Business Internaţional

Scaderea vanzarilor de masini pe piata americana pune presiune asupra dealerilor

25.06.2008, 14:03 19

In zilele de glorie ale Detroit-ului, universul industriei auto din Statele Unite, Leonard Immke Jr. obisnuia sa vanda peste 200 de masini pe luna. Acum Immke vinde tot atatea masini intr-un an doar daca se chinuie. In luna mai a reusit sa vanda doar 10 masini, scrie International Herald Tribune.
"In majoritatea zilelor, showroom-ul este vizitat de doar cativa clienti, iar in zilele ploioase, niciun client nu se incumeta sa ne calce pragul. O data cu lasarea serii poti sa te ocupi linistit de curatenie, pentru ca niciun client nu o sa mai intre in showroom", a spus Immke.
De curand Leonard Immke a trebuit sa renunte la serviciile specializate de curatenie, pentru a putea ramane pe profit.
"Nu este deloc usor pentru un agent de vanzari sa se trezeasca cu noaptea in cap sa vina la munca si sa dea cu matura pe jos", a declarat Frank Baldwin, directorul general al Len Immke Buick. "Fie vindem afacerea, fie ramanem si continuam asa, in speranta ca piata isi va reveni", a apreciat in continuare Baldwin, care se afla in afacerea asta de peste 38 de ani.
Pe masura ce in ultimii ani producatorii americani de autoturisme au suferit scaderi drastice ale vanzarilor, efectul direct l-au resimtit in primul rand miile de muncitori din fabricile de productie care au fost disponibilizati.
Acum insa efectul incepe sa se faca resimtit si printre proprietarii retelelor de distributie auto, care in perioada de glorie a producatorilor americani de autoturisme, General Motors, Ford Motor si Chrysler, au cunoscut o expansiune extrem de mare.
In 2007, aproximativ 470 de dealeri au disparut de pe piata, iar pentru anul acesta, se estimeaza o crestere a numarului de dealeri care vor iesi de pe piata. Pana la sfarsitul anului se estimeaza ca pe piata auto din Statele Unite vor mai fi prezenti undeva in jurul a 20.000 de dealeri.
Scaderile continue ale cotelor de piata ale producatorilor americani au facut ca numarul showroomurilor sa fie mult prea mare in comparatie cu numarul de clienti. In prezent doar o singura masina din cinci vandute apartine producatorului american General Motors, dupa ce, in urma cu mai bine de 40 de ani, trei masini din cinci vandute in Statele Unite, erau fabricate de catre GM.
Anul trecut, aproximativ 260 de dealeri General Motors au iesit de pe piata ca urmare a noi strategii a producatorului american care a inceput sa comercializeze toate cele trei marci produse, Buick, Pontiac si GM, prin intermediul aceleiasi retele de distributie. In prezent in Statele Unite exista aproximativ 6.700 de dealeri GM, de patru ori mai multe reprezentante decat principalul competitor al producatorului american, compania japoneza Toyota. De asemenea si dealerii Ford si Chrysler intampina aceleasi dificultati.
Producatorii auto americani s-au concentrat de asemenea pe eliminarea unor marci mai putin preferate de americani, pastrarea acestora putand afecta si mai mult activitatea dealerilor pe piata americana. GM, care pana in prezent comercializa pe piata americana opt marci de autoturisme, a anuntat ca anul acesta va scoate la vanzare marca Hummer. Analistii auto sunt de parere ca producatorii americani vor mai trebui sa renunte la alte marci din portofoliu, printre care Buick si Pontiac din partea GM, Mercury din partea Ford si Jeep din partea Chrysler.
"Situatia actuala a pietei auto din Statele Unite ii determina pe dealerii auto sa se gandeasca mai bine la viitorul lor", a declarat Annette Skyora, presedintele NADA. "Deciziile pe care le vor adopta acum sunt extrem de hotaratoare pentru viitorul afacerii pe care o conduc", a incheiat ea.
Pentru moment, Len Immke Buick reuseste cu greu sa se mentina in afacere. Operatiunile dealerului american au fost mentinute pe profit da-torita departamentului de vanzari second-hand si a celui de service auto, care au continuat sa mearga pe plus. Cu toate ca vanzarile pentru marca Buick au inregistrat o usoara crestere anul acesta, piata auto per ansamblu din Statele Unite inregistreaza cea mai drastica scadere din ultimii zece ani.
