Companii

Jean Valvis, LaDorna: Valoarea exporturilor de produse bio va trece de 22 mil. euro

Jean Valvis, LaDorna: Valoarea exporturilor de produse bio va trece de 22 mil. euro

Jean Valvis, presedinte LaDorna

16.10.2006, 17:21 80

Jean Valvis, presedintele grupului LaDorna, unul dintre primii cinci jucatori din industria lactatelor, spune ca pana la sfarsitul anului compania va incepe exportul de produse bio in Germania, Anglia si Statele Unite.
"Nu vom merge pe exclusivitati in ceea ce priveste distributia, vom lucra cu mai multi parteneri. Doar in Germania analizam posibilitatea de a lucra cu un singur furnizor pe toate canalele", spune presedintele grupului LaDorna.
Compania a inceput exporturile de produse bio in 2004, principala destinatie fiind Grecia. Anul trecut, valoarea vanzarilor de produse lactate pe piata elena a fost de 4,5 mil. euro, in jur de 8% din cifra de afaceri a grupului.
"Anul acesta exportul de produse bio va ramane la acelasi nivel cu cel din 2005, pentru ca nu am avut materia prima necesara pentru a creste productia", afirma Valvis.
El precizeaza ca anul viitor LaDorna va exporta peste 6.000 de tone de produse lactate bio (cascaval, lapte, telemea sau feta), valoarea exporturilor urmand sa ajunga la 22 de milioane de euro, adica jumatate din cifra de afaceri pe care o inregistreaza grupul in acest moment.
Potrivit lui Valvis, oferta de produse bio de pe piata europeana este inferioara cererii in acest moment. "In Anglia, de exemplu, pretul produselor bio este dublu fata de cel al produselor conventionale. Daca in Romania, un kilogram de telemea bio costa 5,9 euro la raft, in Anglia acelasi produs ajunge la 18 euro", afirma Jean Valvis.
Presedintele LaDorna a mai spus ca de anul viitor va intra si pe piata locala cu aceste produse, chiar daca in prezent mare parte din cantitati sunt livrate la export.
"Anul viitor vom ajunge la o capacitate de productie de lapte bio de 30 de milioane de litri, dintr-un total de 60 de milioane de litri", adauga el.
Valvis a precizat ca strategia de export va fi construita in functie de specificul fiecarei piete si nu va merge cu aceleasi produse in toate tarile in care va exporta. "Portofoliile vor fi total diferite, pentru ca fiecare tara are particularitatile ei de consum", completeaza el.
Presedintele grupului LaDorna a mai spus ca a primit solicitari si din partea unor state din Peninsula Arabica, dar si din Italia sau Franta pentru produse bio. "In momentul in care vom avea materia prima necesara, ne vom putea permite sa crestem productia", spune Valvis.
Grupul LaDorna deruleaza de cativa ani un proiect ce urmareste constructia de ecoferme in parteneriat cu fermierii locali. "Investitia in aceste ferme se ridica in prezent la 21 de milioane de euro, iar pana in primavara vom ajunge la 180 de ecoferme", declara presedintele LaDorna.
El a mai spus ca numarul acestor ferme va creste in fiecare an. "Anul viitor ne propunem sa mai construim intre 150 si 200 de ferme. Studiem deja alte 400 de dosare din partea fermierilor care vor sa intre in programul nostru", precizeaza el. Valvis a mai spus ca Romania detine cea mai mare suprafata de teren cu potential de a fi certificata bio din Europa, situandu-se inaintea Frantei sau Spaniei. "E un avantaj strategic pe care trebuie sa-l exploatam", considera el.
Eliminarea taxelor vamale este vazuta de omul de afaceri drept o oportunitate care nu putea fi ratata, mai ales ca strategia grupului de a dezvolta produse bio a dat rezultate inca de anul trecut.
"Cred ca putem ataca piata europeana cu produse bio, in timp ce produsele conventionale vor invada piata romaneasca", afirma el. Valvis a precizat ca pentru fiecare litru de lapte bio livrat pe piata Greciei platea taxe de 0,20 de euro.
"In Grecia am trecut deja la consolidarea echipelor de distributie, prin demararea unui proces de recrutare in cadrul companiei Dorna Helas care va ajunge la 30 de angajati. Vom lansa o campanie de comunicare pe piata elena, pentru ca am decis sa actionam ca o companie multinationala care vrea sa impuna un brand", precizeaza Jean Valvis.
Proprietarul LaDorna a infiintat compania din Grecia pe vremea in care detinea brandul de apa minerala Dorna, vandut ulterior companiei Coca-Cola.
In opinia presedintelui LaDorna, oprirea barajelor vamale va influenta productia din Romania, insa presiunea va fi suportata de fermieri, nu de procesatori. "Din Uniunea Europeana va intra un lapte mai ieftin si cu o serie de caracteristici superioare celui fabricat in Romania. Situatia creata ii va obliga pe producatori sa-si reuneasca pamanturile si sa construiasca ferme de 20-40 de hectare, cu cate 30-40 de animale", este de parere Valvis. In primele noua luni din acest an vanzarile grupului La Dorna au crescut cu 10%, iar pentru tot anul reprezentantii companiei estimeaza o cifra de afaceri de 41-42 de milioane de euro, in crestere cu 10% fata de 2005. Anul trecut LaDorna a raportat o cifra de afaceri de 37,8 mil. euro, in crestere cu peste 10% fata de 2004.
Grupul LaDorna cuprinde mai multe societati in sectorul agro-alimentar - Dorna Lactate, Dorna Branzeturi, LaDorna Cheese, LaDorna Agri, Dorna SA, Lactate Dobrogene si ICPPAM Balotesti - si doua companii in sectorul serviciilor, Carpathian Systems si Narcisa Production.
Piata produselor lactate s-a ridicat anul trecut la circa 800 de milioane de euro, principalii jucatori fiind Friesland, Danone, LaDorna, Hochland, Albalact, Covalact (aflat in parteneriat cu Campina). Romania a negociat cu Uniunea Europeana o cota de 3,3 mld. hectolitri, din care circa 1,2 miliarde sunt realizate in sistem industrializat.

Piata de 800 mil. euro
In judetele din nordul si centrul tarii se produce 75% din totalul cantitatilor de lapte
Cantitatea de lapte colectata anual la nivel national se ridica la 5,5 mld. litri
Numai 22% din laptele colectat este procesat in sistem industrial

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO