Companii

Afacerile Pambac au crescut cu 16% anul trecut, pana la 20 mil. dolari

05.02.2003, 00:00 69

Pambac SA, una dintre cele mai mari companii de morarit si panificatie din Romania, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 20 milioane de dolari, in crestere cu 16% fata de 2001. Investitiile pe care compania si le-a propus in acest an se ridica la 10 milioane de dolari.
"Am avut aceste rezultate datorita cresterii productiei la faina si paste, motiv pentru care si vanzarile au fost mai mari, si am reusit sa mentinem vanzarile la paine", a declarat directorul Pambac, Ion Raducan.
In 2001, compania a avut o cifra de afaceri de 17,9 milioane de dolari si un profit de 1,1 milioane de dolari.
Raducan a declarat ca profitul de anul trecut a fost mai mic fata de 2001, insa nu a dori sa faca alte precizari. Pambac are activitati de morarit si panificatie, productie de paste fainoase si biscuiti.
Fiecare din produsele companiei- faina, pastele si painea- reprezinta aproximativ 33% din cifra de afaceri pe anul trecut, potrivit directorului Pambac. Raducan afirma ca firma sa detine circa 52% din totalul pietei de paste.
"Din 20.000 de tone de paste cat s-a produs anul trecut, 12.000 au fost produse la Pambac," a declarat Raducan.
El afirma ca, din punct de vedere geografic, cei mai mari consumatori de paste sunt ardelenii, urmati de moldoveni si munteni.
"Ardelenii consuma mai mult pentru ca au aceasta cultura a pastelor," a explicat el.
Compania are o capacitate de productie de 100 de tone/zi la paine, 60 de tone/zi la paste, o capacitate de procesare de 600 tone/zi in domeniul moraritului si de 50 tone/zi la porumb.
In acest an, compania si-a propus sa investeasca aproximativ 10 milioane de dolari in pentru un centru de cercetare, precum si in modernizarea tehnologiilor de fabricatie si a extinderii liniei de produse.
"Vom realiza aceste investitii din resurse proprii si din credite bancare," a spus Raducan.
De asemenea, compania doreste sa-si extinda si reteaua de magazine pe care o are. Pambac are acum 32 de magazine, situate in judetul Bacau.
Raducan spune ca anul acesta Pambac va reveni cu mai multa reclama pe mai multe suporturi media, estimarile privind investitiile fiind de peste 250.000 de dolari. Dupa ce in 2001 firma a investit aproximativ 412.000 de dolari in publicitate, anul trecut aceste investitii s-au redus "pentru ca nu mai era nevoie," spune Raducan.
"Pentru ca am investit mult in 2001, nu mai era nevoie sa investim atat de mult anul trecut," a precizat el.
O alta companie din domeniul moraritului si panificatiei, care a accelerat investitiile in publicitate este Dobrogea SA din Constanta. Aceasta, alaturi de Titan Loulis si Vel Pitar reprezinta si principalii competitori pentru Pambac.
Dobrogea SA Constanta estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 45 milioane de dolari, cu 10% mai mare fata de 2002. Compania a realizat anul trecut o investitie de 919.000 dolari, majoritatea indreptandu-se intr-o linie noua de productie a cerealelor pentru mic dejun. Titan Loulis a finalizat anul trecut o investitie de 40 milioane de dolari intr-o fabrica la Cernica, avand o capacitate de productie de 8.000 tone. In 2001, Loulis a avut o cifra de afaceri de 32 milioane de euro si un profit de peste 900.000 euro. Vel Pitar a fost infiintata de fondul de investitii Broadhurst prin fuziunea mai multor fabrici de paine cu intentia de a crea o marca nationala de paine.
In opinia lui Raducan, anul trecut a fost mai bun in privinta productiei de grau, astfel incat anul acesta spera ca nu se vor inregistra probleme majore.
"Pana iese recolta noua va fi mai dificil, dar speram ca masurile luate de Ministerul Agriculturii impreuna cu patronatul industriei Rompan sa rezolve problemele," a spus directorul Pambac.
Reprezentantii patronatului s-au intalnit recent cu cei din Ministerul Agriculturii, in cadrul careia au hotarat un set de masuri menite sa tempereze cresterea preturilor la produsele de panificatie. Printre acestea se numara scutirea taxelor vamale la importuri, scoaterea de la rezerva de stat a 200.000 tone de grau, combaterea evaziunii fiscale la producatorii de paine si anularea cheltuielilor suportate de buget pentru graul depozitat in silozuri.
"Nu este suficient grau- marfa," a spus Raducan. "Graul din gospodariile taranesti este estimat la 1,9 milioane de tone, ceea ce inseamna 90-105 kg de grau pe cap de locuitor. Acest lucru inseamna ca locuitorilor din mediul rural abia le ajunge sa manance, astfel ca nu-si permit sa ni-l dea noua, il tin pentru ei, iar painea tot de la oras o cumpara."
Pambac este privatizata in 1995 prin metoda Mebo, 95% din pachetul de actiuni fiind detinut de angajati si conducere, SIF Moldova avand restul de actiuni. Activele societatii au o valoare de 200 miliarde de lei (7,5 milioane $  ). In prezent firma are 800 de angajati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO