Business Internaţional

Triplarea costurilor de transport între China şi Europa ameninţă aprovizionarea cu bunuri şi revenirea creşterii economice

Triplarea costurilor de transport între China şi Europa ameninţă aprovizionarea cu bunuri şi revenirea creşterii economice

Autor: Catalina Apostoiu

19.01.2021, 22:56 710

Creşterea preţurilor până la un nivel record este alimentată de deficitul de containere şi revenirea cererii de consum, scrie Financial Times.

Costul transportului de bunuri din China către Europa a înre­gistrat mai mult de o triplare în ultimele opt săptămâni, atin­gând maxime record, în condiţiile în care un deficit de con­tainere goale generat de pandemie perturbă comerţul mondial.

Mii de containere goale au fost abandonate în Europa şi SUA în prima jumătate a anului trecut, când companiile de transport maritim au anulat sute de călătorii în contextul în care măsurile de lockdown au provocat o încetinire neaşteptată a comerţului mondial. În momentul în care cererea vestică de bunuri fabricate în Asia şi-a revenit în a doua jumătate a anului, competiţia dintre companiile de transport pentru containere disponibile a generat o creştere puternică a costurilor transportului de mărfuri.

Aglomeraţia din porturi este un alt factor care împinge preţurile în sus.

Din noiembrie, costurile de transport către Europa au fost exacerbate de devierea containerelor către rute trans-pacifice. Spre deosebire, costurile de transport din China către SUA stagnează din octombrie.

Problemele şi întârzierile încep să afecteze lanţurile globale de aprovizionare, potrivit economiştilor. Neil Shearing, economist-şef la Capital Economics, avertizează că presiunile se vor intensifica înainte de a se diminua.

Bert Coljin, economist la ING, arată că în acest context creşterea comerţului ar putea fi încetinită uşor, contribuind la „presiuni inflaţioniste temporar crescute în decursul anului“.

Companiile de transport maritime speră că încetinirea producţiei din Asia ce însoţeşte în mod tipic noul an lunar în februarie va duce la o temperare cel puţin temporară a preţurilor.

Însă Peter Sand, economist la asociaţia internaţională de transport Bimco, susţine că deficitele de containere vor continua probabil multă vreme în acest an.

Presiunea asupra lanţurilor de aprovizionare pe cale maritimă ar putea scădea „când oamenii vor avea mai multe opţiuni de a cheltui pe servicii“ odată cu ridicarea restricţiilor anti-coronavirus. Însă când se va întâmpla acest lucru nu este sigur.

 
AFACERI DE LA ZERO