Companii

CFR vinde terenuri ca sa achite datorii de 180 mil. euro

27.08.2007, 18:23 78

Compania de stat CFR, care administreaza si intretine infrastructura feroviara din Romania, va organiza o licitatie pentru vanzarea unor terenuri aflate in proprietate proprie, pentru a-si achita datoria la electricitate de circa 600 mil. lei (181 mil. euro).
"Vom scoate la vanzare mai multe terenuri din Bucuresti si din tara si vom analiza in continuare ce terenuri pot fi vandute pentru a plati aceasta datorie. In prima faza vom achita mai mult de jumatate din datorie, dar si restul va fi acoperit tot prin vanzarea de terenuri", a spus Ludovic Orban, ministrul transporturilor, care nu a precizat locatia exacta a terenurilor.
Citat de Mediafax, directorul CFR, Constantin Manea, a afirmat ca au fost deja evaluate sase terenuri de peste 100.000 de metri patrati, care vor fi scoase la licitatie in septembrie si care vor acoperi circa jumatate din datorie. Astfel, CFR estimeaza ca va obtine, in medie, circa 900 euro / mp. Dintre aceste sase terenuri, cinci sunt in Bucuresti si unul in Ploiesti.
Firma de distributie a energiei CEZ Distributie, companie din grupul ceh CEZ, a decis sa execute silit CFR pentru neplata unor datorii de aproximativ 90 de milioane de lei (27 mil. euro), care dateaza din 2004, potrivit Mediafax. Totodata, CFR datoreaza pentru furnizarea de electricitate firmei Enel Energie din grupul italian Enel peste 44 de milioane de euro, fara penalitati. Potrivit aceleiasi surse, CFR a acumulat datorii la Enel incepand cu luna august 2004.
Enel detine in Romania doua distributii de energie, respectiv Banat si Dobrogea, iar in iunie a preluat si cea mai mare filiala a Electrica, Muntenia Sud, care alimenteaza cu energie Capitala.
CFR este atat datornic, cat si creditor. Astfel, CFR Calatori are o datorie de circa 300 mil. lei fata de compania care administreaza infrastructura, respectiv CFR.
Potrivit Ministerului Transporturilor, CFR a ajuns in aceasta situatie in primul rand din cauza subfinantarii pe o perioada lunga de timp, dar si ca urmare a neincasarii sumelor aferente prestatiilor efectuate catre CFR Calatori.
Orban a spus ca va creste subventia acordata de stat catre CFR Calatori pentru ca aceasta sa-si poata achita taxa la infrastructura.
CFR Infrastructura gestioneaza 10.800 de kilometri de linie, din care linia ferata electrificata reprezinta doar 36%. Ministerul Transporturilor are in vedere ca in urmatorii 10 ani gradul de electrificare sa atinga 50%, iar pana in 2013 sa achizitioneze 150 de noi rame electrice si intre 50 si 70 de locomotive diesel, precum si 2.500 de vagoane noi.
Ministerul realizeaza un studiu de fezabilitate pentru constructia unei linii de cale ferata pe care trenurile sa poata circula la o viteza de peste 250 de kilometri pe ora.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO