Companii

Grupul RTC ar putea renunta la restaurant si cafenele daca nu va fi sustinut de banci si de francizori

Grupul RTC ar putea renunta la restaurant si cafenele daca nu va fi sustinut de banci si de francizori

Andrei Arghirescu, vicepresedinte al Rafar, divizie a RTC: Daca as sti nu ca va creste piata, ci cu cat va scadea, as putea sa imi planific corect actiunile - sa inchid X cafenele, sa renunt la Y oameni. Exista lipsa unei abilitati de a face previziuni coerente. Poate este mai bine sa mai asteptam, chiar cu riscul de a pierde francizele.

24.11.2009, 00:00 504

"Sunem inaintea unei sucombari, daca ceva nu se intampla rapid.Veniturile sunt de cinci ori mai mici decat previziunile initiale,in conditiile in care cheltuielile s-au redus de doua ori. Inultima perioada acest deficit a fost suportat de catre grup, dar inmomentul de fata situatia nu este roz pentru nimeni. Sprijinulacesta, care pentru noi nu inseamna relansare, ci supravietuire,poate insemna in acelasi timp pentru celelalte divizii afectareabusinessului foarte serios", a declarat pentru ZF AndreiArghirescu, vicepresedinte in cadrul diviziei de hospitality Rafara RTC, care include brandurile Vapiano si Cup&Cino.

Pe langa divizia de hospitality (cafenele si restaurante), Rafarmai include 14 branduri de fashion dintre care cel mai cunoscuteste Debenhams.

Arghirescu, 28 de ani, care a preluat divizia de hospitality inurma cu o luna, admite ca noiembrie va fi ultima luna in care vabeneficia de suport din partea grupului.

Noul executiv din grupul condus de Octavian Radu are un plan petermen scurt - analiza individuala a tuturor unitatilor pe bazacareia sa mearga la parteneri. Bancilor le va cere o perioada degratie "pentru a putea supravietui in urmatoarele 12 luni",proprietarilor de spatii comerciale, chirie variabila procentualdin incasari sau mai mica cu 30%-40% fata de cea agreata initial,iar francizorilor, o flexibilitate mai mare.

"Daca nu vom fi sustinuti, suntem in pericol"

"Vrem sa continuam angajamentele atat fata de francizori, fatade banca, cat si fata de clienti, cautam identificarea deoportunitati, dorim sa mergem pe un model de business sanatos cudezvoltarea organica. Vom prezenta planul catre actionar, catrebanca si catre francizor, iar in masura in care vom primi sprijin,vom putea continua. Daca nu vom fi sustinuti, suntem in pericol",este de parere vicepresedintele diviziei de hospitality a RTC.

Compania opereaza in prezent un restaurant Vapiano in cladireade birouri Anchor Plaza din Capitala si noua cafenele Cup&Cino,majoritatea integrate librariilor Diverta sau magazinelorDebenhams.

Restaurantul si majoritatea cafenelelor se afla insa abia laprimul an de functionare pe piata locala, pe un segment destul deafectat de scaderea puterii de cumparare a romanilor. Pe piatacafenelelor si nume mari precum Starbucks au decis in acest an sainchida primele unitati din Romania.

"Cu mallurile este o problema, deoarece chiria reprezinta peste60% din cheltuieli si nu exista deschidere in general din parteadezvoltatorilor pentru a face businessul sa mearga. In momentul defata nu exista business care sa poata genera venituri astfel incatsa sustina cu profit alte deschideri, toata lumea aduce bani deacasa. Acest lucru nu este sustenabil, avand in vedere ca nu existanici parteneri de finantare", afirma Arghirescu.

"Gard in gard" cu Diverta

Ultima cafenea deschisa de RTC este cea din AFI PalaceCotroceni, pe 77 de metri patrati, avand 57 de locuri. Investitiade circa 80.000 de euro a fost suportata in mare parte de Diverta,langa care s-a deschis cafeneaua, iar in cazul in care nu vafunctiona, spatiul va fi preluat de librarie.

"Bonul mediu estimat este de 6-7 euro. Optimist vorbind,asteptam sa atragem macar 1% din traficul zilnic al mallului",spune Arghirescu. AFI Palace Cotroceni, deschis la sfarsitul luioctombrie, a atras in primul weekend circa 100.000 de vizitatorizilnic, iar in timpul saptamanii numarul celor care au intrat inmagazine s-a situat in medie la 70.000-80.000 pe zi, potrivitreprezentantilor centrului comercial.

Radu a mizat pe strategia reducerii de costuri, deschizand inultima perioada cafenele in interiorul magazinelor de imbracamintepe care le detine si in librariile Diverta, iar parteneriatele i-auadus cele mai mari venituri.

"Nu toate actiunile au avut acelasi impact, insa am reusit sacontinuam planul de dezvoltare, cu cheltuieli zero, sa facemtestari pe diverse tipologii de clienti, pe diverse zone", credeArghirescu.

Trei branduri noi in portofoliu, dar care nu suntoperationale

RTC a mai cumparat trei branduri cu care poate ataca sectorul dehospitality, dar care deocamdata sunt neoperationale.

"In prezent nimeni nu poate face predictii sustenabile. Cum vaaparea acel moment de predictabilitate, redeschidem discutia pentrua opera aceste francize", spune vicepresedintele diviziei care seocupa de restaurante si cafenele, fara a da detalii cu privire lanoile branduri cumparate.

Tot lipsa unei predictabilitati il impiedica pe Arghirescu sa iao decizie cu privire la unitatile pe care le detine. "Daca as stinu ca va creste piata, ci cu cat va scadea, as putea sa imiplanific corect actiunile - sa inchid X cafenele, sa renunt la Yoameni. Exista lipsa unei abilitati de a face previziuni coerente.Poate este mai bine sa mai asteptam, chiar cu riscul de a pierdefrancizele", concluzioneaza el.

Un business de 14 mil. euro

Rafar, divizia de fashion si hospitality a RTC, a rulat anultrecut 14 mil. euro, restaurantul si cafenelele reprezentand doarcateva procente. Principalul concurent al Vapiano este Pizza Hut,in timp ce Cup&Cino rivalizeaza cu Turabo, Gloria Jean's Coffeesau Costa Coffee.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24