Companii

Indexul ZF în hipermarketuri: Cu cât s-au scumpit alimentele şi băuturile după majorarea TVA

Indexul ZF în hipermarketuri: Cu cât s-au scumpit alimentele şi băuturile după majorarea TVA
05.07.2010, 23:36 72

Analiza a luat în calcul preţurile la raft la 19 dintre cele maivândute produse în hipermarketuri. Carrefour şi Real sunt cele maimari reţele de profil pe piaţa din Bucureşti, după numărul deunităţi operate, iar la nivel naţional deţin împreună aproximativjumătate din segmentul hipermarketurilor.

Datele centralizate de ZF arată că unele produse de bază, precumouăle, carnea de pui sau roşiile, s-au scumpit în iulie cu rate depeste 10% comparativ cu luna anterioară.

Cel mai mult s-au scumpit merele din import (Golden), cu 14%,însă la fructe şi legume fluctuaţiile de preţ se datorează înprincipal schimbărilor frecvente ale surselor de aprovizionare.

Circa jumătate din produsele luate în calcul pentru acest indexs-au scumpit în iulie cu maximum 5%. Cei doi retaileri Carrefour şiReal au anunţat săptămâna trecută că nu vor modifica preţurileproduselor din cataloagele lor promoţionale până la expirareaofertelor - acest lucru ar putea explica scăderile de preţînregistrate la ulei şi la făină, singurele produse din calcululindexului alimentar care s-au ieftinit în luna iulie.

Reprezentanţii Real şi Carrefour nu au transmis comentarii peacest subiect până la închiderea ediţiei.

Marius Caluian, directorul general al companiei de cercetare apieţei MEMRB România & Republica Moldova, estima recent căpreţurile la consumatorul final vor creşte cu 7-8% în urmamajorării TVA, pe baza faptului că se plăteşte TVA pe întregul lanţde distribuţie.

Aceeaşi idee este susţinută şi de producătorii alimentari. "Noiestimăm creşterea preţurilor la producător, la lactate, la 6% înurma aplicării TVA majorate. Ce se întâmplă mai departe în comerţ,doar consumatorul va vedea în momentul în care va ajunge în faţaraftului. Retailerii au şi ei creşteri de costuri în urma majorăriiTVA", a declarat Valentin Blănaru, directorul general al APRIL(Asociaţia Producătorilor Români din Industria Lactatelor).

Valentin Blănaru a mai precizat că majorarea TVA determină şimodificări la nivelul structurii preţului în retail.

Ce s-a mai scumpit

  • Preţurile ţigaretelor s-au majorat cu 11% incepând de la 1iulie, de la un nivel mediu de 9 lei la 10 lei, în principal pefondul majorării TVA. Această nouă majorare de preţ are loc încondiţiile în care în ultimii doi ani preţurile au crescut cu 50%pe fondul creşterii accizelor.
  • Marile companii petroliere locale au preluat imediat creştereaTVA-ului de la 19% la 24% în preţurile finale, companiile nefiinddispuse să-şi micşoreze marjele prin suportarea unei părţi dinaceastă scumpire, în condiţiile în care consumul a scăzut cu 7% înacest an.
  • Majorarea TVA-ului de la 19 la 24% a dus la o scumpire amaşinilor cu sume cuprinse între 200 de euro, pentru cel mai ieftinmodel Logan, 500 de euro la un model compact precum Opel Astra sauVW Golf şi peste 3.000 de euro în cazul unor limuzine sau SUV-uripremium de peste 80.000 de euro.
AFACERI DE LA ZERO