Business Internaţional

Urmează Gala ZF 25 de ani. Lionel Barber, invitatul Galei: Într-o lume în schimbare rapidă, globală, cele mai valoroase calităţi în presă vor fi adaptabilitatea şi un angajament ferm faţă de inovaţie şi calitate

Lionel Barber jurnalist britanic: Pentru a juca în ofensivă, pentru a face viitorul, jurnaliştii trebuie să fie deschişi şi curioşi. Nu suntem imuni la forţele schimbării care se manifestă în economiile şi societăţile noastre.

Lionel Barber jurnalist britanic: Pentru a juca în ofensivă, pentru a face viitorul, jurnaliştii trebuie să fie deschişi şi curioşi. Nu suntem imuni la forţele schimbării care se manifestă în economiile şi societăţile noastre.

Autor: Catalina Apostoiu

16.11.2023, 00:05 108

Într-un discurs rostit în noiembrie 2015 la London School of Economics and Political Science, Lionel Barber, invitatul Galei ZF 25 de ani, editor al Financial Times timp de 15 ani, a vorbit despre „businessul ştirilor“ într-o lume în care ritmul schimbării accelerează, provocările digitale sunt în creştere, iar oportu­ni­tăţile pentru brandurile de încredere nu au fost niciodată mai mari.

Este rolul tradiţional al jurnalis­tului ca reporter şi curator al ştirilor subminat? Preiau roboţii puterea? Răspunsul este fără echivoc unul negativ, a declarat Barber în cadrul discursului.

Însă balanţa puterii se schimbă în redacţie. Jurnaliştii nu-şi mai pot permite să ignore noile instrumente care-i conectează la cititori mai strâns decât şi-ar fi putut imagina vreodată. Bineînţeles, abilităţilor lor rămân la fel de valoroase ca întotdeauna, ca şi judecăţile lor care influenţează selec­ţia şi puterea unui story.

Însă noi abilităţi sunt necesare pentru lumea conectată: o disponi­bili­tate de a lucra cu datele şi ima­ginile, nu doar cuvintele. Iar pentru cei care urmăresc succesul, această flexibili­tate necesită o mentalitate diferită.

Pentru a juca în ofensivă, pentru a face viitorul, jurnaliştii trebuie să fie deschişi şi curioşi. Nu suntem imuni la forţele schimbării care se mani­fes­tă în economiile şi societăţile noastre. Ziarele şi organizaţiile de ştiri au un scop civic, dar nu au un drept divin la existenţă.

În era conectivităţii, cele mai va­loroase calităţi din presă vor fi adap­tabilitatea şi un angajament ferm pentru inovaţie şi calitate, potrivit invitatului Galei ZF 25 de ani.

Astăzi, noi, jurnaliştii suntem forţaţi să reanalizăm vechi presupu­neri legate de businessul ştirilor, a mai declarat Lionel Barber în discursul din 2015.

Mai întâi, am crezut că deţinem businessul conţinutului, însă astăzi, toată lumea este implicată în acest business, nu doar bloggeri indivi­du­ali, ci şi companii. În al doilea rând, publisherii de ştiri au considerat că vor servi întotdeauna drept sursa de încredere. Astăzi, însă, într-o eră în care informaţia este instant accesi­bilă, cititorii pot adopta mottoul: ai încredere, dar verifică.

Naşterea noului nu este adesea nici evidentă, nici lipsită de durere, potrivit lui Barber.

Totuşi, când privesc în jurul meu, văd o lume de posibilităţi infinite.

În anii următori, jurnalismul se va redefini, în mare măsură prin puterea tehnologiei, anticipa fostul editorialist FT. Companiile media vor deveni încet-încet companii tech.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO