Companii

CEO-ul Renault, Luca de Meo, a publicat o scrisoare destinată politicienilor europeni, înaintea alegerilor europarlamentare: Chinezii au subvenţionat maşinile electrice cu până la 160 mld. euro până în 2022, iar europenii introduc noi reglementări în fiecare an, scumpind maşinile. “O compactă produsă în China are are un avantaj de cost de 6-7 mii de euro”

CEO-ul Renault, Luca de Meo, a publicat o scrisoare...

Autor: Bogdan Alecu

19.03.2024, 20:06 288

Luca de Meo, CEO al Renault Group, a publicat astăzi Scrisoare către Europa, trimisă pe 19 martie 2024 către factorii de decizie şi părţile interesate din întreaga Europă. Documentul de nouăsprezece pagini, disponibil în 12 limbi europene, este adresat tuturor actorilor din viaţa politică europeană.

Documentul este publicat inclusiv în condiţiile în care singurul model electric Dacia este unul produs în China, decizie luată de Renault tocmai datorită industriei de acolo şi a costurilor scăzute de producţie.

Mai mult, Luca de Meo reclamă noile reglementări introduse an de an în Europa, care duc inclusiv la creşterea greutăţii maşinilor dar şi a preţurilor acestora. Pe de altă parte, aceste reglementări au făcut din Europa, în special din Europa de Vest, ţările cu cele mai sigure drumuri, atât datorită sistemelor de siguranţă activă şi pasivă, infrastructurii moderne dar şi cursurilor urmate de cei care vor să obţină carnetul de conducere.

Un exemplu negativ rămâne România, ţara cu cele mai nesigure drumuri din Europa, cu o infrastructură deficitară şi maşini cu o vechime medie de 17 ani, fără sisteme moderne de asistenţă.

Printre deciziile europene care au dus la creşterea preţurilor maşinilor în 2024 se numără şi GSR2 care include printre altele sisteme pentru: frânare automată de urgenţă, menţinerea benzii de rulare prin intervenţia computerului şi avertizări pentru limita de viteză, prin citirea semnelor de circulaţie. În România spre exemplu viteza excesivă sau neatenţia la volan sau intrarea pe sensul opus de mers sunt în top cauze când vine vorba de accidente rutiere, iar astfel de sisteme contribuie la siguranţa rutieră. Pe fondul GSR2 Renault a decis să lanseze mai repede cea de-a treia generaţie a Dacia Duster, spre exemplu, deoarece implementarea acestor sisteme pe vechiul model ar fi fost prea costisitoare.

“Înainte de începerea campaniei electorale, cu toate argumentele care o vor acompania, am vrut să-mi fac auzită vocea, nu pentru a mă implica în politică, ci pentru a contribui la o decizie privind o politică adecvată.”

Cu doar câteva săptămâni înainte de alegerile europarlamentare, acest document face apel la mobilizarea europeană pentru a face din tranziţia energetică a industriei auto o reuşită colectivă. Şi, de asemenea, să facă din această perioadă de transformare fără precedent rampa de lansare pentru o reînnoire industrială în Europa, prin dezvoltarea cooperării intersectoriale şi conducerea unor proiecte de anvergură între sectorul public şi cel privat. „Cu Airbus, am văzut deja ce poate face Europa. Prin intensificarea iniţiativelor de cooperare, ne vom pune industria pe direcţia renaşterii”.

Mai mult decât o solicitare, această scrisoare către Europa este o foaie de parcurs.

Luca de Meo dă glas unui diagnostic, amintind de importanţa sectorului auto nu doar pentru economie, ci şi pentru modul de viaţă european, confruntându-se astăzi cu o concurenţă dezechilibrată: „americanii stimulează, chinezii planifică, europenii reglementează”.

El formulează şapte recomandări şi opt măsuri pentru a dezvolta o adevărată politică industrială europeană competitivă şi decarbonizată: „Europa trebuie să inventeze un model hibrid”, de exemplu prin implicarea „celor mai mari 200 de oraşe ale Europei în strategia de decarbonizare”, prin înfiinţarea unei „ligi a campionilor industriali”, pentru a recompensa jucătorii angajaţi în tranziţie, şi prin înfiinţarea de „zone economice verzi” care să concentreze investiţiile şi subvenţiile pentru tranziţia energetică.

În avangarda revoluţiei electrice, CEO-ul Grupului Renault propune şi lansarea a zece proiecte europene majore în domenii strategice care merg dincolo de sectorul auto: promovarea maşinilor europene mici, dar şi revoluţionarea livrării pe ultimul kilometru, dezvoltarea infrastructurii de încărcare şi tehnologie V2G, creşterea competitivităţii Europei în sectorul semiconductorilor etc.

Convins că „tranziţia ecologică este un sport de echipă” şi că „industria auto europeană ar putea apărea rapid ca soluţie la provocările cu care se confruntă continentul”, prin Scrisoarea către Europa, Luca de Meo face apel la factorii de decizie politici, consilierii locali, cetăţenii europeni, ONG-uri şi actori din sectoarele energie, software şi digital să se mobilizeze şi să lucreze împreună pentru a crea un nou ecosistem de mobilitate în Europa.

 

Scrisoare către Europa: date esenţiale

Scrisoarea către Europa urmăreşte lansarea unei acţiuni colective pentru a răspunde celor mai presante provocări cărora trebuie să le facă faţă industria auto europeană. În acest scop, aşa cum spune de obicei Luca de Meo, „trebuie să spunem adevărul, nu doar adevărul nostru.” Diagnosticul şi recomandările prezente în scrisoare au la bază date solide, care oferă o imagine clară a situaţiei actuale. Iată în cele ce urmează o selecţie de date esenţiale, care sunt detaliate în cadrul Scrisorii către Europa.

  1. Industria auto din Europa azi

Contribuţie societală & economică

♦ 13 milioane de persoane angajate în Europa.

♦ 7% din totalul forţei de muncă europene.

♦ 102 miliarde € excedent comercial al Europei cu restul lumii (echivalent cu deficitul comercial al Franţei).

♦ 17% din totalul cheltuielilor R&D ale Europei (inclusiv sectorul public).

 

Ascensiunea Asiei

♦ 4% cota de piaţă a mărcilor chinezeşti în totalul vânzărilor de vehicule electrice din Europa.

♦ 35% din exporturile mondiale de vehicule electrice aparţineau în 2023 mărcilor chinezeşti.

♦ 6.000 -7.000 de euro este avantajul mediu de cost al unui automobil de segment C produs în China

(25% din preţul total).

♦ 1,5-2 ani: ciclul de dezvoltare al unui nou model în China, vs. 3-5 ani în Europa.

Provocarea Electrificării

♦ Dublarea volumului potenţial de afaceri datorită vehiculelor electrice: o oportunitate de 200 miliarde € doar în perimetrul geografic al Renault.

♦ 55% din vânzările totale de vehicule vor fi reprezentate de maşini electrice în 2030 (vs. 8% în prezent).

♦ 252 miliarde de euro investiţi de constructorii auto din Europa în perioada 2022-2024 pentru a atinge obiectivul de decarbonizare la nivel european până în 2035.

♦ 25 milioane de locuri de muncă impactate de tranziţia digitală şi de cea legată de mediu, din care 500.000 de locuri de muncă în sectorul motoarelor cu combustie internă, în timp ce numărul locurilor de muncă ce vor trebui create se ridică la 120.000.

Paradoxul reglementărilor europene

♦ 8-10 noi reglementări introduse în Europa în fiecare an.

♦ 60%: creşterea masei medii a vehiculelor actuale, faţă de cea de acum 20 ani.

♦ 50%: creşterea preţului vehiculelor faţă de cel de acum 20 de ani.

♦ 40%: pierderea de locuri de muncă în sectorul auto din Franţa ca urmare a delocalizării (costul forţei de muncă este cu 40% mai mare în Europa vs. China).

♦ dublarea vârstei medii a parcului auto din Europa (12 ani în prezent, vs. 7 ani, în trecut).

♦ Până la 25% din resursele R&D, blocate pentru a studia implementarea noilor reglementări.

 

Modele de reglementare diferite

♦ 110-160 miliarde de euro: valoarea subvenţiilor pentru producţie alocate de China până în 2022.

♦ 40 miliarde dolari americani: valoarea creditelor verzi alocate în Statele Unite în baza Inflation Reduction Act.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO