♦ Modelul de business al Germaniei a fost bazat pe energie ieftină garantată de livrări abundente de gaze ruseşti.
ÃŽn toamnă, gigantul german BASF a ajuns la concluzia că scumpirea enerÂgiei a subminat atât de puternic competitivitatea Europei, încât va fi nevoit să-ÅŸi transforme întregul business. Iar BASF nu este singura comÂpanie din Germania care a ajuns la o astfel de concluzie, scrie Financial Times.
Din vară, companii din întreaga Germanie se luptă să se adapteze la dispariÅ£ia aproape totală a gazelor ruseÅŸti. Acestea au luat diverse măsuri, cu reducerea proÂducÅ£iei ca soluÅ£ie de ultimă instanţă. Unele se gândesc chiar să-ÅŸi mute producÅ£ia în ţări unde energia este mai ieftină. Acest lucru generează temeri proÂfunde privitoare la viitorul industriei germane ÅŸi sustenabilitatea modeÂlului de business al ţării, bazat multă vreme pe energie ieftină garantată de livrări abundente de gaze ruseÅŸti.
Constanze Stelzenmuller, direcÂtor la Center on the US and Europe din cadrul Brookings Institution, spune că Germania este un studiu de caz al unui stat occidental care a făcut un „pariu strategic“ pe globalizare ÅŸi interdependenţă, iar acum suportă consecinÅ£ele.
Unii germani cer o regândire majoră a paradigmei economice a ţării. „Modelul de business german treÂbuie să se schimbe“, spune Christian Lindner, ministrul german de finanÅ£e. „Acest model, bazat pe energie ieftină, o abundenţă de muncitori calificaÅ£i ÅŸi pieÅ£e deschise pentru produsele high-tech locale nu mai funcÅ£ionează pentru că multe din elementele sale de bază s-au schimbat“.
Temerea majoră în prezent este că producÅ£ia industrială s-ar putea reloca din Germania pe termen lung. Un sondaj recent a găsit că aproape una din patru companii Mittelstand se gândesc să se mute peste graniÅ£e, iar costurile legate de energie reprezintă în principal factorul din spatele acestei situaÅ£ii. ÃŽn plus, mediul de business din Germania, ÅŸi din Europa în general, se deteÂriorează, susÅ£in acestea.
Unii merg atât de departe încât previzionează că Germania ar putea rămâne fără baza sa industrială. Însă guvernul german este mai puţin pesimist. La fel şi unii economişti.
Jens Sudekum, profesor de economie la Universitatea Heinrich Heine, subliniază atuurile pe termen lung de care dispune industria germană: lanţuri de valoare profunde, productivitate ridicată, calitate superioară a produselor şi statutul de lideri globali ai Mittelstand în domeniile lor.
De asemenea, Germania a mai demonstrat în trecut că-şi poate schimba cu succes modelul de business când este pusă cu spatele la zid. Însă sunt necesare eforturi majore, admite Lindner.
„Trebuie să accelerăm ritmul şi să ne depăşim slăbiciunile“, arată acesta.
Totuşi, miniştri, şefi de companii şi economişti sunt de acord că viitorul industriei germane depinde probabil de cât de rapid poate găsi noi căi de a se energiza.
Iar de succesul acestei transformări depinde şi direcţia viitoare a întregii Europe.