Business Internaţional

Unilever are 'vreme rea'

29.07.2004, 00:00 20



Gigantul din industria bunurilor de larg consum , Unilever, a declarat ca vanzarile din al doilea trimestru au stagnat datorita vanzarilor sub asteptari in Europa la batoanele de inghetata Magnum sI racoritoarele din marca Lipton.



Unilever este cel mai mare producator de nghetata sI de ceaiuri din lume.



Vanzarile la principalele brand-uri au scazut cu 0,2%, a anuntat directorul financiar Rudy Markham. Analistii previzionasera un castig de 2,2%. Profitul a crescut cu 33% datorita vanzarilor de active realizate de Unilever sI a datoriilor financiare scazute. Actiunile grupului au nregistrat cea mai drastica scadere din ultimele trei luni.



Unilever a avut de suferit de pe urma reducerilor de preturi ale principalului competitor, Procter & Gamble, sI a vremii racoroase din Europa care a dus la scaderea cererii la nghetata sI la ceai rece. Presedintii companiei Niall Fitzgerald sI Antony Burgmans si-au concentrat n ultimul an atentia asupra trierii celor mai profitabile brand-uri , urmarind ca Unilever sa sI focalizeze atentia doar asupra celor mai profitabile. Dupa cum afirma Markham, brand-urile de top ale companiei ncorporeaza aproximativ 95% din vanzari.



"Nu putem da vina pe vreme" spune Corne van Zeijl, administrator de fonduri la SNS Asset Management, care administreaza aproximativ 706 mil. $. "Modul n care este condusa compania are repercusiuni asupra valorii precare a vanzarilor. Concurenta sI gestioneaza afacerile mai bine", a adaugat el.



Unilever a anuntat n luna februarie ca se asteapta la o "revigorare" a vanzarilor cu 2,5% in acest ant. Acum, Markham a evitat sa mai repete previziunea.



Majorarea vanzarilor n a doua jumatate a anului va fi determinata de preconizata crestere a vanzarilor la produsele dietetice SlimFast, sustine directorul financiar. Anul trecut vanzarile SlimFast au scazut cu 21%.



Cotatia la actiunile Unilever a scazut cu 5,3% la Amsterdam sI cu 5,2% la Londra, cea mai mare diminuare din 28 aprilie pana n prezent.



Unilever, producator sI al untului de arahide Skippy sI al sapunului Dove, se afla n ultimul an din programul pe cinci ani de a-si restrange numarul brand-urilor de la 1600 la 400.



Eforturile de simplificare a activitatilor desfasurate vor continua, afirma Markham. El a refuzat sa detalieze noile planurile.



"Am nceput sa ndoim n cel mai serios mod de capacitatea managementului de a reusI sa reorienteze trendul", spune Peter Koster, analist la FBS Bankiers din Amsterdam. "Brand-urile principale nu se afla ntr-o stare prea buna, iar problema care apare este ca acestea reprezinta nsasI esenta Unilever. .



Unilever urmareste sa si reduca din costuri cu 700 mil. euro pe an pana n anul 2006, spune Markham. Programul va costa 850 de milioane de euro. Reducerile de costuri se vor simtI mai pregnant n anii 2005 si 2006, cu toate ca unele efecte vor putea fi sesizate sI n urmatoarele doua trimestre.



Actiunile grupului olandez Unilever au castigat 3,2% anul anterior. Danone, numarul unu ntre producatorii de iaurt, a castigat 14% n aceeasI perioada, iar actiunile Procter & Gamble au crescut cu 22%. Actiunile Nestle, cel mai puternic jucator pe piata bunurilor de larg consum, s-au apreciat cu 20%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO