Business Internaţional

"American Dream"-ul chinezesc: cumpararea unei masini

08.05.2008, 19:46 12

Achizitia primei masini a fost o experienta extrem de emotionala pentru Li Rifu, un ceasornicar chinez, in varsta de 46 de ani, care a sperat ca noua masina ii va ridica lui si familiei sale standardul de viata, aducandu-le mai mule sanse de reusita, scrie International Herald Tribune.
La doar un an si jumatate dupa ce Li si-a luat masina, pe care a dat aproximativ 9.000 de dolari (5.700 de euro), lucrurile par sa se imbunatateasca pentru el si familia lui, ambii fii ai lui Rifu fiind acum casatoriti.
Tocmai din aceasta cauza, atentia occidentalilor, cand vine vorba de cresterea pietei auto din China, se indreapta mai degraba catre cresterea consumului de carburanti, a cererii de materii prime precum si de cresterea nivelului de emisii poluante eliberate in atmosfera care duc la accentuarea efectului de sera.
Se pare insa ca familiile chineze, la fel ca cele americane, nu se gandesc la aceste probleme cand isi cumpara o masina noua. Pentru ei problema achizitiei unei masini ramane o chestiune relativ simpla: daca au sau nu bani.
Potrivit statisticilor firmei de consultanta J.D. Power and Associates, aproximativ trei sferturi din totalul masinilor noi vandute in China sunt achizitionate de catre chinezi care nu au detinut niciodata un autoturism sau care nici macar nu au mai condus vreodata, iar acest nivel se pastreaza constant in ultimii patru ani. Aceasta explozie a noilor cumparatori de masini din China duce la cresterea record a vanzarilor de autoturisme, piata auto chineza crescand din 2000 si pana in prezent de aproximativ opt ori. China a devenit chiar cea de-a doua piata auto ca marime din lume, dupa Statele Unite, devansand astfel Japonia.
O schimbare vizibila pe piata auto chineza printre cumparatorii de masini este orientarea acestora catre autoturisme mai sofisticate si mai scumpe, fapt ce ar putea avea efect la nivel international.
Producatorii autohtoni de masini din China, companiile Geely si Chery, erau privite pana de curand de catre marii producatori occidentali ca niste posibili concurenti pe pietele externe, insa contrar aparentelor, vanzarile companiilor chineze din ultima perioada fie au stagnat, fie chiar au inregistrat scaderi. Acest lucru se intampla insa pe masura ce piata auto chineza inregistreaza pe putin o crestere anuala de 20%.
Cei care au avut mai mult de profitat de pe urma cresterii pietei auto din China au fost producatorii auto externi, precum General Motors, Volkswagen sau Toyota. Aceasta tendinta se manifesta in ciuda asteptarilor majoritatii analistilor, care erau de parere ca producatorii occidentali vor pierde rapid cote de piata in fata producatorilor autohtoni.
O data cu emanciparea gusturilor clientilor chinezi, acestia si-au indreptat din ce in ce mai mult atentia catre producatorii occidentali, care ofera un grad mai ridicat de confort si viabilitate al masinilor. Ca o consecinta a acestei tendinte, producatorii autohtoni de autoturisme va trebui fie sa-si dubleze eforturile pentru a recastiga cotele de piata pierdute, fie ar putea sa se orienteze catre pietele externe.
"Gusturile clientilor chinezi incep sa fie din ce in ce mai ridicate", a declarat Michael Dunne, director executiv al J.D. Power din China. "Acestia prefera mai degraba sa astepte si sa stranga bani decat sa-si cumpere o masina mai ieftina si mai proasta", a adaugat Dunne.
La fel a procedat si Li. In dimineata cand el a cumparat masina, s-a trezit inainte de rasaritul soarelui, a pregatit micul dejun pentru sotia sa si cei doi fii ai lui, apoi s-a urcat pe motocicleta pentru a face drumul pana la showroomul auto.
Li si-a petrecut cea mai mare parte a vietii lui intr-un mic orasel de provincie din sud-estul Chinei, Shuang Mion, iar prin cumpararea unei masini, Li poate fi considerat versiunea chineza a american dream-ului. Dupa ce a muncit toata viata lui ca ceasornicar, Li a ajuns sa lucreze in ultimii ani ca miner dupa ce a reparat ceasul de mana al unui proprietar de mine, dintr-o provincie invecinata. Dupa ce a pus deoparte cativa bani, Li si-a deschis acum propria lui afacere, iar acum, alaturi de alti cinci angajati, Li cultiva flori artizanale.
"In primele zile toata lumea voia s-o conduca", a recunoscut cu mandrie Li. El s-a aratat entuziasmat si la posibilitatea de a putea vizita Tibetul sau Beijingul la volanul noii sale masini, insa recunoaste ca pentru o asemenea escapada automobilistica mai are de invatat soferie.
Fiind proprietarul unei masini, Li a putut negocia pentru incheierea unor contracte mai mari. "Toti clientii mei erau uimiti cand ma duceam la ei in noua mea masina, si astfel puteam renegocia valoarea si marimea contractelor cu ei", a declarat Li.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO