Companii

Cum au ajuns doi antreprenori din Bacău la afaceri de 135 mil. euro din distribuţia de ţigări şi dulciuri pentru Philip Morris sau Kraft

Cum au ajuns doi antreprenori din Bacău la afaceri de 135 mil. euro din distribuţia de ţigări şi dulciuri pentru Philip Morris sau Kraft
16.08.2010, 23:45 7149

Deşi se află între cele mai mari 200 de companii din Româniadupă cifra de afaceri, potrivit datelor Registrului Comerţului,Simba Invest este un business cunoscut mai mult prin prismaproducătorilor pentru care distribuie ţigări, alcool saualimente.

Spre exemplu, Simba Invest este cel de-al doilea maredistribuitor local al producătorului ţigaretelor Marlboro-PhilipMorris, după Top Brands Distribution (TBD). Potrivit calculelor ZF,compania din Bacău se află în top cinci distribuitori de bunuri delarg consum din România, un segment în care podiumul e împărţitîntre Interbrands, TBD şi Astral Impex.

Cum au reuşit cei doi fondatori ai Simba Invest care au începutsă activeze în domeniul distribuţiei de ţigări în urmă cu 13 ani cucinci angajaţi şi un singur punct de lucru în Bacău să aducăbusinessul în top 200 de companii din România în funcţie de cifrade afaceri?

"Simba Invest şi-a început activitatea în 1997 încercând săconstruiască un sistem de distribuţie într-un moment în carecomerţul era bazat foarte mult pe centrele comerciale angro undecomercianţii din retail veneau pentru a-şi achiziţiona marfa. Amîncercat să venim cu un serviciu adăugat mergând noi la clienţi şinu să-i aşteptăm pe ei să vină la noi", spune Sorin Gavrilă, 43 deani, care a construit businessul de distribuţie alături deCristinel Lungu. Înainte de a pune pe picioare această firmă,Gavrilă a lucrat ca asistent universitar la catedra deelectrotehnică în cadrul Universităţii din Bacău.

Primele produse pe care compania le distribuia au fost ţigările,deoarece într-un volum relativ mic puteai concentra o cifră mare deafaceri. "Investiţia logistică nu era foarte mare, produsele eraupuţine şi puteai avea un control foarte uşor al gestiuniistocurilor. Ţigările erau un produs uşor vandabil, prezent înabsolut toate magazinele. Apoi a venit firesc şi colaborarea cuparteneri din zona food şi băuturi", explică reprezentantul SimbaInvest.

În ciuda faptului că piaţa bunurilor de larg consum a fostputernic lovită anul trecut de scăderi în consum, în special pesegmentul produselor nealimentare, o parte din marile businessuridin distribuţie au continuat să înregistreze creşteri devânzări.

Apar distribuitori zonali

"Credcă în acest moment piaţa de distribuţie din România suferă unproces de consolidare, dispar distribuitori care nu au avut opolitică foarte bine conturată şi se dezvoltă distribuitori zonali.Distribuitorii mici au avut cele mai mari probleme pe această crizădeoarece în general nu au dispus de portofolii de produseputernice."

Pe o piaţă a distribuţiei estimată la câteva miliarde de euro,strategiile de creştere pe care au mizat antreprenorii au fostparteneriatele noi cu furnizorii, iar majorările de capital operateîn cursul anului trecut le-au ţinut afacerile la adăpost deblocajele financiare din comerţ.

Creşterea cifrei de afaceri a Simba Invest s-a datorat anultrecut în mare parte dublării numărului de judeţe în care companiadistribuţia produse pentru clientul Philip Morris, al doilea mareproducător local de ţigarete. "Dezvoltarea noastră pe bazavânzărilor de ţigări a avut loc în a doua jumătate a anului, cândam crescut numărul de judeţe în care operam pentru Philip Morris dela 10 la 22."

Philip Morris a renunţat anul trecut la serviciiledistribuitorului Astral Impex, companie cu o expunere mare lainsolvenţa reţelei locale de supermarketuri SPAR (ca acţionar aloperatorului magazinelor), iar distribuţia a fost preluată decompaniile Simba Invest şi Top Brands Distribution.

Noi contracte cu Philip Morris

Philip Morris este şi compania cu care Simba Invest a încheiatprimul contract în 1998, când producătorul a deschis o fabrică înOtopeni şi căuta parteneri pentru a-şi clădi o reţea dedistribuţie.

"Cum noi aveam experienţă în vânzarea ţigărilor, contractul avenit oarecum firesc. Prima arie acoperită a fost compusă dinjudeţele Bacău şi Neamţ", precizează Sorin Gavrilă, care spune căceilalţi producători precum Kraft Foods, producătorul ciocolateiPoiana, Knorr sau Alexandrion Group au venit pe parcurs, "poate şiaduşi de notorietatea pe care Philip Morris o avea, dar în primulrând seriozitatea noastră în relaţiile cu clienţii, furnizorii şiangajaţii cred că a fost atuul principal."

"Armata" agenţilor de vânzări

Primul punct de lucru al companiei a fost în Bacău. La început,Simba Invest avea cinci angajaţi şi a investit câteva zeci de miide dolari în stocul de marfă, deoarece prima parte a contractuluicu Philip Morris s-a derulat cu plata ţigărilor în avans. Baniipentru investiţii au provenit din surse proprii şi dintr-un creditobţinut de la bancă.

"Am început cu trei sau patru agenţi de vânzări şi cred că aveamdouă-trei sute de clienţi care pentru început erau foarte reticenţila faptul că noi venim la magazine şi erau foarte convinşi că avemsigur preţuri mai mari decât cei din centrele angro. În timp s-auconvins că nu este aşa şi au căpătat încredere în relaţia ce seconstruia."

În prezent, compania are 23 de puncte de lucru în 22 de judeţeşi peste 6.000 de clienţi.

"Din cei 411 angajaţi actuali, 225 sunt agenţi de vânzări.Intenţia noastră este de a mai face angajări în măsura în care vomreuşi să creştem actualul portofoliu sau să extindem aria deacoperire. Ultimele angajări le-am făcut acum o lună, când amextins colaborarea cu Kraft Foods în judeţele Iaşi şi Vaslui."

În primul an de activitate, 1997, compania a realizat o cifră deafaceri de 275.000 de euro, iar un an mai târziu şi-a sporit deaproape cinci ori rulajele, până la 1,3 mil. euro. Pentru acest an,Sorin Gavrilă estimează 160-170 de milioane de euro datorateextinderii businessului de distribuţie.

Una dintre dificultăţile cu care s-a confruntat compania înultimii doi ani de criză este şi problema recuperării creanţelordin cauza clienţilor care îşi încetau activitatea.

"Această problemă nu mai este atât de frecventă cum a fost laînceputul crizei când am avut dificultăţi cu partenerii care şi-auînchis afacerile. Suntem mai atenţi cui dăm marfa, în ce cantităţi,cerem garanţii."

Sorin Gavrilă spune că planurile pe care le are pentru SimbaInvest vizează consolidarea poziţiei pe teritoriile unde activeazăcompania prin atragerea unui număr cât mai mare de furnizori.

AFACERI DE LA ZERO