Business Internaţional

Vanzarea Chrysler sau cum pot esua unele fuziuni

21.05.2007, 22:51 121

Actiunile DaimlerChrysler cu sediul in Stuttgart au inregistrat o scadere de 15% din 17 noiembrie 1998, ziua in care compania combinata a inceput sa fie tranzactionata pe bursa. Valoarea companiei rivale BMW s-a dublat in ultimii noua ani, scrie Bloomberg.
"Schrempp a fost cu siguranta cel mai mare "distrugator" de capital din istoria Daimler si cel mai probabil si din istoria sectorului corporatist german", a declarat Juergen Graesslin, ce conduce DaimlerChrysler Critical Shareholders Association si autor al unei biografii a lui Schrempp, care a parasit pozitia de director executiv pe 31 decembrie 2005, cu doi ani inainte de expirarea mandatului sau.
Saptamana trecuta directorul executiv al DaimlerChrysler, Dieter Zetsche, a anuntat vanzarea Chrysler catre fondul de investitii Cerberus Capital Management, punand capat planului lui Schrempp de a crea un imperiu auto global prin reunirea sedanurilor Mercedes si camionetelor Dodge. Actiunile au avansat dupa anunt cu 2,2% pana la aproape 62 de euro, dupa ce inainte mai crescusera cu pana la 7,8%. Ultima data cand a mai fost depasita aceasta crestere a fost in ziua cand Schrempp, in varsta de 62 de ani, si-a anuntat demisia pe 28 iulie 2005, actiunile crescand cu peste 11%.
Fuziunea reprezinta un exemplu al felului in care un volum mare de capital "poate fi distrus intr-un timp foarte scurt intr-o fuziune de acest gen", a declarat Juergen Jurz, purtator de cuvant al asociatiei actionarilor companiei, care-i reprezinta pe investitorii DaimlerChrysler.
Fostul CEO nu a putut fi contactat pentru comentarii. In prezent, el este director in cadrul Sasol din Africa de Sud, Vodafone Group, cea mai mare companie de telefonie mobila din lume, si Companie Financi?re Richemont, producatorul bijuteriilor Cartier.
DaimlerChrysler a anuntat pierderi de 1,98 miliarde de dolari in cadrul Chrysler in primul trimestru pe fondul reducerii numarului locurilor de munca si inchiderii de fabrici, profitul net al grupului fiind de 2,67 miliarde de dolari (1,97 mld. euro). Cifrele inregistrate in perioada similara din anul trecut nu pot servi drept baza de comparatie din cauza unei schimbari de ordin contabil.
Din 1998, Chrysler a inregistrat profituri anuale de pana la 5 miliarde de dolari si pierderi aproape la fel de mari. Chrysler a avut o contributie totala de 11 miliarde de euro in cadrul profitului DaimlerChrysler din momentul incheierii fuziunii, arata Zetsche.
Zetsche, care a condus divizia din Michigan timp de cinci ani pana in septembrie 2005, sustinuse Chrysler la inceputul lunii februarie. Cu o saptamana mai tarziu, el declara ca "toate optiunile sunt luate in calcul".
"Am supraestimat in mod evident potentialul sinergiilor", a declarat el.
Anuntul sau a atras diversi ofertanti, de la fonduri de investitii la miliardarul american Kirk Kerkorian, producatorul auto General Motors si furnizorul de componente auto Magna International.
Directorul executiv al grupului a pus esecul fuziunii pe seama limitelor existente in ceea ce priveste reducerile de costuri si utilizarii in comun a tehnologiei. Consumatorii americani nu au putut plati pentru tehnologia "premium" furnizata de Mercedes si care a fost implementata in automobilele Chrysler, a declarat Zetsche.
"Companiile incearca intotdeauna sa le spuna investitorilor ca fuziunile vor functiona si ca de data asta lucrurile vor merge bine", arata Peter Braendle, manager de fond in cadrul Swisscanto din Z?rich. "Acelasi lucru s-a intamplat in cazul Daimler. Lucrurile nu au evoluat in mod diferit."
In acelasi timp, Chrysler si Mercedes nu au reusit sa tina pasul cu producatorii japonezi Toyota Motor si Honda Motor in ceea ce priveste calitatea automobilelor. Mercedes se afla pe ultimul loc in cadrul industriei din punctul de vedere al performantelor in cadrul editiei auto anuale a revistei Consumer Reports, iar mai multe automobile Chrysler au primit cele mai scazute punctaje din randul noilor modele.
Dupa vanzarea Chrysler, DaimlerChrysler va ramane cu Mercedes, o divizie de camioane grele, o divizie de finantari, o divizie de camionete comerciale si investitii cum ar fi o participatie in cadrul EADS. Veniturile obtinute din aceste divizii s-au ridicat la aproximativ 100 de miliarde de euro anul trecut.
Problemele financiare cu care s-a confruntat Chrysler recent au iesit la suprafata anul trecut in contextul in care preturile benzinei in Statele Unite au ajuns in medie la 3 dolari pe galon pentru a doua vara consecutiv. Consumatorii au evitat camionetele mari si automobilele sport-utilitare, orientandu-se catre modele mai mici, mai eficiente din punctul de vedere al consumului de carburant.
Chrysler nu a reusit sa-si reduca productia in ritm cu scaderea cererii. Volumul de automobile netrimise dealerilor a depasit 100.000 de unitati, obligand compania sa sporeasca discounturile.
Presedintele sindicatului United Auto Workers Ron Gettelfinger a declarat ca sperase ca Chrysler sa "ramana in familia Daimler Chrysler". Sindicatul s-a angajat sa colaboreze cu orice nou proprietar pentru a protejarea locurile de munca.
"Este timpul sa trecem peste aceasta etapa, trebuie sa inchidem acest capitol", a declarat el.
Dupa ce DaimlerChrysler a inregistrat pierderi de 662 milioane de euro in 2001, actionarii au inceput sa-i ceara lui Schrempp sa scape de Chrysler si sa demisioneze.
Sub conducerea timp de un deceniu a lui Schrempp, DaimlerChrysler trebuia sa devina un producator dominant pe cele mai importante piete de pe plan global. Fostul presedinte al Chrysler Robert Eaton considera portofoliul de produse al grupului drept "fara egal" in momentul incheierii fuziunii, spunand ca DaimlerChrysler va deveni "cea mai puternica companie din domeniul auto si transportului pe plan global."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO