Companii

Comerţul mai atrage o jumătate de miliard de euro. Cine sunt investitorii care cred în revenirea consumului

Comerţul mai atrage o jumătate de miliard de euro. Cine sunt investitorii care cred în revenirea consumului

Cora va deschide în acest an două hipermarketuri - la Drobeta-Turnu Severin şi Arad - şi a început un proiect de investiţii de 100 mil. euro într-un mall

Autor: Ioana Mihai

15.03.2011, 23:57 135

Comerţul modern câştigă tot mai mult teren în România, iar celecâteva zeci de companii care se bat pe banii cumpărătorilor ro­mâniau deopotrivă motive de îngrijorare, dar şi de speranţă, scrierevista BUSINESS Magazin (www.businessmagazin.ro)

În 2010, cheltuielile gospodăriilor pentru bunuri de largconsum au scăzut cu 5% faţă de anul anterior, conform unui studiurealizat de compania de cercetare de piaţă GfK. Încercând să seadapteze greutăţilor financiare, "consu­matorii au redus dinvolumul coşului de cumpărături. În 2010 ei au făcut cumpărături mairar şi au renunţat la produsele de răsfăţ", spune Raluca Răschip,consumer goods director GfK România. Acum chibzuiala este cuvântulcheie pentru cele mai multe din gospodării, iar bilanţul reţelelorcomerciale ilustrează clar acest lucru.
Chiar şi aşa, sunt companii care au hotărât că prezentul esteprielnic extinderii. Motiv pentru care 2011 promite zeci de noimagazine; bugetele de investiţii sunt de sute de milioane de euro.Cora, Carrefour, Kaufland, dar şi lan­ţu­rile controlate de DinuPatriciu (Mic.ro şi Minimax Discount, care va fi rebranduit Mac.ro)scot la iveală cele mai mari bugete pen­tru anul în curs. Dar şialte reţele dau semne că se vor înscrie în cursa extinderii.Reţelele de dis­count Plus, Penny şi Profi, care au fostcam­pioanele extinderii în ultimii doi ani, numărau la finalulanului trecut peste 400 de spaţii.
"În ultimii doi ani am investit în jur de 50 de milioane deeuro în terenuri", spune Philip Lejeune, director general al CoraRomânia. Deşi nu a dorit să dezvăluie bugetul dedicat investiţiilordin acest an, Lejeune declara că în 2011 reţeaua are în plan săcheltuiască pe expansiune mai mult decât dublul sumei de anultrecut, când a investit 40 de milioane de euro. Reţeaua sedetaşează, în rândul operatorilor de hipermarketuri, drept cel maidecis investitor al momentului: are pentru anul în curs planificatedouă deschideri - la Drobeta-Turnu Severin şi Arad - şi a începutun proiect de investiţii de 100 de milioane de euro la Constanţa,în centrul comercial Corall. Cu o suprafaţă de 150.000 mp şi ogalerie cu 50 de magazine, proiectul ar urma să fie inaugurat lafinalul anului viitor.

Cora atacă acum cu hotărâre după ce vreme de câţiva ani, cândreţelele concurente se întreceau în deschideri, a preferat să nudeschidă niciun nou magazin. În prezent, planul de bătaie este clarconturat: anul trecut a deschis două magazine, pentru 2011 aanunţat încă două inaugurări şi, în următorii patru ani, reţeaua arurma să se mărească cu încă 15 spaţii, după cum a declarat Lejeune.Cora a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri în creştere cucirca 3% faţă de 2009, dar profitabilitatea a scăzut, pe fondulscăderii valorii bonurilor de casă cu o medie de 10%. "Pentru anulîn curs ţintim vânzări mai mari şi un profit stabil", declară şefulCora.
Din punctul lui de vedere, prezentul nu are niciun dezavantajpentru reţelele care vor să parieze pe dez­voltare. În această lunăretailerul are planificată deschiderea magazinului dinDrobeta-Turnu Severin, în urma unei investiţii de 22 de milioane deeuro. Magazinul are o suprafaţă de 8.000 mp cu o galerie comercialăde aproxi­mativ 4.000 mp. Pentru a susţine dezvoltarea pe carereţeaua a creionat-o, Cora ar trebui să angajeze anul acesta 1.500de persoane.
Cu sume cu multe zerouri vine şi Carrefour România, liderulpieţei româneşti în seg­mentul hipermarketuri în funcţie de cifrade afaceri. Francezii au anunţat pentru 2011 două noi deschideri,la Bucureşti şi în Boto­şani.

Magazinul din Capitală ar urma să fie inaugurat în septembrie 2011.Tot anul acesta "ne extindem şi în ţară, cu un al doileahiper­market, la Botoşani, deschidere prevăzută pentru lunaoctombrie", a declarat Patrice Lespagnol, directorul executiv alCarrefour România. Hipermarketul din Bucureşti, al optulea spaţiudin oraş, este inclus în Colosseum, proiectat a fi cel mai marecentru comercial din Europa.
Colosseum va include, pe o suprafaţă totală de 190.000 mp, uncentru comercial şi un parc de retail autonom, cu 480 de magazineşi peste 10.000 locuri de parcare. Clădit în zona de nord aCapitalei, Colosseum are un buget de investiţii dedicat de peste350 de milioane de euro şi va crea peste 5.000 de locuri de muncă.Reprezentanţii Carrefour nu au precizat care sunt sumele alocatepentru spaţiile din Boto­şani şi Bucureşti, dar, conforminformaţiilor din piaţă, investiţia medie pe magazin se plasează înjurul a 20 de milioane de euro. Cu aceşti noi paşi, Carrefour vaajunge la 25 de hiper­marketuri. Francezii sunt singurii opera­toride hipermarketuri care au în portofoliu şi supermarketuri, al cărornumăr a ajuns la 32.
De fapt, magazinele de dimensiuni mai reduse sunt exact celecare ar putea atrage cel mai mult atenţia investitorilor."Concentrarea va merge pe formate de dimensiuni mici şi mijlocii,ca supermarketuri, magazine discount şi magazine de proximitate,majoritatea în spaţii existente închiriate", spune Ciprian Moga,managing partner la firma de consul­tanţă în retail iQuestConsulting. El precizează că investiţiile în aceste formate suntrelativ mici şi pot avea un retur mai rapid pe capital decâtinvestiţiile în hipermarketuri. Tocmai această nişă este exploatatăîn prezent şi de Metro Cash & Carry România, care a pariat anultrecut pe un nou format de magazin: Metro Punct.
Conceptul este o noutate pentru co­mer­ciantul german şi afost lansat în aprilie 2010 la Satu Mare, iar spaţii similare aufost deschise şi la Piatra-Neamţ, Buzău şi Târgovişte.
"Ne dorim continuarea expansiunii cu magazinele Metro Punct",declară Adina Tîmplaru, Corporate Communications Ma­nager, MetroCash & Carry România. Che­ltuiala pentru deschiderea unuimagazin de acest fel se plasează la circa un milion de euro, însăreprezentanţii Metro nu au dezvăluit planurile concrete pentru anulîn curs. Metro este veteranul de pe piaţa românească a comerţuluimodern, primul magazin fiind deschis în 1996. De altfel reţeauaşi-a încheiat etapa de extindere agresivă înainte de exploziapreţurilor la terenuri, trecând ulterior la reglaje de fineţe aleafacerii. Anul trecut însă Metro a deschis şi două spaţii de tipcash & carry, în Bucureşti (Pallady) şi Brăila.
Şi Real, divizia de hipermarketuri a grupului Metro, stă totcu gândul la extindere. "Avem în vedere toate oportunităţileoferite de piaţă pentru creşterea afacerii, fie printr-o expansiunesusţinută, fie prin achiziţii", declară Michel Lamoot, directorulgeneral al reţelei Real România. Francezul, care are o experienţăde peste 20 de ani în comerţ în cinci ţări, a preluat frâieleafacerii din România în toamna lui 2009. Reţeaua plănuieşte sădeschidă un nou magazin în zona de nord a Capitalei, pe lângă celepatru spaţii pe care le mai are deja în Bucureşti. În opinia lui,în Capitală sunt zone neacoperite de hiper­marketuri, pentru că înultimii ani preţurile terenurilor au fost mari şi, chiar dacă nus-au ieftinit dramatic, acum sunt mai accesibile. Real a avut anultrecut o evoluţie considerată bună de Lamoot, care spune cămagazinele au înregistrat rezultate operaţionale pozitive şi aucâştigat cotă de piaţă.
Kaufland a deschis deja trei magazine, re­ţeaua ajungând la 61de spaţii pe piaţa româ­nească. Investiţiile pentru anul în curss-ar pu­tea ridica, conform unor estimări, la 100 mil. euro pentrudeschiderea a 10 noi magazine.
O altă reţea de hipermarketuri, Auchan, care numără în prezentşapte magazine, a anunţat anterior că plănuieşte să ajungă la 12unităţi până la finalul anului viitor, dintre care două ar urma săfie deschise anul acesta. În bani, acest lucru se traduce îninvestiţii de peste 40 mil. euro pentru anul în curs.

Patriciu pompează bani în mic şi mac.ro

Tot în comerţ a identificat şi miliardarul Dinu Patriciu o nişă deexploatat: magazinele de proximitate, segment în care a pompat înjur de 100 de milioane de euro pentru deschiderea a peste 100 deMic.ro.
Pentru anul în curs bugetele de extindere sunt şi mai mari,ţinta nemaifiind doar Capitala, ci şi alte oraşe din ţară. Patriciudeclara recent că la sfârşitul lui 2011 reţeaua de magazine operatede compania Mercadia va ajunge la 3.000 de spaţii, cu vânzăricumulate de peste 1,5 miliarde de euro anual. În condiţiile în careinvestiţia medie pe magazin se plasează în jurul a 100.000 de euro,suma totală necesară se apropie de 300 de milioane de euro. Anultrecut, Mercadia a preluat şi operaţiunile Minimax Discount, spaţiice urmează să fie rebranduite ca Mac.ro.

Şi discounterii se extind

Planuri de extindere are şi reţeaua de magazine de tip discoutProfi, deţinută de fondul de investiţii Enterprise Investors, carea anunţat că vrea să deschidă anul acesta 17 noi magazine, care araduce-o la peste 100 de spaţii deţinute. Investiţia medie pentru unnou Profi se plasează între 1 şi 1,5 milioane de euro, aşa căbugetul pentru 2011 se plasează între 17 şi 25 de milioane de euro.Profi este al treilea discounter de pe piaţă în funcţie de numărulde magazine, după Penny Market şi Plus, şi a deschis anul trecut 15spaţii. "Dorim ca în decembrie 2011 reţeaua Profi să aibă peste 100de magazine în România", declara recent Daniel Cîrstea, purchasingşi marketing manager în cadrul Profi, care nu exclude posibilitateadeschiderii de magazine de la zero, dar nici pe aceea a preluăriide magazine ale altor reţele. "Totul ţine de eficienţă."
AFACERI DE LA ZERO