Business Internaţional

Problemele gigantului BP cresc mai repede decat pata de petrol si apar zvonuri privind o posibila preluare

Problemele gigantului BP cresc mai repede decat pata de petrol si apar zvonuri privind o posibila preluare
02.06.2010, 23:09 32

Lupta BP de a opri scurgerea de petrol in Golful Mexic s-arputea transforma in lupta unuia dintre cei mai mari producatori depetrol si gaze naturale din lume de a ramane independent. Este injoc chiar supravietuirea companiei, potrivit bancii de investitiide la Londra Arbuthnot Securities.

Costul dezastrului, ce a ajuns la un miliard de dolari, sideclinul actiunilor ar putea transforma BP intr-o tinta pentruachizitii sau ar putea forta grupul sa se divizeze, potrivitanalistului Dougie Youngson.

Actiunile BP au pierdut 34% de la scufundarea platformeipetroliere Deepwater Horizon, ca urmare a unei explozii care a avutloc in data de 20 aprilie si care a ucis 11 oameni. Valoareacompaniei a scazut cu 40 mld. lire sterline (48 mld. euro) pana la79,4 mld. lire sterline (95 mld. euro). Acest lucru ar putea fisuficient pentru ca BP sa se transforme intr-o tinta atractiva.

Cel mai mare dezastru petrolier din istoriaSUA

"Valoarea de piata a BP a scazut semnificativ, astfel ar puteadeveni o tinta pentru cei ce sunt in cautare de companii pentru ale prelua", crede Dirk Hoozemans de la administratorul de activeRobeco Group din Roterdam, care anul trecut si-a vandutparticipatia in cadrul BP.

La inceputul saptamanii, actiunile BP au suferit pe bursa dinLondra cel mai drastic declin din ultimii 18 ani, dupa ce companiaa abandonat incercarea de a opri scurgerea de petrol din GolfulMexic, cea mai grava din istoria SUA.

Titlurile BP s-au depreciat marti cu 17%, pana la 4,115 lire,cea mai abruta scadere intr-o zi de dupa iunie 1992. Si ierititlurile companiei britanice au continuat sa scada, pierzand circa2%.

Compania a anuntat pe 29 mai ca o metoda numita "top kill",menita sa opreasca scurgerea prin utilizarea unor fluide grele si aunor materiale reziduale, a esuat. De pe data de 20 aprilie suntdeversati zilnic intre 12.000 si 25.000 de barili (1,9 milioane delitri - 3,9 milioane de litri) din putul aflat la o adancime de 1,5kilometri. Zacamantul de petrol se afla la 4 kilometri sub funduloceanului.

"Pana cand scurgerea nu va fi oprita, nu se va putea vorbidespre pierderi", a spus Peter Hitchens, analist la compania debrokeraj Panmure Gordon din Londra. "Desi credem ca piata areactionat exagerat la aceste vesti proaste, actiunile nu vor aveao evolutie buna atata timp cat petrolul va continua sa se scurga inmare."

Analistii spun ca exista posibilitatea ca deversarea de petrolsa nu fie oprita pana cand procesul de forare a unor puturisecundare prin care sa fie captat petrolul nu se va incheiat, inluna august.

Costul operatiunilor menite sa opreasca scurgerile de petrol seridica la 990 mil. dolari, potrivit BP, care se pregateste totuside o noua incercare de a controla scurgerile.

Sezonul uraganelor da peste cap planurile

BP va utiliza roboti subacvatici pentru a incerca sa taie teavaafectata, riscand cresterea temporara a fluxului, inainte deblocarea conductei.

Noua incercare ar putea fi amanata, desi a trecut circa o lunasi jumatate de la catastrofa, deoarece sezonul uraganelor dinGolful Mexic se apropie de inceput. Totusi, vantul dinspre sud-vestar putea imprastia petrolul, amenintand coastele din stateleMississippi si Alabama, potrivit Administratiei Nationale aAtmosferei si Oceanelor. BP este cel mai mare operator din GolfulMexic, de unde extrage peste 450.000 barili de petrol pe zi.

Scenariul Golful Mexic are Sanse mici de a se repeta InMarea Neagra

Sunt sanse mici ca dezastrul din Golful Mexic sa se repete laexploatarile din Marea Neagra pentru ca adancimea la care seforeaza este mult mai mica. "Teoretic, si in Romania existapericolul unui accident similar celui din Golful Mexic, pentru caavem platforme de exploatare. Practic, nu suntem in pericol pentruca nu avem exploatari de mare amploare. In cazul nostru, in MareaNeagra se foreaza pana la adancimi de circa 3.500 de metri", afirmaMihai Gheorghitoiu, profesor in cadrul Universitatii de Petrol siGaze din Ploiesti. "Nu adancimea conteaza insa cel mai mult, citehnologia folosita. In ultimii ani platformele din Romania au fostretehnologizate, iar acum se folosesc echipamente de ultimageneratie."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO