Companii

Distribuitorii de alimente, medicamente si materiale de constructii isi reconfigureaza rutele de transport pentru a ocoli scumpirea petrolului

14.07.2008, 15:15 42

La aceasta se adauga si infrastructura de slaba calitate care determina un consum mai mare de carburanti si deci pune si mai multa presiune pe costurile distribuitorilor.
"In primele 5 luni ale anului 2008 avem o crestere a costurilor cu combustibilul de 11,29% fata de buget. Nu putem estima cresterea pana la sfarsitul anului deoarece nu cunoastem care va fi evolutia pretului carburantilor si nici modificarile parcului auto", spune Florin Kubinschi, directorul financiar (CFO) al celei mai mari companii de distributie de bunuri de larg consum, Interbrands Distribution. Flota companiei cuprinde 1.071 masini, iar cresterea costurilor cu carburantii a fost de 17,28% de la inceputul anului, fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana la o valoare de aproximativ 2 milioane de dolari pentru primele cinci luni ale anului.
"Pentru evitarea efectelor negative ale cresterii costurilor cu carburantii s-au montat dispozitive GPS pe dubele de livrari, in vederea optimizarii rutelor si a scaderii consumului de carburant, urmand ca acest lucru sa se generalizeze la intreaga flota. De asemenea, analizam posibilitatea achizitionarii de autovehicule electrice si mixte (carburant-electrice)", explica reprezentantul Interbrands.
Pe partea de distributie de materiale de constructie, bugetele de carburanti au fost depasite in medie cu 15%, iar procentajul s-ar putea mari pana la sfarsitul anului daca se mentine ritmul de crestere al produselor petroliere.
"Pentru a contracara efectele scumpirii carburantilor se incearca o eficientizare a consumului prin optimizarea rutelor de transport si chiar reinnoirea parcului auto", spun reprezentantii Dedeman, care au mai precizat ca ponderea costurilor cu carburantii in totalul costurilor a crescut in primele sase luni ale anului cu 20% fata de perioada similara din 2007. Cu toate acestea, reprezentantii distribuitorului de materiale de constructii spun ca nu iau in calcul o eventuala reducere a flotei de masini care numara in prezent peste 300 de unitati. Potrivit reprezentantilor Dedeman, in prezent costurile cu carburantii reprezinta 1% din costurile totale.
Anumiti jucatori din piata de profil, cum ar fi cei activi pe segmentul distributiei de medicamente, se confrunta cu probleme care decurg si din particularitatile acestei activitati.
"Cresterea costurilor la carburanti reprezinta o realitate de business cu impact asupra profitului operational, in special intr-o afacere de distributie, cum este cazul A&D Pharma (Mediplus). Iar distributia in domeniul farmaceutic are anumite particularitati ce o fac si mai sensibila la astfel de cresteri. Distributia in domeniul farmaceutic implica o flexibilitate mare la cererile clientilor (farmacii, spitale), care nu isi pot planifica si previziona intotdeauna necesarul de medicamente, de multe ori avand nevoie de ele si in regim de urgenta", a declarat Robert Popescu, chief operating officer in cadrul Mediplus Wholesale, divizia de distributie a A&D Pharma, cel mai mare jucator din piata farmaceutica.
La fel ca in cazul celorlalte categorii de distribuitori, cei din industria farmaceutica au inceput sa gandeasca strategii astfel incat planurile facute la inceputul anului sa fie pe cat posibil respectate.
"Pentru a preintampina problemele rezultate din cresterea costurilor cu combustibilul, dar si pentru a pastra flexibilitatea livrarilor, in momentul de fata in cadrul departamentului de logistica al A&D Pharma se lucreaza la o reoptimizare a traseelor de livrare, atat in oras, cat si in tara. Acest proces implica o reimpartire a zonelor de livrare, un calendar de livrare modificat, dar si o conexiune mai buna cu clientii, astfel incat sa ii putem ajuta si pe partea de previzionare de stocuri. Speram ca aceste schimbari sa ne ajute, astfel incat sa putem tine in parametrii de control impactul cresterii pretului la carburant si costurile bugetate sa nu fie depasite in acest an", spune Popescu.
Jucatorii din piata spun ca deocamdata efectele nu sunt atat de grave precum cele inregistrate pe piata internationala, dar daca situatia actuala se va prelungi, anul viitor ar putea fi unul cu adevarat problematic atat pentru companii, cat si pentru clienti.
"Este primul an de activitate in care ne-am depasit bugetul de cheltuieli cu carburantii. Cel putin aceasta era situatia in primul trimestru cand am inceput sa ne gandim la strategii pentru a aduce situatia la normal. Pana acum nu s-au resimtit efecte majore ale aprecierii pretului la carburanti, dar de la anul ar putea incepe problemele", spune Dragos Gheorghe, director de operatiuni in cadrul Top Brands Distribution, al doilea jucator de pe piata serviciilor de distributie a bunurilor de larg consum, care detine o flota de aproximativ 400 de masini.
Potrivit reprezentantului Top Brands, costurile cu carburantii reprezinta in medie 6,5% din costurile operationale ale companiei, dar sunt si unele cazuri in care aceste costuri pot depasi nivelul de 30%.
"In ultimul an, cresterea costurilor de transport generata de majorarea pretului la combustibil a fost in jur de 10%, in conditiile in care acesta a ajuns sa reprezinte mai mult de 30% din costul total al transportului. In Romania, costurile de transport sunt superioare celor din tarile mai dezvoltate din Europa, din cauza infrastructurii care genereaza timp pierdut in trafic", explica Andrei Rusu, directorul general al Whiteland Logistics, companie specializata pe depozitare si transport de marfa la temperatura controlata.
Potrivit reprezentantului A&D Pharma, prelungirea acestei situatii pe pietele internationale ar putea genera efecte negative asupra serviciilor catre clienti.
"Daca ritmul cresterii costurilor carburantilor se mentine si in viitor, e foarte posibil ca flexibilitatea livrarii si serviciile catre clienti sa fie afectate, mai ales in conditiile in care presiunea asupra preturilor la medicamente este mare, iar rata de schimb valutar nu reflecta realitatea pietei", a mai precizat Popescu.
De la inceputul anului preturile la carburanti au crescut cu peste 20% la pompa, motorina devenind mai scumpa decat benzina, fapt cauzat de un consum mai mare din prima categorie de carburanti. Potrivit analistilor, transporturile sunt cele mai afectate de cresterea pretului la combustibili, fiind urmate de domenii precum constructiile, agricultura, energia.
"Au de suferit toate industriile care au o valoare adaugata mica pentru ca nu au cum sa castige productivitate astfel incat sa compenseze cresterea costurilor cu combustibilii. Economia Romaniei este una dintre cele mai afectate de acest fenomen din cauza lipsei implementarii unei tehnologii noi, dar si a lipsei unui management bun", explica Daniel Daianu, europarlamentar din partea PNL si fost ministru de finante. Potrivit informatiilor existente, intesitatea energetica pe piata locala este de trei ori mai ridicata decat media europeana, adica pentru realizarea unei unitati din PIB se consuma de trei ori mai multa energie decat se consuma la nivel european, ceea ce implicit inseamna un consum mai mare de combustibil si, deci, costuri mai mari.

