Companii

După scandalul la megalicitaţia pentru trenuri noi de metrou, o nouă dispută la licitaţiile cu miză organizate de stat. Filiala locală a conglomeratului industrial francez Alstom acuză că nu a putut depune oferta la licitaţiile de 2 mld euro pentru reabilitări feroviare pe coridorul IV şi că va apela la justiţie. CFR respinge acuzaţiile şi susţine că a respectat legea

După scandalul la megalicitaţia pentru trenuri noi de metrou, o nouă dispută la licitaţiile cu miză organizate de stat. Filiala locală a conglomeratului industrial francez Alstom acuză că nu a putut depune oferta la licitaţiile de 2 mld euro pentru reabilitări feroviare pe coridorul IV şi că va apela la justiţie. CFR respinge acuzaţiile şi susţine că a respectat legea

Autor: Ioan Dornescu

21.05.2015, 18:09 412

Reprezentanţii Alstom România afirmă că au constatat „cu surprindere” grave erori de procedură, respectiv modificări discreţionare ale documentaţiei de atribuire la licitaţiile pentru lucrări de reabilitare la linia Frontieră - Curtici – Simeria organizate de CFR, care au culminat cu refuzul de a-i fi primită oferta. Astfel, consorţiului condus de Alstom, din care mai fac parte grecii de la Aktor şi Arcada Company i s-a respins oferta sub pretext că aceasta ar fi fost întârziată, deşi locaţia de depunere a acesteia a fost „discreţionar şi netransparent” modificată de către CFR.

În replică, administratorul infrastructurii feroviare publice arată că au fost respectate toate prevederile legale referitoare la modul de depunere a ofertelor şi că acuzaţiile liderului asocierii Railworks sunt nejustificate.

“Locaţia unde operatorii economici au depus ofertele pentru cele două proceduri de licitaţie (Km 614 – Gurasada, subtronsonul 2a Ă2b - procedura 1 şi Km 614 – Gurasada, subtronsonul 2c şi Tronsonul 3 - procedura 2) este menţionată în documentaţia de atribuire, document care însoţeşte anunţul de participare, publicat în sistemul electronic SEAP, în data de 13 iunie 2014. Practic, prin vizualizarea documentaţiei de atribuire, orice operator economic interesat să-şi depună oferta, cunoaşte din timp locul, ziua şi ora limită pentru depunere. În cazul celor două proceduri, termenul limită pentru depunerea ofertelor era 18 mai 2015, ora 11:00 la sediul C.N.C.F. CFR SA, B-dul Dinicu Golescu nr. 38 (palat CFR), acces pe la poarta A (intrarea A), etj. 3, camera 40, aripa Gara de Nord, telefon CFR 122.204. Pentru desfăşurarea în bune condiţii a acţiunii de primire a ofertelor şi de îndrumare a potenţialilor ofertanţi, autoritatea contractantă a asigurat permanent, prin prezenţa reprezentanţilor săi la Poarta A, accesul ofertanţilor participanţi la procedurile de achiziţie sus-menţionate, în intervalul orar 09:00-11:00. Toţi ofertanţii prezenţi în termen au fost îndrumaţi către locul de depunere a ofertelor”, arată CFR SA.

Potrivit CFR, pentru una din proceduri Alstom nu a depus oferta la adresa şi intrarea specificate în documentaţia de atribuire, iar la cealaltă, compania a depus în termen o ofertă incompletă pentru subtronsonul 2c (lotul 1) la adresa şi la intrarea specificate, acestea fiind luate în considerare de către comisia de evaluare.

“În intervalul orar menţionat au mai fost primite şi înregistrate încă 14 oferte ale operatorilor economici”, potrivit CFR.

Reprezentanţii CFR mai afirmă că au respectat toate prevederile legale referitoare la modul de depunere a ofertelo, consideră nejustificate acuzaţiile Alstom şI precizează că orice altă extindere a termenului de depunere ar fi însemnat o modificare a documentaţiei de atribuire, ceea ce ar fi condus la contestarea procedurii de către toţi ofertanţii.

În acest moment, procedurile de achiziţie se află în stadiul de evaluare a ofertelor depuse.

“Nu aş vrea să spun că este vorba de rea-voinţă, ci de dezorganizare. Toţi ceilalţi ştiau unde să depună ofertele. Am fost acolo în termen şi redirecţionaţi, iar refuzul lor mi s-a părut ciudat. Vom cere înregistrările video, am contestat la CNSC, iar dacă pierdem, mergem în apel. Vrem să epuizăm toate căile legale de atac”, a declarat pentru ZF Gabriel Stanciu, şeful Alstom Transport România.

Licitaţiile pentru reabilitarea a aproximativ 140 de kilometri de cale ferată pe secţiunea CF Frontieră - Curtici - Simeria, cu o valoare totală estimată la 2,3 miliarde euro, cu TVA, au fost lansate la începutul anului trecut, procedurile fiind anulate după descoperirea unor "erori sau omisiuni" în documentaţia proiectelor şi  ulterior amânate succesiv, după un val de contestaţii şi solicitări de clarificare din partea potenţialilor ofertanţi.

Compania Alstom Transport este prezentă în România de peste 20 de ani, unde a derulat mai multe lucrări de mentenanţă, infrastructură şi instalaţii de sisteme de semnalizare.

Alstom a fost ofertant şI la două megalicitaţii organizate recent de Metrorex, pentru achiziţia de trenuri noi, respectiv lucrări de finisaje la Magistrala 5, cu o valoare totală de aproximativ 3 mld lei. Prima licitaţie este blocată, după ce a intrat sub lupa DNA, care anchetează posibile fapte de corupţie, iar a doua este în faza de soluţionare a contestaţiilor. Cu metroul bucureştean, Alstom a încheiat în 2003 con­troversatul contract de mentenanţă al tre­nurilor de metrou, valabil pe 15 ani.

Grupul francez are peste 90.000 de angajaţI la nivel mondial şI vânzări anuale care depăşesc 20 miliade de euro.

 
 
 
AFACERI DE LA ZERO