Companii

Analiză ZF. De ce creşte deficitul de alimente? Retailerii au pompat 19 mld. euro în ultimele trei decenii în România, însă producţia de alimente nu a ţinut pasul, fiind investiţi de cinci ori mai puţini bani. România are deficit comercial pe toate principalele categorii de alimente şi băuturi

Analiză ZF. De ce creşte deficitul de alimente?...

Autor: Cristina Roşca

07.10.2023, 12:58 451

  Deficitul comercial de produse agroalimentare procesate a crescut de 3,5 ori în ultimul deceniu, până la 4,6 mld. euro anul trecut.

Jucătorii din comerţ au investit în România peste 19 mld. euro, bani pe care i-au pompat în dezvoltarea operaţiunilor de pe piaţa locală în cei 30 de ani de capitalism. Mai exact, lanţurile de magazine au scos din buzunare an de an sute de milioane sau chiar miliarde de euro, pariind pe apetitul de consum al românilor. În aceeaşi perioadă, investiţiile cumulate (soldul ISD-urilor) în industria alimentară, de băuturi şi tutun se ridică la sub 4 mld. euro, adică de circa cinci ori mai puţin.

Această „prăpastie“ între cele două valori reprezintă o explicaţie relevantă pentru creşterea constantă a deficitului comerciale de produse agroalimentare, care a ajuns la 4,6 mld. euro anul trecut. Mai exact, cu cât retailerii îşi dezvoltă mai mult operaţiunile – cu cât deschid an de an sute de magazine -, cu atât românii sunt forţaţi să mănânce mai mult bunuri din import pentru că producţia locală nu ţine pasul cu această expansiune.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO