Companii

Analiză ZF. Big Mac Index, un indicator bun şi pentru inflaţie, nu doar pentru puterea de cumpărare? Preţul unui sendviş Big Mac de la McDonald’s a ajuns 15,65 lei la începutul lui 2024, cu 27% mai mult decât în urmă cu un an. Inflaţia anunţată oficial de INS a scăzut sub 7%

Analiză ZF. Big Mac Index, un indicator bun şi pentru...

Autor: Cristina Roşca

12.02.2024, 17:00 208

♦ Indexul Big Mac, lansat de publicaţia The Economist acum mai bine de trei decenii, compară preţul acestui produs fanion în reţeaua de restaurante McDonald’s în câteva zeci de ţări diferite din lume ♦ Analiza ilustrează astfel diferenţele dintre puterea de cumpărare dintre state şi arată dacă monedele acestor ţări sunt sub sau supraevaluate în raport cu dolarul american ♦ În contextul actual al inflaţiei record, indexul este un bun indicator şi pentru scumpiri.

Un sendviş Big Mac costa la începutul acestui an în România 15,65 de lei, cu 27,1% mai mult decât în ianuarie 2023, arată calcu­lele ZF realizate pe baza datelor oferite de publicaţia The Economist, care analizează de mai bine de 30 de ani preţul acestui produs fanion în reţeaua de restaurante de tip fast-food McDonald’s. Faţă de 2019, ultimul an de normalitate înainte de pandemie, război la graniţă şi inflaţie record, scumpirea e de aproape 70%.

Big Mac Index, aşa cum a fost numit de publicaţia The Economist, porneşte de la preţul unui Big Mac în varii ţări din lume, pentru a evalua dacă monedele acestor state sunt sub sau supraevaluate în raport cu dolarul american. Analiza ilustrează şi diferenţele dintre puterea de cumpărare dintre state. Indicatorul are la bază teoria parităţii puterii de cumpărare, mai exact noţiunea că pe termen lung ratele de schimb valutar ar trebui să se îndrepte către acel nivel care ar egaliza preţurile unor produse şi servicii (în cazul acesta un burger) în două ţări, explicau anterior reprezentanţii The Economist.

Totuşi, în contextul actual al inflaţiei în continuare ridicate, indexul este un bun indicator şi pentru scumpiri. Spre exemplu, un Big Mac în România s-a scumpit cu 27% în ultimul an, în contextul în care, oficial, INS a anunţat o inflaţie generală de sub 7%, deci de aproape patru ori mai mică. Şi când vine vorba de inflaţia din restaurante, cifrele oficiale arată diferit versus realitatea din piaţă, mai exact din restaurantele McDonald’s. Institutul Naţional de Statistică raportează în 2023 o inflaţie în restaurante şi cafenele de circa 14%, aproape la jumătate faţă de evoluţia preţului unui Big Mac.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO