Companii

Halewood Romania: Am renuntat la produsele cu profitabilitate scazuta

23.03.2006, 00:00 32

Bogdan Garofeanu, directorul de marketing al celui mai important exportator de vinuri de pe piata locala, Halewood Romania, crede ca brandurile premium asigura competitivitatea pe pietele externe.

"Am hotarat sa renuntam la produsele cu o profitabilitate foarte mica si de aceea nu am crescut volumul vanzarilor pe pietele externe. E greu sa fii competitiv cu astfel de produse intr-o batalie cu producatori din Argentina sau Chile", spune Garofeanu.

Grupul Halewood este cel mai mare exportator roman de vin imbuteliat, cu o cota de piata de 20%. Anual Halewood vinde 4 milioane de sticle de vin in peste 40 de tari, principalele piete pentru export fiind Marea Britanie, Estonia, Danemarca, Cehia sau Rusia. Cel mai bine vandut brand la export este Prahova Valley.

Anul acesta, in urma unei evaluari a pietelor de interes strategic pentru brandurile din portofoliul Halewood, compania a decis sa se orienteze la export catre SUA.

Piata americana detine locul patru in topul exporturilor de vin romanesc, cu o valoare de aproape 2 mil. dolari. Potrivit Patronatului National al Viei si Vinului, care citeaza studiile I.W.S.R. (International Wines and Spirits Record), pana in 2008, SUA vor deveni cea mai importanta piata de consum de vin din lume, din punctul de vedere al volumului fizic. Vanzarile de vinuri sunt estimate sa creasca de la 16,7 miliarde dolari, in 2003, la 24,2 miliarde dolari, in 2008, situatie in urma careia piata americana va devansa tari traditionale precum Italia, Franta si Germania.

"Suntem in faza in care cautam distribuitori pentru produsele noastre in Satele Unite, dupa care va urma o campanie de promovare intensiva", spune Garofeanu.

Indiferent ca se gandesc la piata externa sau la cea locala, strategia Halewood Romania vizeaza cresterea vanzarilor brandurilor de top - Byzantium, Prahova Valley Special Reserve, Cherry Tree Hil.

Pentru a sustine aceasta crestere, compania a decis sa lanseze un brand de spumant, pozitionat in segmentul premium. "Vom lansa la jumatatea lunii aprilie spumantul Rhein Extra, care va fi comercializat doar in HoReCa si in magazinele specializate, adresandu-se unui consumator exclusivist", spune Garofeanu.

El precizeaza ca grupul Halewood era si proprietarul brandului Rhein, extrem de cunoscut in perioada interbelica, si detinea o crama cu acest nume.

"Ar fi fost pacat sa nu folosim acest atu de imagine, mai ales ca Rhein beneficiaza inca de notorietate mai ales in randul consumatorilor mai in varsta", adauga Bogdan Garofeanu.

In portofoliul Halewood se mai afla un alt vin spumant sub brandul Prahova Valley.

"Am preferat sa lansam un brand nou, care are insa o anume istorie in spate, decat sa relansam Prahova Valley. Prin aceasta decizie incercam sa ne pozitionam cu produse pe toate segmentele de consum", mai spune Garofeanu.

Directorul de marketing al grupului Halewood spune ca spumantul Rhein Extra va fi comercializat atat pe piata interna, cat si la export, la fel cum se intampla si cu celelalte produse din portofoliul companiei.

"Nu avem anumite produse pentru piata interna si altele pentru export, portofoliul este comun. Avem doar o companie care gestioneaza toate activitatile ce tin de productie si vanzarea din Romania si alta specializata pe export", completeaza Garofeanu.

Grupul Halewood Romania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 11 mil. euro, cu 18 % mai mare decat in 2004. Pentru acest an, compania estimeaza o crestere de 25% a vanzarilor si o cifra de afaceri de peste 14 milioane de euro.

In conditiile in care exporturile au ramas la acelasi nivel cu 2004, cresterea cifrei de afaceri a fost sustinuta de vanzarile pe piata interna, cu 27% mai mari fata de 2004.

"Rezultatele din al doilea semestru al anului trecut ne-au ajutat sa recuperam deficitul fata de 2004, iar pe piata interna vanzarile au crescut peste previziuni", mai spune Garofeanu.

El precizeaza ca in acest an compania intentioneaza sa-si imbunatateasca aria de distributie, dupa ce anul trecut s-a realizat trecerea de la statutul de operator local din Dealu Mare la unul national.

"Sunt zone in care putem vinde mai bine, cum ar fi Banatul, si alte zone in care suntem deja prezenti, dar pe care trebuie sa ne consolidam pozitia", adauga Garofeanu.

Grupul Halewood cuprinde Cramele Halewood, care se ocupa cu productia de vin si vanzarile pe piata interna, Halewood Romania, axata exclusiv pe exporturile de vin, si Domeniile Halewood, care se ocupa cu achizitia de vita de vie. Toate cele trei societati din Romania fac parte din compania britanica Halewood International.

Grupul detine 320 de hectare de vita de vie in Dealu Mare, Sebes, Aiud si in regiunea Murfatlar, avand o capacitate de stocare de 500.000 de litri de vin.

Exporturile de vin au scazut anul trecut cu 18%, pana la 17,8 mil. euro. Producatorii de vin au vandut pe pietele externe doar 270.000 de hectolitri, fata de peste 375.000 de hectolitri in 2004, potrivit informatiilor Ministerului Agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale. Cei mai importanti exportatori de vin din Romania sunt Halewood International, Vinia, Cramele Recas si Provinum.

Piata vinurilor s-a ridicat anul trecut la 350 de milioane de euro. Cei mai importanti jucatori sunt Murfatlar Romania, Jidvei, Cotnari si Vincon Vrancea.

dana.ciriperu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO