Companii

Coca-Cola: E timpul ca românii din ţară să susţină relansarea consumului. GALERIE FOTO

Călin Drăgan, şeful Coca-Cola HBC România, a fost întâmpinat la petrecerea aniversară, ca şi ceilalţi invitaţi, de o tânără îmbrăcată în costum de epocă din perioada victoriană, ţinută specifică perioadei când a fost lansată Coca-Cola pe piaţă

Coca-Cola: E timpul ca românii din ţară să susţină relansarea consumului

Autor: Cristina Roşca

08.05.2011, 23:36 1156

Maşini de epocă, valeţi, hostesse în costume în stil victorian,câteva sute de persoane şi multă Coca-Cola au fost ele­men­telecare au definit petrecerea ani­versară din Bucureşti a băuturiicreate în 1886 de farmacistul ame­rican John S. Pem­­berton şi carevinde anual în Ro­mâ­nia sute de milioane de litri cu o marjă deprofit în jur de 10%.

Pe o piaţă în scădere, în care vânzările Coca-Cola în Românias-au redus cu 12% în primul trimestru faţă de aceeaşi perioadă din2010, declin mai mare faţă de anul trecut (minus 4%), petrecereaaniversară a Coca-Cola a mai fost "umbrită" de un alteveniment.

"Când am auzit că l-au omorât pe Bin Laden nu mi-a venit săcred. M-am gândit: Nu puteau să mai aştepte o săptămână", întreabăglumind Călin Drăgan, cel care conduce de şase ani Coca-Cola HBC înRomânia şi Republica Moldova, la una dintre puţinele sale ieşiri înpublic.

În weekendul care tocmai s-a încheiat, Coca-Cola, cel mai marejucător de pe piaţa locală a băuturilor răcoritoare, a sărbătorit125 de ani de existenţă. Gigantul american a organizat petrecereaaniversară în 200 de ţări unde este prezent brandul, printre careşi România. Impresionat de acest sfârşit de săptămână "desărbătoare", după cum apreciază, Călin Drăgan a mărturisit că arputea merge să săr­bătorească şi la Atena, acolo unde se află"compania-mamă" a îmbuteliatorului din România.

"Nu cred că există în prezent un jucător din FMCG (bunuri deconsum - n. red.) unde să nu se găsească cel puţin un fostan­ga­jat al Coca-Cola", spune şeful îmbu­te­lia­to­rului local şiadaugă că la petrecerea de la Pa­latul Bragadiru din Capitală suntaştep­tate 400 de persoane care au confirmat ferm şi alte 200 careau spus că este posibil să ajungă.

"Sunt prezenţi atât angajaţii noştri, cât şi cei care au lucratpentru noi şi acum nu mai lucrează", a spus Călin Drăgan.

Numărul de vedete pe metru pătrat a crescut continuu după ora20.00, ora la care se dădea oficial startul petrecerii, dar o notăaparte era dată chiar de angajaţii com­pa­niei care erau "marcaţi"cu insigne cu sigla Hellenic. După numai o oră la mesele ro­tundeamenajate în sală nu mai erau locuri, iar Mugurel Rădulescu,directorul de co­municare al Coca-Cola HBC România, spunea puţinmai târziu că "la momentul acesta sunt prezenţi 150 deinvitaţi".

Reprezentanţii companiei nu au precizat ieri, până la închidereaediţiei, câţi oameni au fost în final la evenimentul organizatvineri seara de Coca-Cola. Mai mult, pe parcursul petrecerii, cânda venit vorba de costul acesteia, reprezentanţii Coca-Cola ofereauun răspuns standard. "Eu personal nu ştiu", au răspuns atât CălinDrăgan, cât şi Mugurel Rădulescu. Petrecerea a costat, potrivitestimărilor ZF, câteva zeci de mii de euro, în condiţiile în caredoar închirierea sălii începe de la 4.000 de euro. Sala Colosseumdin Palatul Bragadiru poate găzdui până la 400 de oaspeţi, însănumărul mediu de invitaţi este de 175-250 de persoane, potrivitdatelor obţinute de ZF de la gazda evenimentului.

Aniversarea brandului american a fost anunţată şi pe panourilepublicitare din oraş, în reviste, la televizor sau pe sticleleani­versare. Invitaţii nu par însă să se gân­dească la problemelemondiale. "Abia aşteptam petrecerea", spune o invitată pre­zentă laPalatul Bragadiru, unde deşi nu a existat o fântână cu Coca-Cola,aşa cum şi-ar fi dorit unii invitaţi, băutura a curs în pahare.

Banii au venit din străinătate

Călin Drăgan, 44 de ani, este unul dintre cei mai puterniciexecutivi români, iar cariera lui în Coca-Cola a început imediatdupă terminarea facultăţii, la Timişoara, compania fiind şi singuraîn care el a lucrat.

La evenimentul aniversar, Drăgan era degajat, vorbăreţ şioptimist deşi Coca-Cola a vândut în România în primul tri­mestru alacestui an cu 12% mai puţine navete de băuturi comparativ cuaceeaşi pe­rioadă a anului trecut, din cauza persistenţei unorcondiţii economice dificile, potrivit unui raport al companiei. Maimult, Coca-Cola Hellenic, principalul îmbuteliator de băuturiCoca-Cola din Europa, preciza într-un raport citat de Mediafax căîn România veniturile au scăzut cu 27 mil. euro în 2010, faţă deanul precedent.

"Înainte de izbucnirea crizei românii din străinătate trimiteaubani acasă şi susţineau consumul. O să vedem o revenire aconsumului pentru că pieţele externe încep să îşi revină şi aşaromânii din străinătate vor începe iar să trimită bani acasă.Consumul ar trebui însă alimentat în principal cu banii românilordin România, nu cu ai celor din străinătate", a explicatDrăgan.

Deşi nu oferă date concrete despre revenirea pe creştere abusinessului Coca-Cola executivul spune, pe ritmurile muzicii luiHoria Brenciu care încânta publicul cu melodia "Que sera sera" ("Ceva fi, va fi"), "noi câştigăm cotă de piaţa în continuu însă piaţascade".

Businessul Coca-Cola în România

  • Sistemul Coca-Cola pe piaţa locală este format din Coca-ColaRomânia - care deţine brandurile şi concentratele de sucuri - şipartenerul său îmbuteliator, compania grecească Coca-Cola Hellenic,care produce, distribuie şi vinde produsele sub licenţă.

  • Băuturile sunt îmbuteliate în prezent în trei fabrici dinPloieşti, Timişoara şi Vatra Dornei, iar toate lansările de produseşi campaniile de marketing sunt coordonate de echipe mixtealcătuite din angajaţi ai celor două companii din sistem.

  • Coca-Cola Hellenic este cel mai mare îmbuteliator de băuturirăcoritoare de pe piaţa locală şi a înregistrat, potrivit datelorde la Registrul Comerţului, în 2009 o cifră de afaceri de 1,8 mld.lei (440 mil. euro), în scădere de la circa 550 mil. euro în anulanterior şi un profit net de 172 mil. lei (40,7 mil. euro).

  • Piaţa locală a băuturilor nonalcoolice este estimată la puţinpeste un miliard de euro, cei mai mari jucători fiindmultinaţionalele Coca-Cola şi Pepsi şi grupurile româneşti EuropeanDrinks şi Romaqua.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO