„Consumul a crescut în primele trei luni din acest an cu 3%, pe fondul unei creşteri în volum de 4,3%. Datele arată că în aceeaşi perioadă am avut deflaţie, astfel că avansul a fost susţinut de achiziţiile unui număr mai mare de produse“, spune Raluca Răschip, consumer goods & retail director în cadrul GfK România.
Ea precizează că anul trecut avansul consumului a fost similar, respectiv de 3%, însă a venit atât din creşterea în volum de circa 2%, cât şi din majorarea de preţuri. În anii anteriori - 2011-2012 - orice creştere avea în spate doar preţuri mai mari, semn că românii erau reticenţi să cumpere mai multe produse.
Cresc vânzările produselor de răsfăţ
Datele GfK arată că în primul trimestru din acest an a crescut consumul de produse alimentare cu 5%, cel de legume şi fructe postând un avans de 3%, iar cel de băuturi de un procent. La polul opus, vânzările de produse de îngrijire au intrat pe o pantă descendentă.
„Cele mai importante creşteri au fost postate de categorii precum ciocolată (plus 5%), cafea (5%), napolitane (10%) şi biscuiţi (12%). Acestea sunt toate categorii de răsfăţ.“
În anii de criză, românii au redus aceste achiziţii, cumpărând în special produse de strictă necesitate şi cu preţuri cât mai mici. În acest context, în comerţ a început un adevărat război al preţurilor, care se desfăşoară pe tot lanţul comercial, porneşte de la producător şi ajunge până la raftul magazinelor. Astfel, datele GfK arată că achiziţiile la ofertă au crescut cu 70% în primele trei luni ale anului, când unu din şase lei cheltuiţi a mers către un produs care era la promoţie sau la reduceri.