Companii

Detergentii, sapunul si bauturile au avut cele mai mari scaderi de vanzari anul trecut

Detergentii, sapunul si bauturile au avut cele mai mari scaderi de vanzari anul trecut

Marius Caluian, directorul companiei de cercetare de piata MEMRB: Pe segmentul mediu de pret, loialitatea fata de branduri este pusa la incercare de faptul ca pretul primeaza ca si criteriu de alegere a produselor. Ma astept insa ca pe termen mediu sa vedem o redresare a segmentelor mainstream si premium, odata cu redresarea consumului

07.02.2010, 23:15 79

Bauturile au inregistrat cel mai mare declin, de 15% in volum.Berea si bauturile racoritoare carbonatate - cele mai mari segmentedin piata de profil - au avut scaderi de 20%, respectiv de 16% inintervalul mentionat.

La randul lor, detergentii - unul dintre cele mai mari segmentedin sectorul bunurilor de larg consum nealimentare, si-au diminuatvanzarile cu 18% anul trecut fata de 2008, iar cea mai mare piatadin FMCG, tigarile, s-a contractat cu 12%, tot in volum. "Criza aadus scaderi generalizate in sectorul bunurilor de larg consum careper ansamblu s-a contractat cu 10% in volum in 2009. Declinul adevenit din ce in ce mai vizibil din al doilea trimestru alanului", spune Marius Caluian, directorul companiei de cercetare depiata MEMRB.

4.000 de magazine au iesit din ring

Datele MEMRB mai arata ca in 2009 numarul total de magazineoperationale pe piata bunurilor de larg consum s-a redus de la91.000 de unitati la aproape 87.000 de unitati. Practic, 4.000 demagazine au disparut din comertul traditional, in timp ce in tabararetailerilor internationali investitiile in expansiune au continuatin ciuda inrautatirii mediului economic.

Lanturile mari de magazine operate de grupurile internationalede retail au bifat pe lista peste 100 de locatii noi in 2009,potrivit datelor centralizate de ZF. De partea cealalta,majoritatea retelelor romanesti s-au reorganizat anul trecut si nuau mai mizat pe expansiune din cauza cresterii costului creditarii,ceea ce a dus la aproximativ 20 de inchideri de supermarketuri sihipermarketuri operate de companii autohtone.

Insolventele au devenit un fenomen in retail in 2009, inconditiile in care magazinele mici de cartier, detinute deantreprenori locali, au fost afectate serios de scadereaconsumului, blocarea creditarii si ofensiva retelelorinternationale de supermarketuri, hipermarketuri sidiscountere.

"In comertul traditional toate tipurile de magazine au avutscaderi de vanzari, in timp ce retailul modern s-a mentinut pe untrend ascendent, cu un ritm de crestere al vanzarilor de 8% involum si 13% in valoare in 2009 fata de anul anterior", exemplificadirectorul MEMRB.

Vanzarile in comertul traditional s-au redus cu 15% in volum in2009, comparativ cu anul anterior, si cu 5% in valoare. Cresterilede preturi in acest segment au fost, in medie, peste rata inflatieidin retelele mari de magazine, mai arata datele MEMRB.

Pe ce au mizat retailerii straini pentru a castiga terenpe piata?

Anul trecut, batalia marilor retele de magazine pentrucastigarea clientilor s-a axat pe promotii si pe oferta de marciprivate, potrivit lui Caluian.

Operatorii de hipermarketuri au fost, in principal, foarteactivi in lansari de marci private, ceea ce le-a permis sa atacemai multe categorii de produse cu propriile branduri.

Astfel, producatorii prezenti in retelele de magazine mari aufost nevoiti in 2009 sa faca fata ofensivei marcilor private, catsi presiunii pe pret exercitate de retailerii cu o politicaagresiva de promotii.

Un studiu al MEMRB arata ca, in medie, concurenta marcilorprivate ale retailerilor a determinat anul trecut scaderi de 16% lapreturile brandurilor consacrate pe piata.

Ce urmeaza in 2010?

"S-a atins deja punctul cel mai de jos, de aceea ma astept savad in acest an stoparea declinului pietei FMCG. Ar putea fi celputin o stagnare in consum sau o crestere in jur de 2-3%. Pe termenscurt am putea vedea o crestere spectaculoasa in segmentuleconomic, generata in mare parte si de marcile private alelanturilor de magazine", mai afirma Caluian.

"Astfel, se pune intrebarea si in acest an: de unde va venicresterea pietei, din segmentul marcilor private ale retailerilorsau din cel al brandurilor consacrate ale producatorilor?",completeaza el.

Orientarea consumatorilor catre produsele ieftine si in 2010 arputea intarzia redresarea segmentului mediu de pret, maiprognozeaza directorul MEMRB.

"Pe segmentul mediu de pret, loialitatea fata de branduri estepusa la incercare de faptul ca pretul primeaza ca si criteriu dealegere a produselor. Ma astept insa ca pe termen mediu sa vedem oredresare a segmentelor mainstream si premium, odata cu redresareaconsumului."

Piata, estimata la peste 20 de miliarde de euro, este dominatade companii multinationale - acestea detin impreuna o cota de peste50% pe segmentele mari, precum tigarile, detergentii, berea saubauturile racoritoare carbonatate.

AFACERI DE LA ZERO