♦ Unu din zece angajaţi din turism a plecat din această industrie în 2020, astfel că piaţa turistică locală a numărat în 2020 doar 165.000 de angajaţi.
Criza de personal cu care se confruntă industria turismului, accentuată de pandemie, se acutizează, iar soluţia pentru rezolvarea, cel puţin parţială, a acestei probleme este crearea parteneriatelor între şcolile de profil şi mediul privat, este de părere Larisa Ile, preşedintele Asociaţiei Profesorilor şi Mentorilor din Turism „Edu4Tourism“.
„Criza de personal din turism este o problemă întâlnită la nivel european, generată în mare parte de pandemia de Covid care a obligat angajaţii din turism să se reorienteze profesional şi care astfel au ales să nu se mai întoarcă. Prin parteneriate cu şcolile de profil care, pe baza nevoii crescute de resursă umană, ar trebui să îşi crească oferta de şcolarizare, corelat cu situaţia fiecărei regiuni a României, operatorii economici din turism ar putea acoperi în 2-3 ani nevoia acută de personal. Singura condiţie este ca operatorii din turism să depună eforuri pentru a înţelege nevoile acestor generaţii de tineri, diferite de generaţiile care au ales să nu se mai întoarcă în domeniu“, explică Larisa Ile.
Unu din zece angajaţi din turism a plecat din această industrie în 2020, astfel că piaţa turistică locală a numărat în 2020 doar 165.000 de angajaţi, conform ultimelor date disponibile la nivelul pieţei de la Registrul Comerţului. Industria a numărat cu 24.000 de salariaţi mai puţin într-un singur an. Multe companii au fost nevoite să îşi reducă personalul ca urmare a faptului că nu au putut funcţiona la capacitate maximă, ceea ce a însemnat o reducere a veniturilor, cât şi a personalului. Pe de altă parte, mulţi angajaţi au preferat să plece către alte industrii care le ofereau mai multă siguranţă din punctul de vedere al locului de muncă.