Barilul la 200 de dolari. Doar atat?

Potrivit celor mai recente declaratii ale specialistilor din piata, barilul ar putea ajunge chiar la un nivel de 500 de dolari.
Printre efectele la scara mare, un editorialist al New York Times remarca posibilitatea incetinirii procesului de globalizare ca urmare a cresterii fara precedent a costurilor de transport, in special cel maritim.
Aleksei Miller, seful Gazprom, spune ca in curand barilul va ajunge la 250 de dolari. Europa este dependenta in proportie de 40% de gazul rusesc si de 33% de titeiul din aceasta tara, potrivit datelor Eurostat din 2006.
Robert Hirsch, unul dintre cei mai apreciati analisti din piata petroliera, spune ca in urmatorii 3-5 ani barilul va ajunge la 500 de dolari.
Presa internationala avertizeaza si asupra modificarii semnificative a obiceiurilor de consum ale populatiei tot din cauza scumpirii petrolului.
Ca strategii de urgenta, International Herald Tribune arata ideea celor de la Air France - KLM de a inlocui anumite curse aeriene cu trenurile de mare viteza
printr-un posibil parteneriat cu un operator feroviar francez.

De ce creste barilul si cum poate sa scada?

Barilul a ratat recent pragul de 150 de dolari, oprindu-se la un record de 146 de dolari, dar specialistii spun ca petrolul va depasi acest prag in curand, urmatoarea reduta fiind valoarea de 200 de dolari. Dolarul slab, situatia din Iran, ingrijorarile privind rezervele reduse si scaderea productiei combinate cu cererea din ce in ce mai mare din partea tarilor in dezvoltare sunt factorii care tin petrolul sus.
Singurul lucru care ar putea domoli aceasta ascensiune este orice semn de potolire a setei de petrol din partea Chinei. Speculatorii spun ca cererea din China a crescut artificial mai ales inaintea Jocurilor Olimpice de la Beijing in conditiile in care pe plan local s-a trecut la productia de energie pe baza de produse petroliere in locul carbunelui pentru a scadea poluarea. O alta intrebare este daca China si-a facut rezerve majore de motorina si benzina pentru a evita orice problema. Un alt factor care ar opri cresterea barilului ar fi semnale din partea SUA in sensul cresterii rezervelor de titei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO