• Leu / EUR4.7432
  • Leu / GBP5.3799
  • Leu / USD4.2921
Companii

20 de ani de capitalism - Dan Ostahie, Altex - Cum a ajuns de la importul de televizoare la mana a doua la un grup cu afaceri de peste 450 mil. euro

6 iul 2009 6461

Pentru inceput i-au trebuit 10.000 de dolari, imprumutati de labanca si pentru care a pus gaj casa parintilor, iar dupa aproape 19ani detine un grup care ruleaza afaceri in piata electrocasnicelor,creditelor de consum, real estate si retail de automobile.

Firmele din grupul Altex au inregistrat anul trecut vanzari depeste 450 de milioane de euro, potrivit estimarilor ZiaruluiFinanciar.
Grupul, si in principal retailerul Altex, au trecut in ultimajumatate de an prin transformari pentru adaptarea la mediul debusines actual.
"Mai avem de terminat cu finisajele, dupa ce am reasezatcompania. E dificil sa iei un «mastodont» cu afaceri atat de marisi sa-l ajustezi", a spus Ostahie.
Primul mare pas in transformarea core-businessului Altex afost luat la finalul anului trecut si s-a concretizat in inchidereamagazinului emblema Media Galaxy Unirii, urmata de relocarea sauredimensionarea unor alte unitati din tara si chiar transformarealor in magazine Altex. "In ianuarie, cand am scos din priza MG dela Unirea, a fost soc pe piata. Pierdeam bani acolo. La vremearespectiva eram tentati sa ramanem in magazinul Unirea cu MediaGalaxy, dar contextul actual al pietei arata ca inchiderea a fostdecizia corecta", a spus Ostahie.
Business cerut de piata: televizoarele secondhand
Businessul a fost derivat dintr-o afacere inceputa in familie,cu bani imprumutati de la banca, si a fost bazat pe o piata careducea o lipsa acuta de electronice si electrocasnice, majoritateade productie interna la acea vreme.
"Ideea nu trebuia sa vina din nicio parte. Asta era sportulnational, iar televizoarele reprezentau o nevoie. Televizoarelecolor nu existau, iar cele de la noi erau foarte scumpe", a spusOstahie.
El explica ca in 1991 comertul era inghetat, iar oferta eralimitata. Pasul urmator a fost o calatorie in Elvetia, unde astabilit un parteneriat cu o firma specializata in buy-back sirecuperarea de televizoare.
Electrocasnicele erau colectate dupa sistemul aplicat si acumla noi in retelele specializate, prin oferirea unui bonus lapredarea aparatului vechi si achizitia unuia nou.
"Sunt oameni care inca au aceste televizoare si acum. Cred casi la noi se vor naste companii care vor colectata, le vor reparasi le vor exporta. Trebuie sa intelegem ca in doi sau trei aniRomania poate sa devina tara de export catre Nigeria. Nu inteleg dece Ministerul Mediului dezavueaza acest sistem de buy-back."
Primul import a constat intr-un tir de televizoare de lapartenerul din Elvetia, comercializate apoi prin consignatiile carevindeau atunci si haine si alte produse de uz casnic. Procedeul afost repetat vreme de mai mult de un an dupa care Ostahie a deschisprimul magazin doar pentru electrocasnice si a inceput importulefectiv, tot din Elvetia. "Am adus tiruri intregi, cate unul peluna parca, timp de un an, chiar doi, impreuna cu cei din familiele reparam si le comercializam mai departe", a completatOstahie.
De ce a functionat strategia second hand? "Oamenii isischimbau televizoarele in Elvetia si acest lucru a putut asigurasuccesul businessului nostru. Daca aduceai televizoare din Belgia,erau mult mai utilizate decat cele din Germania, care erau maiutilizate decat cele din Elvetia."
Prin intermediul furnizorului de televizoare a dezvoltatun parteneriat cu producatorul de electrocasnice Rotel, dupa care aurmat si importul brandurilor internationale, precum Indesit sauWhirlpool, care incepeau sa isi faca loc pe piata locala.
A urmat extinderea retelei de magazine, mai intai la nivelregional, odata cu cele concurente. Primele au fost Mondo, preluataapoi de Cosmo, si Flanco, dupa care au urmat Altex si Domo, care senumea la inceput Interexpo.
Un pas inapoi: 1996
Dupa ce compania ajunsese la mai mult de 60 de magazine,trecand de etapa de retailer regional, au aparut primele piedici.Inflatia, devalorizarea monedei nationale si dobanzile ce se dublaude la saptamana la saptamana.
