Gigantul aeronautic EADS, care a livrat anul trecut peste 500de avioane Airbus, va exporta întreaga producţie de componente afabricii din localitatea braşoveană Ghimbav şi va mai angaja 300 deoameni până la finalul lui 2013, an în care investiţiile companieila Braşov vor ajunge la 90 mil. euro.
EADS a inaugurat ieri la Ghimbav prima fază a investiţiilorderulate în fabrica de componente pentru Airbus, investiţii care seridică la 40 mil. euro şi care au fost derulate prin intermediulcompaniei Premium Aerotec. Bugetul total al grupului pentruaceastă platformă ajunge însă la 90 mil. euro, iar compania aprimit şi un ajutor de stat de 19 mil. euro. "Investiţia de laBraşov reprezintă o piatră de hotar nu numai pentru EADS, ci şipentru România. Începem să punem la punct forţa de muncă pentru caîn scurt timp să ajungem la 1.000 de angajaţi în România", a spusLouis Gallois, CEO al EADS.
Gallois, 67 de ani, a fost prezent ieri la Braşov lainaugurarea oficială a fabricii, aflându-se pentru a doua oară înRomânia, la mai bine de zece ani de la prima vizită. "Am fostimpresionat de progresele înregistrate de România în ultimii zeceani", spune Louis Gallois, care conduce un grup cu afaceri de 45mld. euro şi 121.000 de angajaţi.
EADS este prezent în România prin compania Premium Aerotec dela Ghimbav şi prin Eurcopter România, ultima fiind un jointventure la care statul are 49% din acţiuni.
"Ne bucurăm de suportul autorităţilor locale şi guvernamentale,am identificat cu acestea noi proiecte de investiţii, dar ceea cedorim pentru a le pune în aplicare este mai multă vizibilitate înplan legislativ. La Eurocopter România avem o înţelegere pe termenscurt cu statul român pe care dorim să o extindem. La IAR Ghimbavdorim să clarificăm relaţiile pe termen lung, lucru care estefoarte bine înţeles de autorităţile române", a mai spusGallois.
În prezent Premium Aerotec are 260 de angajaţi şi dupăfinalizarea următoarelor stagii de investiţii, programată pentruanul 2013, conducerea estimează că numărul acestora va urca la550 de angajaţi. "Investiţia de la Ghimbav a EADS este un model deseriozitate în investiţii şi crearea de locuri de muncă", adeclarat Emil Boc, prezent la evenimentul de ieri.
EADS produce pe platforma IAR Ghimbav componente de structură(profiluri subansamble şi alte componente metalice) pentruavioanele Airbus.
"Fabrica de la Braşov a EADS va exporta întreaga producţie şiva deservi toată zona de sud-est a Europei", a mai spus şefulEADS, iar componentele produse aici vor fi asamblate pe avioaneAirbus care vor zbura în toată lumea.
În primele şase luni noua fabrică a Premium Eurotec de laGhimbav a produs 240.000 de componente pentru avioane de tip Airbusşi conducerea companiei estimează că la finalizarea proiectelor deinvestiţii vor ajunge să producă 1,3 milioane de componente pean.
Reprezentanţii companiei nu au furnizat ieri informaţii legatede valoarea vânzărilor din România, dar potrivit unor estimărianterioare în primul an de funcţionare fabrica ar urma să generezevânzări de 40 mil. euro.
Investiţia de la Ghimbav a venit la puţin timp după ce Airbus aanunţat că a semnat cea mai mare comandă din istoria aeronauticiimondiale. Astfel, operatorul indian IndiGo va achiziţiona pentrusuma record de 15 mld. dolari 180 de aeronave de tipul Airbus A320.Investiţiile pe platforma din Ghimbav s-au realizat în colaborarecu producătorul de elicoptere IAR Braşov, care a pus ladispoziţie un teren de şase hectare, reprezentanţii grupuluiprecizând la demararea acesteia că ar putea angaja şi muncitoridisponibilizaţi de la compania românească.
"Aş dori să felicit angajaţii români pentru calitatea muncii pecare o prestează. Am avut rezultate excelente în prima fază delivrare, fapt ce reprezintă o premisă pentru continuareadezvoltării companiei", a spus Butschek, director de operaţiuni încadrul Airbus.
Investiţiile EADS la Braşov sunt cele mai importante din ultimiiani şi vin într-o perioadă în care industria aeronauticăromânească a fost puternic afectată de criza mondială, dar maiales ca urmare a austerităţii statului care şi-a redussemnificativ cheltuielile din acest sector, în condiţiile în caremulte companii locale erau dependente de comenzile primite de lastat.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels