Companii

Business Magazin: Turoperatorii romani, prea orgoliosi ca sa vanda

Business Magazin: Turoperatorii romani, prea orgoliosi ca sa vanda
23.01.2008, 18:32 23

Dupa preluarea, la sfarsitul anului trecut, a agentiei Happy Tour de catre fondul spaniol de investitii GED, piata turistica asteapta un an in care sunt posibile noi preluari, dar mai ales consolidarea unor turoperatori. Consolidarea este planul preferat pentru viitorul imediat de cele mai mai multe agentii, vanzarea ramanand o solutie pentru viitorul mai indepartat.
Piata turistica nu va ramane mult timp impartita intre zeci de turoperatori si peste o mie de agentii medii si mici. Locul acestora va fi luat intr-un orizont de timp de cativa ani de unii turoperatori mari, cu retele proprii, mai putine agentii revanzatoare, dar mai puternice si multe vanzari pe internet.
Cam asa arata tabloul pietei turistice romanesti, imaginat de consultantii si proprietarii de agentii de turism contactati de BUSINESS Magazin.
Acestia estimeaza ca la un moment dat va avea loc o concentrare in piata, pentru a se crea grupuri mai mari de turism, care vor deveni atractive pentru investitori - atat pentru cei financiari, cat poate si pentru cei strategici, adica grupurile internationale de turism.
Unul dintre principalele obstacole in calea vanzarii nu este insa lipsa investitorilor, ci orgoliile oamenilor din domeniu.
Sorin Ionescu, directorul firmei de consultanta Fivestar Hospitality, spune ca deocamdata nu se asteapta ca agentiile de turism romanesti sa fie vandute catre turoperatori straini care sa le schimbe brandul: "Cei cativa turoperatori romani care s-au dezvoltat in ultimii ani doresc sa isi mai consolideze afacerea cativa ani inainte de a vinde strategic, de aceea cred ca tiparul eventualelor tranzactii pe care le vom mai vedea va urma exemplul tranzactiei Happy Tour - GED, catre un investitor strategic care aduce o infuzie de capital fara a schimba numele agentiei sau identitatea acesteia".
Chiar si parteneriatul cu un investitor financiar este dificil momentan pentru piata romaneasca, mai spune Sorin Ionescu. "In momentul cand nu mai esti majoritar, nu mai esti privit la fel in piata, chiar daca tu ai ramas in afacere", explica directorul Fivestar Hospitality de ce agentiile de turism nu sunt prea deschise discutiilor cu investitorii, desi apar deseori oferte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO