Companii

Cu o crestere de 18%, producatorul Ursus se detaseaza de filialele SABMiller din Cehia, Polonia si Rusia

Cu o crestere de 18%, producatorul Ursus se detaseaza de filialele SABMiller din Cehia, Polonia si Rusia

Click pentru imaginea marita

18.01.2008, 21:15 29

In primele noua luni ale anului fiscal (aprilie-decembrie 2007), vanzarile producatorului berilor Ursus si Timisoreana s-au majorat cu 27%, cel mai mare avans raportat de companie in ultimii trei ani, o rata de crestere ce depaseste si evolutia pietei, estimata undeva in jurul a 20%.
De altfel, incepand de anul trecut, filiala locala a SABMiller si-a reluat cresterile de "doua cifre" pe piata locala, dupa ce limitarile de productie au afectat vanzarile din anul fiscal 2005-2006, cand Ursus a raportat o crestere de doar 5% a volumelor vandute.
Potrivit datelor SABMiller, vanzarile grupului au avansat cu 6% in Polonia si 7% in Rusia, inregistrand o scadere de 3% in Cehia in al treilea trimestru al anului fiscal 2007-2008. Piata locala ramane astfel, ca si in cazul celorlalte grupuri internationale InBev, Heineken sau Carlsberg, cel mai important factor de crestere la nivel european.
Pentru a reveni pe crestere, filiala locala a SABMiller a obtinut de la actionarul majoritar aproape 100 de milioane de euro in ultimii ani, bani care au fost investiti in centrele de productie de la Buzau si Timisoara. In urma acestui program de investitii, productia Ursus ar putea ajunge in acest an la 6 milioane de hectolitri, fata de doar 3 milioane hl in 2004.
Volumele vandute de Timisoreana Lux au crescut in primul semestru al anului fiscal (aprilie-septembrie) cu 67%, fiind impulsionate de vanzarile de bere la PET. Timisoareana a devenit astfel liderul pietei de bere din Romania, cu vanzari anuale de peste doua milioane de hectolitri. brand-ul local Ursus Premium a inregistrat in aceeasi perioada un avans de 15%, cota de piata a acestui produs stagnand la 15%.
Alaturi de extinderea capacitatilor de productie, un alt factor care a contribuit la evolutia SABMiller pe piata locala a fost lansarea brandului Timisoreana, in ambalaj PET, la aproape ani de la lansarea primei marci intr-un astfel de ambalaj. Lansarea Timisoreana in ambalaj PET in a doua jumatate a anului 2006 a dublat vanzarile companiei pentru aceasta marca in anul fiscal trecut.
Recent, unul dintre actionarii producatorului Bere Mures, al doilea jucator cu capital autohton de pe piata, declara pentru ZF ca poarta negocieri cu SABMiller pentru vanzarea businessului din industria berii. Reprezentantii grupului spun insa ca nu pot sa ofere niciun comentariu pe aceasta tema.
"SABMiller se uita in permanenta la oportunitatile de crestere a businessului peste tot in lume, dar nu putem face comentarii legate de un proiect anume", au declarat reprezentantii SABMiller.
Producatorul Ursus si Timisoreana are, incepand cu 1 noiembrie, si un nou presedinte in persoana lui Stephan Maria Weber, fostul director de vanzari, distributie si trade marketing pe Europa al grupului SABMiller. El l-a inlocuit pe Dieter Schulze, actual presedinte al filialei poloneze a grupului. Mandatul de patru ani al lui Dieter Schulze la conducerea operatiunilor SABMiller pe piata locala cuprinde o tranzactie de 20 mil. $, care a dus compania pe locul doi in piata, o crestere de peste 15 ori a profitului in patru ani si un program de investitii, aprobat de actionari, de 100 mil. euro.
In ultimii cinci ani, Ursus si-a dublat constant profitul, ajungand de la 2 mil. euro profit net in 2002 la 35,1 mil. euro la finele anului trecut. Ursus a obtinut in 2006 o cifra de afaceri neta de 188,3 milioane de euro, in crestere cu 18% comparativ cu rezultatul din 2005, potrivit datelor Ministerului de Finante.
Piata berii ar putea trece anul acesta de 1,4 miliarde de euro, desi marii producatori nu mai mizeaza pe cresteri de doua cifre ale vanzarilor in 2008, dupa recordurile de anul trecut. De altfel, nici la inceputul lui 2007 companiile multinationale nu mizau pe cresteri mai mari de 10%, insa vremea calda, impreuna cu vanzarile de bere la PET si cresterea puterii de cumparare a consumatorilor, au determinat un ritm de crestere a vanzarilor de aproximativ 20% in acest an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO