• Leu / EUR4.9132
  • Leu / GBP5.8083
  • Leu / USD4.8027
Business Internaţional

​Faceţi cunoştinţă cu părintele celui mai în vogă sistem de tăiere a cheltuielilor, atât de agresiv încât cere socoteală angajaţilor până şi pentru o simplă fotocopie

​Faceţi cunoştinţă cu părintele celui mai în vogă sistem de tăiere a cheltuielilor, atât de agresiv încât cere socoteală angajaţilor până şi pentru o simplă fotocopie

Autor: Bogdan Cojocaru

31.03.2015, 20:01 3274

În reţetele fondului brazilian de investiţii 3G Capital pentru eficientizarea afacerilor pe care le cumpără, “sosul” secret este obligarea managerilor să facă în fiecare an bugetul de la zero, adică să justifice şi cea mai măruntă cheltuială. Soluţia, căreia presa a început să-i dea o atenţie deosebită după ce 3G a anunţat preluarea colosului alimentar american Kraft, îi face să saliveze pe investitorii activişti, cei care îşi apără cu agresivitate interesele.

Mirosul banului economist este atât de apetisant încât a trezit, în SUA, şi interesul unor politicieni care au de gând să lupte pentru preşedinţie în alegerile din 2016. Strategia de eficientizare – cunoscută ca “zero-based budgeting”- adoptată de 3G este aplicată chiar şi de Coca-Cola, dar sub alt nume pentru a nu trezi temeri. Tactica cere oricărei agenţi sau unităţi de afaceri să-şi construiască bugetele nu raportându-se la bugetele din anul precedent, aşa cum este procedura standard, ci de la zero, justificând banii pentru fiecare proiect, nou sau vechi. Este ceva ce niciun guvern federal din SUA nu a mai încercat de pe timpul lui Jimmy Carter. Tăierile de cheltuieli sunt atât de agresive încât, la companii, angajaţii se plâng că li se cere să justifice până şi cheltuielile pentru o fotocopie, scrie The Washington Post. 

Tehnica a fost inventată în urmă cu cinci decenii de un tânăr contabil şef de la Texas Instruments pe nume Pete Pyhrr, Scopul său a fost să ajute afacerile să economisească bani. Schemele i-au adus lui Pyhrr un contract pentru o carte, un interviu pentru revista People şi un post de consilier pentru pe atunci guvernatorul Georgiei Jimmy Carter, notează The Wall Street Journal.
Între timp, peste instrumentul de tăiat costurile inventat de Pyhrr s-a aşternut praful. Aceasta până când şi-au făcut apariţia pe scena afacerilor internaţionale brazilienii care stau în spatele 3G Capital. Metoda bugetării de la zero este principalui element prin care fondul reformează industria alimentară americană, din care controlează o bună parte prin achiziţiile Heinz, Kraft, Burger King şi AB Inbev, unul dintre cei mai mari producători de bere din lume.


“Cred că este grozav ca la bătrâneţe să pot vedea că un sistem căruia i-am dedicat o mare parte din viaţa mea este adoptat, sper, cu succes”, spune texanul, acum în vârstă de 73 de ani. Interviul, acordat WSJ, este primul după mulţi ani.
Bugetarea de la zero este o unealtă “grozavă”, în special în vremuri cu probleme economice, în care este nevoie de reduceri de cheltuieli, sau când tehnologia se schimbă rapid, explică Pyhrr.

El nu ştie scala la care este folosită “tehnologia” sa contabilă. “Cele mai multe companii nu vorbesc despre ce fel de sistem bugetar utilizează”.
3G a folosit această tehnică pentru a reduce costurile la orice, de la locuri de muncă la avioanele companiilor şi fotocopiile color.
Texanul şi-a dezvoltat conceptul în departamentul de cercetare al Texas Instruments şi l-a folosit acolo pentru a identifica proiectele cărora trebuie să li se dea prioritate şi capitalul de care acestea au nevoie în fiecare an.

“Am finanţat multe proiecte de tehnologie, şi am făcut-o luând bani de la operaţiunile existente” şi la care am aplicat reduceri de cheltuieli.
În interviul pentru revista People din 1977, Pyhrr a spus: “Am descoperit, spre groaza noastră, că multe dintre programele noastre nu erau analizate în fiecare an, şi multe erau finanţate din inerţie, fără a fi luată de cineva vreo decizie specială în această privinţă”.

Pyhrr a avut propriile companii. Astăzi, el este preşedintele şi proprietarul Magnetic Ticket & Label, o companie cu 250 de angajaţi care produce, printre altele, bilete şi etichete printate pentru liniile aeriene. Firma nu este suficient de mare pentru a avea nevoie de bugetare zero formală, spune contabilul. Totuşi, una din politicile lui este să realoce fondurile în domeniile mai profitabile.
Pyhrr şi-a dezvoltat tehnica în perioada 1969-1971. El îşi aminteşte că a trimis un articol despre acest instrument revistei Harvard Business Review care, spre surprinderea sa, l-a publicat. Pyhrr a fost şi mai surprins când a primit un telefon de la unul din apropiaţii lui Jimmy Carter, pe atunci guvernator al statului Georgia.

Viitorul preşedinte l-a angajat pentru a-l ajuta să controleze cheltuielile administraţiei sale. Pyhrr spune că a avut succes cu suprevegherea sistemului de penitenciare, a spitalelor şi universităţilor, dar a întâlnit rezistenţă din partea anumitor oficiali.
“A funcţionat bine la agenţiile care au lăsat sistemul să funcţioneze, dar nu a fost aplicat aşa cum aş fi vrut eu ca plătitor de taxe”.
Pyhrr a scris şi o carte, “Bugetarea de la zero: un instrument de management practice pentru evaluarea cheltuielilor”. Carter, care şi-a făcut campania electorală pe această idée în 1976, a dar ordin ca tehnica să fie aplicată în 1977 pentru departamentele executive.

Cu Carter la Casa Albă, cartea “s-a vândut în multe exemplare”, ceea ce l-a făcut pe Pyhrr să creadă că poate trăi la pensie doar din veniturile astfel obţinute. Apoi a venit preşedintele Ronald Reagan, care a renunţat la bugetarea zero, iar vânzările au căzut. Pyhrr estimează că a câştigat “poate jumătate de milion” de dolari din drepturile de autor pe care le are asupra cărţii sale.

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - astăzi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9132
Diferență: 0,1672
Ieri: 4.9050
Azi: 4.8027
Diferență: 0,2547
Ieri: 4.7905
Azi: 5.8083
Diferență: -0,0103
Ieri: 5.8089
Azi: 5.0576
Diferență: 0,5687
Ieri: 5.0290