"Eram cu Adrian Urda (directorul general al Altex - n.red.) inAfrica de Sud intr-o calatorie de afaceri in 1996. Ne-au sunatangajatii din Piatra-Neamt, pentru ca toti inchideau magazinele,iar dobanzile erau de 140%. Le-am spus sa continue sa vanda", aspus Ostahie.
Urmarind aceasta strategie cand restul magazinelor seinchideau, Altex a reusit sa obtina capital pentru achitareacreditelor la banci si a redus pierderile cauzate de pastrareastocurilor.
A urmat restructurarea care a presupus inchiderea a mai multde jumatate din cele 60 de magazine si concediereapersonalului.
Cresterea a fost reluata apoi prin dezvoltarea retelei demagazine Altex pe suprafete de retail de marime medie.
Explozia vanzarilor si extinderea cea mai rapida a avut locdupa 2002. Anul urmator cifra de afaceri s-a triplat, iar in 2004 aaparut conceptul magazinelor de suprafata mare, Media Galaxy, dupamodelul retelelor internationale precum Media Markt sauSaturn.
Dezvoltarea grupului, afacerile adicente sirestructurarea din criza
Ajutata de creditele de consum reteaua a trecut trei ani maitarziu de afaceri de 300 de milioane. Grupul s-a extins intre timp.Ostahie a dezvoltat o companie de credite de consum, Credex, inparteneriat cu Raiffeisen, si a cumparat si Cometex, compania caregestioneaza acum toate proprietatile imobiliare ale grupului.
"Fiecare business are cate un director. Mai este si AutoMoldova, divizia de automobile. Este un dealer (in Piatra-Neamt -n.red.) Dacia si Renault cu o cota de piata de 60% in zona", a spusOstahie.
In prezent compania se afla la finalul unui proces derestructurare care a presupus transformarea unitatilor importantede retail. Incepand cu finalul anului trecut, Ostahie a inchismagazinele care inca inregistrau pierderi, a redimensionatsuprafetele care puteau fi exploatate mai eficient sub alt formatsi a condensat organigrama companiei pentru a polariza luareadeciziilor catre un numar mai redus de oameni.
"Era necesara concentrarea deciziei si reducerea costurilor. Afost nevoie din cauza crizei. Nu inseamna ca este decizia buna sica trebuie sa functioneze pentru totdeauna, dar pentru moment eraun rau necesar."
Model de business si evolutia pieteilocale
"Ideea principala de business nu trebuie sa o schimbi. Lametodele de lucru se fac modificari, dar ideea in principiu ramaneaceeasi. Acum ne-am asezat pe rau si facem un pic de rafting. Inpiata este un tsunami care va dura cel putin trei ani", a spusOstahie.
Intre timp Altex urmareste strategia de dezvoltare prindeschiderea de spatii comerciale de suprafata mare si mentinereamagazinelor Altex, care pentru moment au un randament mai mareraportat la suprafata.
Comunicarea cu directorii care conduc companiile din grup areloc saptamanal prin sedinte de consiliu in cadrul Altex si Cometex.Pentru divizia auto consultarea cu managerul are loc lunar, incadrul adunarii generale a actionarilor.
El spune ca cea mai mare implicare o are in cadrul Altex,acesta fiind businessul principal si cel mai afectat in cadrul noiiconfiguratii din piata. De altfel, scaderea volumelorcomercializate din industria de profil a fost recunoscuta deretailerii locali, iar studiile de piata arata ca valoareavanzarilor s-a redus cu circa 40% in primele luni din an.
"Nu sunt adeptul sedintelor, iar cele organizate sunt mai multinformale. In general antreprenorii nu fac parte din era PowerPoint, care apartin mai mult companiilor corporatiste. Nu inseamnaca nu sunt necesare, dar noi am incercat sa simplificamlucrurile."
De unde a adoptat modelul de business? Ostahie pune in ordinetrei modalitati de a invata acest lucru si opteaza pentru ultima.Prima este, simplu, mersul la scoala, urmata de lectura de businesssi de dialogul constant cu liderii din domeniu.
"Daca am invatat lucruri importante, le-am invatat stand devorba cu liderii. Lideri confirmati ale unor sectoare, cu valoripedagogice, de la care poti invata repede. Combinatia ideala suntliderii pedagogici si liderii de business. Discut cu ei si pot luapulsul industriei de la zona cea mai fierbinte", a declaratpresedintele Altex.
El aminteste si de contactul cu liderii companiilor concurentesau partenere, dar si contactul permanent cu realitatilepietei.
"Nu functioneaza din birou. In ultimele sase luni bordulmasinii mele a inregistrat kilometri mai multi decat anul trecut.Vanzatorii mei m-au vazut de pana la de 3 ori mai mult, pentru caam avut nevoie sa inteleg schimbarile."
Ca semne ale recesiunii, Ostahie indica evolutia consumului debunuri de larg consum la nivel national si identifica agriculturaca principalul sector care mentine potential de cresterereala.
Criza in Romania si economia UE
"Trebuie sa mergem la biserica si sa multumim ca suntem in UE.Daca nu eram acceptati, nu aveam astazi un viitor. A fost o sansa,pentru ca daca mai intarziam un an, mergeam in valul urmator deaderare, nu aveam cum sa iesim din criza."
Ostahie spune ca comunitatea europeana are nevoie deaproximativ cinci ani pentru restabilirea echilibrelor in economie,trebuind mai intai sa balanseze pierderile aduse in principal destatele mediteraneene.
"Spania trage in jos, Grecia e incerta in cazul in care nurealizeaza PIB-ul ce provine din turism, Slovacia are greutati,pentru ca a aderat introducand si euro."
El adauga faptul ca Polonia si Romania urmeaza in acest "topal crizei", dar ca tara noastra are o situatie mai buna decatBulgaria, unde preturile, mai ales in sectorul imobiliar, sunt lapragul de jos.
"Actualmente gasesc Romania intr-o situatie grea, dar alecarei solutii si vizibilitate pentru business sunt mai clare decatin Ungaria sau Bulgaria. Vom sta mai bine ca ei", a spusOstahie.
Proiecte in curs de dezvoltare
Ostahie spune ca principalele proiecte tin acum deeficientizarea investitiilor pentru a putea sustine businessul,intr-o piata care continua sa-si reduca perspectivele de revenire.In acest capitol el include reteaua de retail Altex, dar siinvestitia finalizata la finalul anului trecut, centrul comercialAurora Shopping Mall din Buzau.
"M-as gandi insa mai intai ca prima realizare la relatiadezvoltata cu copiii. Este pe primul loc. Notez apoi si traversareaacestei perioade economice, care inseamna o proba de maturitate, deconsecventa si coerenta in business", spune Ostahie.
Pentru perioada curenta proiectul de dezvoltare pe planextern, anuntat in cursul anului trecut, a fost pus in asteptare,dar perspectivele raman pentru proiecte viitoare. PresedinteleAltex, arata ca prezenta si concentrarea pe piata din Romania adiminuat pierderile, in comparatie cu expunerea care ar fi fostadusa de piete precum Ucraina si Serbia.
Potrivit aceluiasi model, experimentul cu magazinele deproximitate de mici dimensiuni Digit'up va fi regandit si pentru afi reintrodus in portofoliu.
Cine conduce afacerile Altex:
"Sunt cativa oameni. Fiecare cu plusurile si minusurile lui,cu valori complementare in echipa. Au participat la deciziile careau construit Altex si si-au asumat raspunderea", a spusOstahie.
In echipa de top management este inclus vicepresedintelecompaniei, Mihaela Mitescu, care se afla in companie inca de lafondare, Adrian Urda, directorul general, care s-a ocupat anteriorde dezvoltarea la nivel national a retelei, si Manuela Jivan, careconduce divizia de real estate a companiei, divizie care in 2007 arealizat un profit de 6 milioane de euro.
Ce spune despre
Cum a inceput afacerile
In 1991, dupa ce am terminat facultatea, am pornit businessulAltex, iar ideea nu trebuia sa vina din nicio parte. asta erasportul national. Televizoarele la mana a doua reprezentau onevoie.
Piata locala de electrocasnice
Viata electrocasnicelor tine de mentenanta. Noi, din pacate,n-am reusit sa facem penetrarea. De abia apoi am putea face culturade produs. Noi suntem in prima etapa, in care s-a cumparathaotic.
Inchiderea Media Galaxy Unirea
In ianuarie, cand am scos din priza MG de la Unirea, a fostsoc pe piata. Pierdeam bani acolo. La vremea respectiva eramtentati sa ramanem in magazinul Unirea cu Media Galaxy, darcontextul actual al pietei arata ca inchiderea a fost deciziacorecta.
Deciziile de business
Daca am luat decizii, au fost coerente de-a lungul timpului.Am facut destule greseli, dar au fost mici. N-am facut o gresealamare, aceea de a fi indiferenti in dezvoltare.
Cea mai grea perioada
In 1996 am inchis magazinele. Eram in Africa de Sud, iarvanzatorii nu stiau ce sa faca, dobanzile erau de 140% in vremeaaceea. Le-am spus sa continue sa vanda, iar apoi am inchis jumatatedin magazine.
Economia locala
Actualmente gasesc Romania intr-o situatie grea, dar ale careisolutii si vizibilitate pentru business sunt mai clare decat inUngaria sau Bulgaria. Vom sta mai bine ca ei.
Implicarea In conducerea Altex
In ultimele sase luni bordul masinii mele a inregistratkilometri mai multi decat anul trecut. Vanzatorii mei m-au vazut depana la de 3 ori mai mult, pentru ca am avut nevoie sa intelegschimbarile.
Firmele din grup
Altex Romania S.R.L
Domeniu: retail de electronice si electrocasnice
  • cifra de afaceri estimata la 330 de milioane de euro in2008
  • compania detine prima pozitie din piata locala de electroIT, cu2.000 de angajati
  • opereaza o retea de 75 de magazine si o suprafata de 100.000 demetri patrati
Cometex
Domeniu: real estate
  • cifra de afaceri de 21,4 milioane de euro in 2007
  • profit de 6 milioane de euro cu 30 de angajati
  • a dezvoltat pentru Altex centrul comercial Aurora Shopping Malldin Buzau
Credex Finantari IFN
Domeniu: credite de consum
  • afaceri de 71 de milioane de euro in 2007, in crestere cu190%
  • reteaua este formata din 85 de puncte de lucru
  • 122.000 de credite acordate in 2007
Echipa de conducere
Adrian Urda
Functie: director general al Altex
Varsta: 37 de ani
Anul in care s-a angajat: 1993
Prima functie detinuta: director magazin Altex Craiova
Studii: Facultatea de Tehnologie a Constructiilor deMasini,
Universitatea Tehnica Gheorghe Asachi, Iasi
Scurt CV
Urda face parte din echipa de start-up a Altex in companiainfiintata cu 16 ani in urma si a detinut functii cheie indezvoltarea retelei de retail. De la preluarea volanului Altex,Urda a reusit sa mentina un ritm de crestere de peste 30% alafacerilor, peste piata, Altex inregistrand vanzari de circa 330mil. euro in 2008.
Mihaela Mitescu
Varsta: 43 de ani
Anul in care s-a angajat: 1995
Prima functie detinuta: director contabil
Studii: Universitatea Alexandru Ioan Cuza Iasi
Scurt CV
Mitescu, la fel ca si directorul general Adrian Urda, se aflain structura Altex din primii ani de activitate, iar prima functiedetinuta a fost cea de director contabil. A urmat functia dedirector financiar, iar de anul trecut a devenit vicepresedinte alcompaniei, participand direct, alaturi de actionarul direct algrupului Dan Ostahie, la trasarea deciziilor de dezvoltare aAltex.
Manuela Jivan
Varsta: 42 de ani
Anul in care s-a angajat: 1997
Prima functie detinuta: director coordonator Bucuresti
Studii: Academia de Studii Economice Bucuresti,Cibernetica
Scurt CV
Jivan lucreaza in cadrul grupului Altex de mai mult de undeceniu, ocupandu-se de dezvoltarea retailerului in capitala si dedivizia de real estate. Anterior a lucrat in cadrul AstralCorporation. Din 1997 a preluat atributiile implicate de divizia deretail a Altex, iar de mai mult de un an, dupa plecarea GabrieleiBodron de la conducerea Cometex, a preluat compania care dezvoltacentrele comerciale planuite de Dan Ostahie.

La 20 de ani de capitalism ZIARUL FINANCIAR aduce inprim plan pe cei care au influentat economia prin afacerilecreate.

Votati aici oamenii careprin ideile, cunostintele, prin munca si prin norocul lor audevenit cei mai puternici oameni de afaceri autohtoni.

ZIARUL FINANCIAR il va premia in cadrul Galei ZF 2009 pe celcare va aduna cele mai multe voturi.

Principalele valute BNR - joi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7432
Diferență: 0,1689
Ieri: 4.7415
Azi: 4.2921
Diferență: -0,1349
Ieri: 4.2846
Azi: 5.3799
Diferență: 0,9589
Ieri: 5.3458
Azi: 4.3319
Diferență: 0,2151
Ieri: 4.3236