Asemeni altor dealeri auto din Statele Unite, si Len Immke Buick a debutat ca o afacere de familie.
Proprietarul Len Immke Buick este Dave Lavelle, care a venit la conducerea companiei dupa ce fondatorul acesteia, Leonard Immke, a murit in 1991. Lavelle este insa de parere ca afacerea cu masini se apropie de sfarsit. Buick nu comercializeaza niciunul dintre autoturismele de dimensiuni reduse si cu consum redus spre care majoritatea clinetilor de pe piata americana s-au indreptat dupa ce pretul petrolului a depasit pragul de 130 de dolari pe baril.
Cu toate acestea insa Lavelle nu este gata sa cedeze inca, si continua sa se incapataneaze si sa-si tina promisiunea de a-i pastra cei 46 de angajati. De asemenea, Lavelle se teme ca numele companiei, Len Immke Buick, sa nu-si piarda din reputatie. "Sa pastram numele companiei, impreuna cu reputatia pe care o are, este extrem de important pentru viitorul companiei", a declarat Lavelle. "Dupa ce profesezi intr-o afacere atatia ani, incepe sa insemne mai mult pentru tine decat o simpla sursa de venit", a adaugat Lavelle.
"General Motors doreste sa vanda reteaua de distributie Buick catre Pontiac, astfel incat clientii sa poata vedea trei marci intr-un singur loc", a apreciat Lavelle. "GM nu ne mai vrea, iar acest lucru este cat se poate de evident, mai trebuie doar s-o spuna", a incheiat el.
"Nu am fortat niciun dealer auto sa-si vanda afacerea", a declarat Joseph Chrzanowski, directorul executiv al retelelor de distributie GM. "Pentru ca ei sa poata ramane in continuare in afacere, ar fi mai bine sa se grupeze in cate doua sau trei showroomuri laolalta", a incheiat directorul GM.
Cu toate ca Len Immke Buick continua sa piarda clienti, compania nu si-a pierdut insa si capacitatea de a-i satisface pe acestia. Media de varsta a clientilor companiei se aproprie de 60 de ani, cea mai ridicata din intreaga industrie auto din Statele Unite.
Compania se mai poate mandri si cu faptul ca s-a numarat printre sustinatorii modelului premium Lexus, fabricat de catre compania japoneza Toyota, in cadrul studiului efectuat de firma de consultanta J.D. Power and Associates. Modelul japonez s-a clasat inaintea celor ale producatorului american GM, in topul preferintelor americanilor.
Chiar si asa insa Lavelle apreciaza ca in maxim sase luni compania va da faliment, fondurile pentru salarii terminandu-se in decursul acestei perioade.
"Abia ne mai tinem capul deasupra apei", a declarat Mike Yeamans, manager in cadrul companiei si unul dintre agentii de vanzari. "Nimeni nu mai poate spune ca se va imbogati de pe urma afacerilor cu masini", a incheiat el.

GM inchide patru fabrici si vinde marca Hummer

General Motors (GM) a prezentat un program de restructurare care include inchiderea a patru fabrici de camionete pick-up si SUV-uri in America de Nord, precum si reducerea numarului de angajati si a costurilor, in urma cresterii pretului benzinei, grupul analizand si vanzarea marcii Hummer. In urma inchiderii celor patru fabrici, care va permite economii anuale de un miliard de dolari (640 mil. euro), GM va suplimenta schimburile de lucru la alte doua unitati unde sunt fabricate modele mai populare, a declarat directorul general al grupului american, Rick Wagoner.
In plus, grupul evalueaza brandul Hummer si ar putea vinde marca, sub care se comercializa modelul H1 derivat din autovehiculul armatei americane Humvee care a devenit sinonim cu consumul excesiv de carburant, dar si modelele H2 si H3 lansate ulterior. Fabricile care vor fi inchise se afla in Oshawa, Ontario (Canada), Moraine, in Ohio, Janesville, in Wisconsin si Toluca, in Mexic. Fabricile produc modele precum pickup-urile full-size Chevrolet Silverado si GMC Sierra, SUV-urile TrailBlazer si Envoy, precum si camionete de capacitate medie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO