Companii

Analiză ZF. Piaţa se concentrează în mâinile unui număr tot mai mic de jucători. Un magazin alimentar din România vinde de 500.000 de euro pe an şi măsoară în medie 100 mp. Şi vânzările şi suprafaţa cresc, semn că s-au închis afacerile locale mici

Analiză ZF. Piaţa se concentrează în mâinile unui...

Autor: Cristina Roşca

07.10.2023, 12:35 3336

„În toată regiunea piaţa se concentrează în mâinile unui număr tot mai mic de jucători, numărul total de magazine scade. De aceea, suprafaţa de vânzare medie şi veniturile per unitate cresc. România este ţara unde retailerii de discount şi proximitate înregistrează cele mai mari creşteri. Aceste date arată că pieţele din Europa Centrală devin tot mai aliniate la ce se întâmplă în Vest.“

Un magazin de comerţ alimentar din Polonia are vânzări medii de 815.000 de euro la o suprafaţă medie de 165 mp, ceea ce înseamnă încasări de puţin sub 5.000 de euro/ mp, conform cal­culelor ZF făcute pe baza datelor din raportul McKinsey – State of Grocery in Central Europe 2023. Vânzările per metru pătrat sunt similare cu cele din Cehia şi apropiate de cele din România (puţin sub 4.800 euro/ mp), dar apar diferenţe majore faţă de Croaţia (3.350 euro/ mp) şi Ucraina (3.700 euro/ mp), datele ilustrând astfel diferenţele de putere de cumpărare între ţările analizate.

„Într-o perioadă marcată de inflaţie, comporta­men­tul consumatorilor s-a schimbat, ei căutând pre­ţuri mai bune, promoţii şi discounturi. Totuşi, un sin­gur lucru a rămas neschimbat – importanţa poziţio­nă­rii magazinului (location – trad.), acest criteriu fiind în continuare la vârful listei criteriilor urmărite de clienţi. Oamenii preferă să meargă la un magazin aflat mai aproape de casă, la un magazin care are discounturi şi promoţii, chiar dacă acesta nu are o paletă foarte largă de produse“, spun analiştii McKinsey.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO