Companii

Companiile farmaceutice contra deciziilor CNA

05.02.2003, 00:00 14

Decizia Consiliului National al Audiovizualului (CNA) de restrictionare a publicitatii la medicamentele fara prescriptie are prevederi mult mai aspre decat o cere legislatia europeana in domeniu, evocata de CNA, spun reprezentantii celor mai mari companii farmaceutice de pe piata romaneasca, GlaxoSmithKline si Sicomed Bucuresti.
Acestia spun ca decizia suprapune unele responsabilitati ale Agentiei Natiobnale a Medicamentului cu cele ale CNA iar restrictiile vor limita drastic rolul de informare a publicului pe care il au reclamele.
 "Exista deja o autoritate responsabila de controlul publicitatii la produsele medicale, care se numeste Agentia Nationala a Medicamentului (ANM) si aplica deja norme in linie cu legislatia europeana. Nu intelegem astfel, motivul pentru care sa existe un al doilea organism pentru aceiasi functie", afirma Roberto Musneci, directorul general al GlaxoSmithKline (GSK) Romania, liderul pietei romanesti de medicamente, cu o cota de 11,5%.
Musneci spune ca rolul ANM in controlul publicitatii la medicamente este deja foarte clar determinat de articolul 7 din Legea 148/2000, care precizeaza ca publicitatea la medicamente este permisa numai pentru cele fara prescriptie iar materialele publicitate trebuie aprobate de ANM.
GSK detine 65% din actiunile producatorului autohton Europharm Brasov, unul din principalii jucatori de pe segmentul vitaminelor.
Promovarea vitaminelor si a suplimentelor nutritive este, de fapt, cea asupra careia CNA a impus cele mai mari restrictii.
Astfel, conform deciziei, vitaminele si suplimentele nutritive nu vor mai putea fi promovate de personalitati ale vietii publice (sportive, vedete de televiziune sau radio, etc.) sau medici, nu vor mai putea fi adresate copiilor sub 16 ani si nici prezentate in timpul, inaintea sau dupa emisiunile pentru copii.
"Paragraful care se refera la interzicerea mesajelor publicitare adresate copiilor care au varsta mai mica de 16 ani este cel putin interpretabil. Atat Sicomed cat si ceilalti producatori de medicamente, au in portofoliul lor produse care se adreseaza unor grupe de varsta in care sunt inclusi si copiii.  Mesajul principal al unei campanii publicitare nu este adresat copiilor, ci parintelui care are grija de sanatatea acestora", spune Mirel Nicola, director de marketing al Sicomed Bucuresti.
Decizia CNA impune, de asemenea, ca reclamele la medicamentele fara prescriptie sa nu mai contina nici o mentiune care sa sugereze ca starea de sanatate a consumatorilor ar putea fi imbunatatita prin consumul respectivului produs.
"Campaniile de publicitate trebuie sa transmita consumatorului beneficiile produsului in raport cu nevoia lor. Unul dintre paragrafele acestei decizii sugereaza ca, prin campaniile publicitare, nu putem induce faptul ca utilizarea unui produs poate sa imbunatateasca starea de sanatate a consumatorilor", a mentionat Nicola.
"Consideram ca intr-o tara in care o parte importanta a populatiei inca se mai lupta pentru a avea o alimentatie sanatoasa si echilibrata, reclama destinata vitaminelor incurajeaza si promoveaza un stil de viata sanatos. Asemenea campanii au ca scop cresterea educatiei in directia prevenirii unor boli mai serioase", a conchis Roberto Musneci, directorul general al GSK Romania.
Ralu Filip, presedintele CNA, spune ca decizia duce completari normele ANM si ca regulile impuse nu diferite de cele existente in Uniunea Europeana.
"Am observat ca ANM nu a tradus integral directiva UE. In plus, ANM nu poate sa ia masuri in domeniul audiovizualului, singura care o poate face este CNA. Iar CNA doreste ca publicul din Romania sa aiba acceasi protectie ca publicul din UE. Nu am inventat regului noi, nu am facut decat sa preluam din normele deja existente in UE", a declarat Radu Filip.
Presedintele CNA a precizat ca in sedintele aferente luarii deciziei nu s-a ridicat nici o problema din partea reprezentantilor agentiilor de publicitate specializate in reclama la medicamente.
Piata vitaminelor si suplimentelor nutritive este estimata la peste 10 milioane de dolari anual.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24