Companii

Jidvei: Este mai uşor să vinzi vin în ţări din afara Europei

Jidvei: Este mai uşor să vinzi vin în ţări din afara Europei

Autor: Ioana David

13.10.2011, 12:29 885

Din punctul de vedere al valorii, creşterea a fost mai mare, de 11%, pe fondul majorării TVA, din iulie anul trecut.

Aceste majorări apar după ce în 2009 şi 2010 businessul producătorului de vin sa contractat ajungând la 18,2 mil. euro anul trecut, potrivit datelor existente pe site-ul Ministerului de Finanţe. Spre comparaţie, în 2008 cifra de afaceri a companiei se apropia de pragul de 30 mil. euro.

"Din punctul de vedere al vânzărilor am avut în 2008 un an extraordinar de bun. Criza a început la finalul lui 2009 când am încheiat destul de greu, dar cel mai puternic s-a simţit în 2010. La sfârşitul anului 2010 şi începutul anului 2011 am început relansarea vânzărilor de vin ajungând la acest moment să avem creşteri considerabile atât cantitativ, cât şi valoric", a spus Cristian Fuga, country sales manager al Jidvei. El a adăugat că targetul companiei pentru 2011 este să se apropie de nivelul anului 2008.

Despre vânzările din timpul verii, directorul de vânzări al Jidvei spune că au fost foarte bune, anul acesta fiind comercializate în jur de 1,2 milioane de sticle, fiind aproape de luna de cembrie.

Cu ochii aţintiţi la China

Jidvei, care deţine aproximativ 2.000 de hectare cultivate cu viţă-devie în judeţul Alba, exportă vin - sub 10% din cifra de afaceri - în state din Europa, dar şi în SUA şi Asia (fără China). Anul trecut pe lista statelor unde ajunge vinul de la Jidvei a fost trecută şi China.

"Anul trecut am creat o firmă de import - export (în China - n.red.), iar din acest an abordăm mai accentuat piaţa, testăm produse, urmând ca în 2012 să aplicăm aceste strategii. (…) China este o ţară care nu a cunoscut recesiunea, în care a crescut nivelul de trai şi în care s-au schimbat cerinţele de consum. Se cere vin, lucru foarte bun pentru noi", a mai spus Cristian Fuga.

Întrebat de ZF dacă nu ar fi mai simplu să încerce să-i convingă pe europeni să cumpere vin românesc, Fuga a răspuns: "Europa în sine este producător de vinuri. Este mai greu să vinzi vin aici decât într-o piaţă din afara Comunităţii Europene. Vinul nu este uşor abordabil în consum. Abordând o piaţă nouă în care acum începe să se cunoască consumul, lucrurile devin mai simple".

România este clasată pe locul zece în lume după suprafaţa ocupată cu viţă-de-vie, dar se situează abia pe locul 32 în topul exportatorilor de vin, cu livrări mai mici de 100.000 hectolitri anual, potrivit datelor Organizaţiei Internaţionale a Viei şi Vinului (OIV), fiind depăşită de toate statele vecine, Moldova, Bulgaria, Ungaria şi Serbia.

O recoltă bună

Peste 50% din vânzările Jidvei se derulează în HoReCa (hoteluri, restaurante), diferenţa mergând în retail. Pe fondul crizei, Fuga spune că Jidvei a redus "destul de mult" bugetele de promovare, dar că există o strategie de comunicare.

"Am rămas foarte mult pe acţiunile directe cu potenţialul consumator. Facem foarte multe degustări, foarte multe întâlniri între noi cei din vânzări şi cei din vinificaţie atât cu distribuitorii, cât şi cu consumatorii finali." Jidvei se aşteaptă la o recoltă în creştere cu 9% anul acesta, întreaga industrie a vinului având un an foarte bun din acest punct de vedere.

La nivelul pieţei, producţia de vin se ridică anul acesta la circa 6,5 milioane de hectolitri, cu 30 de procente mai mult comparativ cu 2010, potrivit datelor Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV). La Jidvei culesul era programat să se finalizeze ieri.

Alţi producători de vin de pe piaţa locală sunt Murfatlar, Vincon, Halewood, Recaş şi alţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO