Companii

Berna, Diaconu si Besciu au ajuns cei mai profitabili constructori

Berna, Diaconu si Besciu au ajuns cei mai profitabili constructori

Click pentru imaginea marita

02.09.2008, 19:56 209

Companiile Tehnologica Radion, Delta ACM 93, Euro Construct Trading '98 si Eurovia Construct International, detinute de oameni de afaceri locali, au devenit anul trecut cei mai profitabili constructori datorita lucrarilor de reabilitare si modernizare a infrastructurii derulate in Capitala. Urmatorul pas pentru cele patru companii este sa participe la constructia de autostrazi, unde firmele locale au pierdut de cele mai multe ori licitatiile in favoarea marilor constructori straini.
In topul profiturilor nete din 2007, cu 34,2 mil. euro, se afla compania Tehnologica Radion, detinuta de omul de afaceri Theodor Berna, inginer hidrotehnician, care a pornit afacerea in 1997 si a ajuns anul trecut la 4.000 de angajati.
"Anul acesta va fi mai slab in contracte fata de cel anterior, din cauza alegerilor care au scazut numarul de licitatii, insa cifra de afaceri a companiei va creste cu circa 15-20%. Marja de profit va scadea insa pentru ca au crescut costurile cu salariatii", a declarat pentru ZF Theodor Berna, proprietarul Tehnologica Radion. Chiar daca a primit mai multe oferte de achizitie din partea unor constructori straini sau fonduri de investitii, Berna nu considera "benefica" pentru companie vanzarea de actiuni.
"Suntem o companie puternica, cu 4.000 de angajati, si nu luam in considerare vanzarea de actiuni. In cazul contractelor mai complexe ne asociem sub forma unui joint-venture cu alti constructori", afirma Berna. El a dezvoltat treptat afacerea prin achizitia de utilaje, echipamente si derularea de investitii in statii de asfalt si cariere de piatra, reinvestind profitul obtinut. Printre principalele contracte ale companiei de anul trecut se numara lucrarile la pasajul Obor, lucrarile de modernizare a liniei de tramvai de pe Calea Mosilor, modernizarea tronsonului Buzesti-Berzei sau a pasajului Razoare.
Cele mai profitabile companii de constructii de pe piata locala sunt cele care au reusit in ultimii ani sa castige contracte importante pentru reabilitarea si modernizarea infrastructurii din Capitala, in conditiile in care lucrarile de constructie de autostrazi si drumuri nationale au fost lasate de cele mai multe ori in stand-by.
Tehnologica Radion, Delta ACM 93, Euro Construct Trading 98 sau Eurovia Construct International lucreaza in prezent cu o marja neta de profit cuprinsa intre 16% si 35%, datorita contractelor puternice castigate in Capitala.
Spre comparatie, Spedition UMB din Bacau, companie controlata de omul de afaceri Dorinel Umbrarescu, altadata unul dintre primii trei constructori de pe piata, a inregistrat o scadere de 61% a profitului net.
In perioada 2004-2008, in mandatul de primar general al lui Adriean Videanu, au fost derulate mai multe contracte de reabilitare de strazi si linii de tramvai care au ridicat puternic cifrele de afaceri ale principalilor contractori, printre care se mai numara, alaturi de Tehnologica Radion, si Delta ACM, Eurovia Construct International, Euro Construct Trading 98, MAX Bogl (Germania) sau Strabag (Austria).
Una dintre cele mai rapide cresteri ale afacerilor a fost realizata de compania Delta ACM 93, detinuta de omul de afaceri Florea Diaconu. Compania a realizat anul trecut un profit net de 26,2 milioane de euro, echivalentul unei marje nete de 17%. De altfel, profitul net al companiei din 2007 a crescut de sase ori fata de anul anterior.
Printre cele mai importante contracte in care a fost implicata Delta ACM 93 se numara refacerea Pasajului Muncii (contract de 34 milioane de lei), refacerea Pasajului Obor (contract in valoare de 35 milioane de lei), realizarea strapungerii Nicolae Grigorescu - Splai Dudescu (74 milioane de lei), reabilitarea drumurilor urbane - pachetul 5 (36 milioane de lei).
Insa, in topul profiturilor nete din 2007, cu 34,2 milioane de euro, se afla compania Tehnologica Radion, detinuta de omul de afaceri Theodor Berna, care s-a dezvoltat puternic in ultimii ani. De altfel, cifra de afaceri a Tehnnologica Radion s-a majorat cu circa 10 milioane de euro in primul semestru al acestui an fata de aceeasi perioada din 2007, pana la 60 de milioane de euro.
Compania vrea sa infiinteze filiale si sa participe la licitatii de lucrari in state precum Tadjikistan si Azerbaidjan, neexcluzand alte locatii externe, precum Bulgaria sau Republica Moldova. Tehnologica Radion are 4.000 de muncitori permanenti, din care 90% sunt localizati in zona Capitalei.
"In urmatorii ani va creste numarul lucrarilor de constructii finantate de la Uniunea Europeana si vrem sa participam la marile proiecte de autostrazi si sosele de centura. Deja suntem implicati in astfel de licitatii si consideram ca de anul viitor numarul contractelor mari de infrastructura va creste", a declarat Berna, care spune ca 2008 a fost un an mai "slab" in contracte din cauza alegerilor locale.
Un alt administrator de strazi din Capitala este Euro Construct Trading '98, care a intrat puternic pe piata constructiilor in 2005, cand a castigat mai multe contracte in Capitala, precum si modernizarea unui tronson din autostrada Bucuresti - Pitesti. Ulterior, Euro Construct Trading '98 s-a asociat cu Spedition UMB si cu PA & CO International pentru constructia tronsonului de autostrada Bucuresti-Ploiesti, intre kilometrii 19 si 62, contract de peste 200 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO