Energie

Lucian Enaru, Schneider Electric: Un business plan sau o strategie pe termen mediu şi lung care se bazează pe un preţ scăzut la energie este o strategie falimentară

ZF Power Summit 2024

Lucian Enaru, Schneider Electric: Un business plan sau o...

Autor: Alex Ciutacu

28.02.2024, 14:14 91

Companiile active în economie au nevoie de competitivitate, iar planurile şi strategiile pe termen mediu şi lung nu se pot baza pe un preţ scăzut la energie, a explicat Lucian Enaru, country general manager Schneider Electric, în cadrul ZF Power Summit 2024.

„Problema în momentul de faţă este una de competitivitate. Rămânem competitivi în piaţă sau ne gândim că trebuie să sperăm la scăderea preţului la energie? Un business plan sau o strategie pe termen mediu şi lung care se bazează pe un preţ scăzut la energie este o strategie falimentară. O strategie bazată pe competitivitate şi pe eficienţă enegetică, pe automatizare sau pe valorificarea propriilor active în comparaţie cu ceilalţi competitori din piaţă s-au dovedit că sunt strategiile câştigătoare”.

În goana după eficienţă şi competitivitate, companiile au la dispoziţie diferite măsuri şi programe pe fonduri europene, însă modul în care acestea se derulează îi împinge pe cei din mediul privat să acţioneze pe cont propriu.

„Sunt anumite constrângeri atunci atunci când apelăm la fondurile europene, la fondurile publice. Mediul privat nu mai aşteaptă. Pot să vă dau multe exemple din ramuri industriale unde comaniile, în general companiile mari, multinaţionale, n-au mai aşteptat. Au pornit propriile proiecte, nu neapărat conectate la reţea, şi îşi satisfac nevoia de energie în mod propriu, fie că vorbim de solar, fie că vorbim de mici instalaţii eoliene”.

Ce a mai declarat la ZF Power Summit 2024:

  • S-au dat câteva exemple cu ţările vecine, Grecia în momentul de faţă are investiţii mari care necesită energie, de exemplu centrele de date, care sunt energofage. De acolo şi apetitul de PPA, de acolo şi investiţiile în regenerabile. Ungaria are cele mai mari investiţii din Europa în domeniul producerii de baterii pentru automobile electrice, iar resursele energetice necesare pentru astfel de fabrici este enorm. În România nu vedem acelaşi apetit ca la ţările din jur, dar cel puţin în mediul privat trendul este pozitiv şi eu sunt optimist pentru perioada care urmează.
  • Cred că în momentul de faţă în România sunt cele mai mari investiţii în industria auto din ultimii 10 ani, de la fabrici noi şi până la extensii de fabrici existente.
  • Toată lumea vorbeşte despre ESG, sustenabilitate, net zero. Nu ştiu câte companii din România sunt în stare să calculeze sau să estimeze acest net zero, câte companii din România sunt în stare să calculeze sau să estimeze acest net zero, câte companii sunt în stare să măsoare, să facă un management al enegiei sau să aplice măsuri de eficienţă enegetică. Nu ştiu dacă ştiţi, dar în viitorul apropiat accesul în diverse pieţe va fi restricţionat pe baza acestor informaţii de net zero. 
  • Sistemul energetic pe care îl avem nu este unul prost, ci unul solid, un sistem care funcţionează. În planurle pe care le avem, că vorbim de PNRR, că vorbim de tranziţia energetică, că vorbim de automatizări, are nevoie de îmbunătăţiri şi are nevoie de extinderi.
  • Sistemul de transport se dezvoltă şi se automatizează. În momentul de faţă toţi marii jucători din piaţă au proiecte fie de extindere, fie de automatizare, fie de îmbunătăţire a infrastructurii. Nu cunosc un singur jucător care să nu aibă proiecte în derulare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO