Business Internaţional

Strategia InBev pentru a schimba piata berii: daca nu va cumpara Anheuser-Busch, va fuziona cu SABMiller

26.05.2008, 19:14 35

Producatorul de bere InBev ia in considerare incheierea unei fuziuni cu SABMiller in cazul in care oferta sa in valoare de 46 mld. $ (29 mld. euro) pentru grupul american Anheuser-Busch ar esua.
InBev si SABMiller poarta in mod neoficial discutii privitoare la o posibila alianta, desi negocierile sunt limitate de revizuirea de catre Departamentul de Justitie al Statelor Unite a acordului incheiat de SABMiller cu privire la fuzionarea diviziei sale americane cu cele ale Molson Cors Brewing, conform Financial Times.
Negocierile SABMiller cu InBev ar putea progresa dupa ce tranzactia cu Molson Coors va fi aprobata in cateva saptamani.
Saptamana trecuta, o sursa familiara cu situatia anunta ca producatorul belgian de bere InBev, al doilea din lume din punctul de vedere al volumului, lucreaza la o oferta de 46 miliarde $ pentru Anheuser-Busch, conform International Herald Tribune.
Anuntul a determinat o crestere de 10% a actiunilor Anheuser, cel mai mare producator de bere din SUA, la sfarsitul saptamanii trecute. Conform unor surse citate de Financial Times, oferta urma sa se ridice la 65 de dolari pe actiune, insa desi lucra intens la aceasta oferta, InBev nu era pregatita sa "apese pe buton".
Conform aceluiasi raport, un pachet de finantare in valoare de 50 miliarde de dolari fusese provizoriu aranjat prin intermediul bancilor JP Morgan si Santander, iar oferta fusese discutata in cadrul intrunirii boardului InBev de pe 28 aprilie si in cadrul unei intruniri de saptamana trecuta.
Oficialii InBev au refuzat sa comenteze cu privire la raport, in timp ce politica Anheuser este de a nu comenta pe marginea zvonurilor ce apar pe piata. Zvonuri cu privire la o posibila oferta a InBev, producatorul marcilor Stella Artois, Beck's si Brahma, pentru gigantul american, printre ale carui marci se numara Budweiser si Bud Light, au aparut in mod repetat pe piata.
Gerard Rijk, analist in cadrul ING, a declarat ca intrebarea nu este daca, ci cand va fi incheiata aceasta tranzactie, iar opinia acestuia este impartasita si de alti analisti. "Procesul de consolidare trebuie sa continue. Exista sinergii de ordin strategic in America de Nord si China", a spus analistul.
InBev, care a luat nastere in 2004 in urma fuziunii dintre compania belgiana Interbrew cu cea braziliana AmBev, se bucura de o piata vest-europeana matura si de crestere in America Latina, in special pe piata-cheie braziliana, dar si in Europa de Est si Asia.
Anheuser detine o pozitie dominanta pe piata Statelor Unite, controleaza 50% din Grupo Modelo din Mexic si se bucura de o prezenta puternica in China, prin participatia de 27% in cadrul Tsingtao.
In urma tranzactiei, InBev si-ar extinde prezenta geografica, si-ar consolida brandurile premium si ar obtine o reducere a costurilor legate de operatiunile americane. InBev are deja un acord cu Anheuser-Bush de distribuire a marcilor InBev in SUA.

Ce ar aduce fuziunea pe piata locala
O eventuala fuziune intre InBev si SABMiller ar duce la crearea celui mai mare jucator de pe piata romaneasca, in conditiile in care in prezent diferentele dintre cotele de piata ale primilor trei jucatori (Heineken, SABMiller si InBev) sunt mai mici de 5-7%. Pe o piata extrem de competitiva, in care filalele locale ale grupurilor multinationale Heineken, SABMiller, InBev si Carlsberg detin peste 80% din vanzari, o eventuala fuziune intre doi dintre acesti jucatori ar stabili pentru prima data un lider detasat, atat ca volum de vanzari, rulaj, dar si din punctul de vedere al cotelor de piata. Filiale locale ale InBev sI SABMiller detin trei dintre cele mai puternice marci locale din piata (Bergenbier, respectiv Timisoreana si Ursus) cu vanzari cumulate estimate de ZF la nivelul anului trecut la aproape 300 mil. euro si 5,7 mil. hl, adica 29% din piata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO