Companii

Brandurile româneşti ajung în cartierul modei din New York

Brandurile româneşti ajung în cartierul modei din New York

Autor: Cristina Roşca

19.09.2010, 23:55 828

Cristina Bâtlan duce magazinele Musette la New York. Am văzutştirea prima dată la sfârşitul lui august în New York Magazine, înarticolul intitulat "Musette ajunge în Soho pe platforme de 12 cm",prin care revista anunţa că "deşi brandul de origine română Musettea apărut la începutul anilor 1990 şi deţine 15 magazine în Europa,în Statele Unite numele nu spunea foarte multe. Asta până acum". Ladoar câteva zile distanţă, pe 1 septembrie, The New York Timesanunţa la rândul său deschiderea celui mai nou punct Musette, urmatde mai multe ediţii online şi bloguri americane.
Ştrirea este relativ nouă şi pentru România: magazinul Musette, unbrand 100% românesc, va deschide în franciză primul magazin pesteocean, în inima New York-ului - în West Broadway, cartierul Sohodin Manhattan - lângă nume precum D&G, Swatch, FrenchConnection sau Bracciallini. Reţeta aplicată de Musette în SUA sunăastfel: 2 surori românce, 50 de metri pătraţi, 250.000 de euro,zero taxă de franciză, pantofi şi genţi. După o reţetă similară, undoilea magazin, "mult mai mare", este aşteptat tot în New York, înaugust-septembrie 2011.
Extinderea în Statele Unite, dar mai ales în "cartierul modei"Manhattan, face parte dintr-un plan mai amplu al creatoarei degenţi şi pantofi, a cărei afacere a început să se dezvolte în anii90, atunci când Cristina Bâtlan a intrat în afaceri importândţesături, s-a extins către marochinărie, iar ulterior şi-a deschispropria fabrică de genţi şi pantofi cu care a lansat reţeauaMusette.
Dezvoltarea afacerii în România a avut suişurile şi coborâşurile ei- printre acestea din urmă numărându-se câteva închideri demagazine în 2008-2009, pe fondul crizei economice. Însă CristinaBâtlan spune că reţeaua de 12 magazine din România este acum "oreţea constantă şi matură, cu toate punctele profitabile", iardezvoltarea pe plan local nu-şi mai găseşte sensul. În schimb,"distracţia" de peste hotare a brandului Musette abia a început.Acum, Cristina Bâtlan deţine patru magazine în străinătate -două laSofia (Bulgaria), unul în franciză la Ashdod (Israel) şi altul totîn franciză la New York (Statele Unite), dar are şi o prezenţăregulată la târgurile de modă şi la alte evenimente de profil, unde"vânzările pot fi destul de consistente".

Franciză sau magazine proprii
Dacă pentru România nu mai are în plan nicio deschidere înurmătorii ani, Cristina Bâtlan are totuşi destule planuri de noimagazine: pentru 2011, lucrează la deschiderea a trei magazine înGermania - dintre care unul în Frankfurt -, "fie în franciză, fiemagazine proprii". Şi pentru Israel s-a conturat deja un nouproiect, la Tel-Aviv, iar acestuia i se alătură mai multesolicitări de franciză. După 2011 vor veni la rând Ungaria şiAustria. Nu mai repede de 2011 cu siguranţă, iar datele deschideriipentru acestea două din urmă nu sunt sigure deoarece grupul nupoate suporta mai mult de cinci deschideri pe an. Conformexplicaţiilor Cristinei Bâtlan, "deşi compania este interesată săse extindă, acest proces nu poate fi foarte rapid pentru că nu sepoate mări peste noapte capacitatea de producţie". Iar extinderea emai mult o chestiune de oportunitate: "Este noua noastră strategie,să mergem la târgurile internaţionale, să ne extindem în francizăsau prin magazine proprii, în funcţie de partenerii pe care îigăsim. Nu ne interesează foarte mult o hartă anume. Intenţionăm săajungem la Frankfurt, dar nu ţinem morţiş să ajungem acolo. Dacăvom găsi un partener potrivit la Hamburg, vom deschide întâi laHamburg", afirmă Cristina Bâtlan, din biroul său decorat nu doar cugenţi vintage şi pantofi, ci şi cu imagini alb-negru din New York,cel mai nou punct pe harta Musette.
"În Statele Unite de exemplu am fost curtaţi mai mult timp de douăsurori românce care şi-au dorit să facă un business. Criza este unmoment bun să îţi deschizi o afacere, însă tot în criză foartemulte afaceri se închid", spune Cristina Bâtlan, care povesteşte căcele două surori care au convins-o să îşi ducă produsele pesteocean au avut un plan de business "foarte bun, credibil şi pe careau putut să îl susţină". Punctul lor forte a fost oraşul ales, NewYork, şi poziţia magazinului pe harta uneia dintre cele maiimportante capitale ale modei din lume. "Trebuie să ai un capitalminim cu care să începi, ca să poţi să susţii măcar 4 luni chiriaşi să îţi faci un plan pesimist că vei vinde foarte puţin înprimele patru luni, cum e normal la orice punct nou deschis",povesteşte Cristina Bâtlan, din experienţa sa de circa două deceniiîn business. Lucrurile s-au desfăşurat foarte repede, contractul defranciză a fost semnat, iar pe 31 august 2010 magazinul a fostdeschis. Deschiderea oficială va avea loc însă în octombrie dupăNew York Fashion Week.
Chiar dacă presupun costuri mai mari, magazinele în străinătatesunt soluţia pentru dezvoltare, consideră Cristina Bâtlan, care s-adecis să pună în stand-by procesul de extindere a reţelei demagazine Musette în România.

Cine vinde mai bine: un magazin din Elveţia sau unul dinRomânia
La fel a făcut şi Irina Schrotter. Deşi nu doreşte să ofere cifreprivind suma necesară deschiderii magazinului din Elveţia, de laLugano, designerul spune că este "foarte mare", în principal dincauza pieţei alese şi respectiv a oraşului: "Pe pieţe de acest genşi în zone ca cea pe care am ales-o eu, cumpărarea vadului e foartescumpă. Pentru preluarea unui contract pe 10 ani poţi plăti între300.000 de euro şi 1 milion de euro, în funcţie de suprafaţă. Laaceastă sumă se adaugă amenajarea, chiria şi tot restulcheltuielilor". Rezultatele însă sunt peste aşteptări, designerulexplicând că cifrele obţi­nute de magazinul din Elveţia le depăşescdeja pe cele ale unor magazine din România, iar "la vânzările pemetrul pătrat nici nu mai pot face comparaţie".

Multibranduri româneşti
Printre primii designeri români care au descoperit soluţiamultibrandurilor up-market a fost Iulia Dobrin, care deţinecompania de lenjerie intimă I.D. Sarrieri şi care îşi vindeprodusele în multibranduri din 31 de ţări din Europa, America deNord sau Asia. Iulia Dobrin a deschis însă şi show-room-uri propriila Paris, New York, Toronto şi Taipei. Cu produse vândute în nouămagazine din New York, două din Milano şi şase în capitala Franţei,lenjeria IDSarrieri este vândută în România în doar cinci magazineproprii, trei în Bucureşti, unul în Cluj şi un altul în Braşov.Femeia de afaceri afirma încă de acum câţiva ani că afacerile înafara ţării aduc peste 90% din veniturile companiei.
Dar drumul Occidentului se poate parcurge mai rapid prin achiziţii:Jolidon, producătorul clujean din industria textilă, deţinut deomul de afaceri Gabriel Cârlig, "a simţit gustul vestului" în urmăcu mai bine de un deceniu.
Cristina Bâtlan crede că secretul pentru dezvoltarea brandurilorromâneşti, deci şi pentru dezvoltarea Musette, stă tocmai înextinderea în afară, fie în sistem de franciză sau prin magazineproprii. Acesta este şi principalul motiv pentru care ea nu percepetaxă de franciză, deoarece partenerii francizaţi îi dau imboldulnecesar de a creşte producţia.

Cât costă deschiderea unui magazin la NewYork

Dacă în România investiţia pentru un magazin propriu este sub100.000 de euro, iar în Europa nu depăşeşte 150.000 de euro, înStatele Unite investiţia se învârte în jurul sumei de 250.000 dedolari sau circa 200.000 de euro, cât a costat "micul magazin"Musette de 50 mp, din care 100.000 de dolari a fost amenajareaspaţiului, iar restul chiriile şi stocul pentru o lună şi jumătate."Deşi este un spaţiu atât de mic preţul de execuţie al lucrăriloreste mult mai mare decât în Europa. Manopera în zona de construcţii- amenajări interioare este de circa 500 de dolari pe oră,indiferent de proiect", explică Cristina Bâtlan. Nici chiria nu selasă mai prejos, ajungând la 16.000 de dolari pe lună.

AFACERI DE LA ZERO