Federated Investors, fond de investitii care este actionar Kraft.

Vanatori la panda
De remarcat totusi ca fluxul de numerar (cash flow) care este cel mai atent urmarit de catre investitorii de la Kraft a crescut cu 14% anul trecut iar pentru acest an Lehman Brothers estimeaza ca va continua sa creasca cu cel putin 10 procente. In plus, valoare de piata a companiei de la acest moment continua sa atraga asa numitii investitori "vanatori" , precum Thomas A. Russo, de la fondul de investitii Gardner Russo & Gardner, care detine putin sub 1 milion de actiuni Kraft, care reprezinta aproximativ 2% din activele aflate in administrarea sa. "Daca ai rabdare, aceasta este o pozitie buna, iar evaluarile nu sunt atat de mult la extrema ca in cazul altor companii americane din industria alimentara", spune Russo.
Insa acesta este un grup de investitori diferit fata de cel care a achizitionat actiunile companiei atunci cand au fost listate public. La scurt timp dupa oferta publica initiala, Credit Suisse First Boston, una din bancile care a subscris la aceasta oferta, a spus ca 43% din potentialii investitori de la Kraft erau manageri interesati de o crestere rapida a portofoliului. In timp ce investitorii vanatori precum Thomas A. Russo spun ca actiunile sunt atractive la pretul curent, alti manageri de fonduri de investitii nu vad nici un motiv ca actiunea sa arate pe viitor altceva decat o crestere lenta.
Betsy Holden, co-directorul executiv de la Kraft, a recunoscut ca exista o presiune la divizia de branza din partea marcilor private, insa ea afirma ca si inainte Kraft s-a confruntat cu asemenea presiuni si ca acum Kraft lucreaza cu companiile de retail ca sa micsoreze diferentele de pret, continuand sa lanseze si noi produse.
Cu toate acestea, Kraft inca trece prin timpuri dificile. Patrick Tschosik, analist pe produse alimentare la Dresdner RCM Global Investors din San Francisco, care este si actionar Kraft, este de parere ca piata evalueaza actiunile cu 15% mai mici decat cele ale companiilor rivale datorita ingrijorarilor cauzate de legatura cu producatorul de tutun.
Kraft si-a pierdut accesul la piata titlurilor comerciale si a imprumuturilor pe termen scurt, dupa ce agentiile de rating au degradat calificativele acordate creditelor Kraft pentru a reflecta riscurile legate de procesele diviziei din industria tutunului. Saptamana trecuta, Standard & Poor's a acordat un rating mai slab, dupa o decizie similara adoptata de Moody's.
Confruntandu-se cu costuri mai mari de imprumut, Kraft are mai putina flexibilitate in a face achizitii, si in plus compania nu prea are sanse sa iasa prea curand de sub umbrela Altria. Compania mama si-a mentinut cu atentie pachetul de control la Kraft, si nu poate sa renunte la companie fara sa suporte o lovitura fiscala uriasa si ce este mai important, fara sa se expuna la acuzatii de transfer fraudulos de proprietate, adica ca se pune la adapost de penalitatile care greveaza operatiunile diviziei de tutn prin devalorizarea de active premium.

Dulciuri si cafea pentru Romania
Kraft Foods International a intrat pe piata romaneasca in 1994, cand a achizitionat 82% din actiunile companiei SC Poiana- Produse Zaharoase SA din Brasov. Timp de cativa ani, pana in 2002, Kraft Romania a fost una din primele companii ale Kraft Fods International din zona. In 2002 insa, compania a raportat pentru prima oara rezultate mai slabe decat in anii precedenti. Kraft produce in Romania cafea si ciocolata. Principalele sale marci de cafea sunt Jacobs si Nova Brasilia, pe care a achizitionat-o, in urma cu aproximativ trei ani de la o companie locala, Supreme Imex. Pe piata dulciurilor, Kraft este prezenta cu produse din gama Poiana, Smash, Suchardine, Silvana, Sugus, Yam-Yam si Milka. Rezultatele mai slabe inregistrate anul trecut nu au fost comentate de reprezentantii Kraft in Romania, insa compania-mama anunta ca scaderea a fost cauzata de scaderea puterii de cumparare. raluca.mirescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO