Companii

Exportul de componente auto s-a dublat, dar si importul de masini

06.08.2004, 00:00 43

Romanii echipeaza din ce in ce mai multe masini straine cu frane, cabluri, tapiterii sau volane, ca urmare a investitiilor facute aici de fabrici de echipamente, dar pe de alta parte cumpara din import masinile astfel echipate pe care platesc de doua ori mai mult.
Astfel, importurile de autovehicule vor putea ajunge anul acesta la 2 miliarde euro, dublu fata de anul trecut, pe cand exporturile de componente si echipamente auto, tot duble fata de anul trecut, vor fi aproape de circa un miliard de euro.
Importurile de vehicule rutiere  au ajuns la 900 de milioane de euro la jumatatea anului 2004, in crestere cu aproape 100% fata de primele sase luni din 2003.
Dealtfel, importurile afente tuturor categoriilor de masini si echipamente de transport au crescut in primul semestru, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Pe de alta parte, in balanta comerciala se vad si investitiile masive ale companiilor care furnizeaza echipamente.
Pe primele sase luni ale acestui an, exporturile de masini, aparate industriale, parti componente si piese detasate au fost de 436 de milioane de euro, in crestere cu 106% fata de nivelul inceputului de an.
Tara noastra incepe sa conteze din ce in ce mai mult pe aceasta piata, in special datorita avantajului de competivitate pe care il ofera din punctul de vedere al pretului factorului munca.
Piata autohtona a devenit o adevarata "Mecca" pentru producatorii de componente pentru industria auto. Concurenta sporita de pe pietele mondiale in conditiile instabilitatii si incertitudinii economiei globale  au determinat producatorii mondiali de componente si subansamble sa isi indrepte atentia catre piete noi, in cautarea unor modalitati de reducere a costurilor.
Politica de outsourcing practicata de aceste companii, ce vizeaza eficientizarea activitatii functioneaza, iar Romania beneficiaza din plin de pe urma avantajelor tendintei de migrare a producatorilor europeni de componente auto catre est.
Datorita fortei de munca ieftine si calificarii bune a personalului, tara noastra a atras un numar important de producatori de piese si componente auto  din vest, care au investit peste 500 de milioane de euro pentru deschiderea unor capacitati de productie in tara noastra.
Aceasta valoare s-ar putea dubla pe termen mediu, avand in vedere interesul manifestat de producatorii mondiali din domeniu.
Cei mai mari investitori sunt Ina Sheffler, Lisa Draxlemaier, Valeo, BOS Automotive, Sumitomo sau Leoni. Ultimul exemplu il reprezinta portughezii de la Coindu, care si-au manifestat intentia de a deschide o fabrica la Arad de huse pentru automobile si avioane.
Daca acest ritm de crestere se mentine, nivelul importurilor pentru aceste produse va insuma 1,8-2 de milioane de euro la finalul lui 2004, avand in vedere ca sfarsitul de an conteaza mult in vanzarile de automobile.
Cifrele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA) confirma faptul ca  2004 este cel mai bun an al pietei auto de dupa Revolutie.
Importurile pe primele sase luni au avansat cu 38%, ajungand la 31.386 unitati, cresterea fiind similara atat pentru autoturisme (24.934 unitati), cat si pentru vehicule comerciale (5.991 unitati).
O dublare a importurilor in comparatie cu primul semestru din 2003 s-a inregistrat si in sectorul masinilor si aparatelor pentru prelucrarea metalelor, acum cifrate la 129 de milioane de euro.
andrei.frunza@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO