Companii

GfK: cosul de consum este mai mare, dar se umple mai rar

GfK: cosul de consum este mai mare, dar se umple mai rar

Vizitele in hypermarketuri se fac acum o data la doua saptamani

14.01.2008, 17:31 85

Piata bunurilor de larg consum (FMCG - fast moving consumer goods) ar putea creste cu peste 15% in acest an fata de 2007, pastrandu-si ritmul de dezvoltare inregistrat in perioada anterioara, estimeaza compania de cercetare a pietei GfK.
"Pentru acest an, ne asteptam la o continuare a cresterii consumului de bunuri de larg consum cu o rata de cel putin 15% in valoare. Impactul scumpirii produselor de baza poate influenta negativ ritmul de crestere, intr-o anumita masura si pe termen scurt, un exemplu in acest sens fiind uleiul de gatit, care a suferit in urma scumpirilor", a spus Raluca Raschip, consumer tracking director in cadrul GfK Romania.
Pe piata FMCG, consumul a crescut cu 15% in primele noua luni ale anului trecut fata de aceeasi perioada din 2006. Valoarea cosului de cumparaturi a fost pe un trend ascendent in intervalul mentionat, in timp ce frecventa cu care gospodariile au facut cumparaturi s-a micsorat.
"Influenta retailului modern in aceasta directie este cu atat mai vizibila cu cat frecventa de cumparare a scazut cel mai puternic in comertul traditional, in timp ce in hipermarketuri s-a inregistrat un trend invers, fiind mai ridicata cu 30%. Mergem la cumparaturi in hipermarketuri aproximativ o data la doua saptamani, in medie", explica Raschip.
Cresterea consumului s-a accelerat dupa primul trimestru al anului trecut, deoarece in perioada ianuarie-aprilie 2007 piata s-a majorat cu 11% fata de acelasi interval din 2006, se mai arata in studiile GfK.
Ca si in ceilalti ani, in primele noua luni ale lui 2007, produsele de ingrijire personala si de intretinere a locuintei au inregistrat cea mai mare dinamica (17%) fata de aceeasi perioada a anului trecut, devansand cresterea alimentelor si a bauturilor cu 3 puncte procentuale, acestea din urma inregistrand un avans de 14%, potrivit GfK.
Prezenta si expasiunea teritoriala a retailerilor internationali au contribuit la dezvoltarea segmentului de marci private, care inca detin o cota de piata redusa, estimata de GfK la 2%. Categoriile pentru care marcile private au o importanta notabila sunt uleiul de gatit, produsele din hartie (precum servetele) sau cerealele pentru micul dejun.
La nivel national, formatele de comert modern joaca un rol din ce in ce mai important, acoperind in primele noua luni ale anului 2007 circa 38% din valoarea pietei bunurilor de larg consum. "Cea mai spectaculoasa crestere au avut-o hipermarketurile - de la 8% in 2006 la 14% in primele trei trimestre ale anului trecut. Un aport special la aceasta crestere remarcabila l-a avut reteaua Kaufland, care a preluat conducerea in topul principalilor retaileri", se mai arata in studiul GfK la noua luni. Kaufland a devansat astfel reteaua de supermarketuri Billa, ca si cota de piata in sectorul bunurilor de larg consum.
Kaufland avea o cota de piata (in FMCG) estimata la 3,9% in primul semestru al anului trecut. Reteaua germana a deschis in 2007 14 magazine cu o suprafata totala de vanzare de peste 50.000 de metri patrati, fiind cel mai dinamic operator de hipermarketuri. In prezent, Kaufland are 31 de magazine si realizeaza aproximativ 80% din vanzari pe segmentul alimentar. "Hipermarketurile au castigat atragand un numar mult mai mare de consumatori, cu aproximativ 70% mai multi decat in primele noua luni ale anului 2006. Astfel, in perioada ianuarie-septembrie 2007, jumatate din familiile din Romania au trecut pragul acestor magazine pentru cumpararea bunurilor de larg consum", subliniaza Raschip.
Hipermarketurile sunt foarte aproape de a devansa supermarketurile ca si cota de piata, acestea din urma inregistrand o stagnare a cotei la 15% din vanzarile in FMCG la noua luni.
La randul lor, magazinele discounter au avut cea mai spectaculoasa expansiune teritoriala, in special in orasele mici si medii. Aceasta le-a adus anul trecut o crestere a cotei de piata pana la aproximativ 5%, respectiv cu 25% mai mare fata de anul 2006, potrivit aceluiasi studiu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO