Companii

Jorge Araya, BAT România: Fabrica noastră din Ploieşti este a doua ca mărime din Europa şi în primele cinci ale grupului, peste 70% din producţie fiind exportată în mai bine de 50 de ţări

INTERVIU

Jorge Araya, BAT România: Fabrica noastră din Ploieşti...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

29.12.2023, 15:58 11632

Jorge Araya, care a devenit începând din aprilie director al Ariei Europa de Sud Est şi general manager al BAT România, principalul jucător de pe piaţa de ţigarete, spune că obiectivele sale reflectă întocmai scopul strategic al companiei şi anume dezvoltarea de alternative cu risc redus la fumat pentru consumatorii adulţi. Ţinta companiei este ca 5 miliarde de lire sterline să provină din noile categorii de produse până în 2025 şi 50 de milioane de consumatori la nivel global să aleagă portofoliul BAT de noi categorii până în 2030.

„Suntem pe calea cea bună în acest sens, deoarece 24 de milioane de consumatori au ales deja produsele noastre fără ardere. Transformarea business-ului este un proces amplu, care se bazează pe cercetare ştiinţifică, tehnologie şi inovaţie. În 2022, am investit peste 2 miliarde de lire sterline în dezvoltarea noilor categorii de produse. În prezent, suntem lider global în categoria de produse pentru vapat cu VuseGo şi lider în categoria produselor moderne cu nicotină pentru uz oral, cu Velo. glo, dispozitivul nostru de încălzire a tutunului, are de asemenea o creştere solidă – în România, peste 400.000 de dispozitive sunt deja utilizate de consumatori adulţi”, a spus Jorge Araya, care adaugă că România este o organizaţie foarte puternică în BAT şi una dintre cele mai importante pieţe ale grupului, care contribuie la transformarea companiei.

”Prin cele trei entităţi economice ale grupului prezente în România (BAT Trading, BAT Investment şi Global Business Solutions – centrul global de servicii integrate), BAT este printre cele mai mari companii care contribuie la dezvoltarea economiei româneşti: în cei peste 25 de ani de prezenţă aici, BAT a generat un impact de peste 125 de miliarde de euro în economie şi 24 de miliarde de euro plătiţi direct la bugetul de stat ca taxe şi accize. Am investit peste 500 de milioane de euro în dezvoltarea fabricii noastre de la Ploieşti şi avem peste 3.000 de angajaţi în cele trei entităţi economice”, a punctat managerul.

Mai mult, din aprilie 2023 echipa de conducere a Ariei Europa de Sud Est cu baza la Bucureşti coordonează business-ul BAT în România şi în alte 12 pieţe. Responsabil de această arie este Jorge Araya,  care s-a alăturat echipei în acest an.

În prezent, această arie are cinci unităţi de producţie în România, Croaţia, Serbia, Turcia şi Ucraina.

”Fabrica noastră din Ploieşti este a doua ca mărime din Europa şi în primele 5 ale grupului, cu peste 70% din producţie (ţigarete şi consumabile de tutun pentru glo) fiind exportată în peste 50 de ţări din întreaga lume. De asemenea, la Trieste (Italia) am inaugurat în 2023 centru global de producţie şi inovaţie al BAT dedicat noilor categorii de produse cu risc redus. Investiţia, de până la 500 de milioane de euro pe o perioadă de 5 ani, confirmă angajamentul puternic al companiei pentru creştere sustenabilă şi un impact pozitiv în societate”, a adăugat Jorge Araya.

Cea mai mare companie din cele trei entităţi fiscale ale BAT din România este British American Tobacco Trading, care a avut în 2022 o cifră de afaceri de 12,7 miliarde de lei (peste 2,5 mld. euro), în creştere cu 5% faţă de anul precedent, conform datelor de la Ministerul de Finanţe. Profitul net al companiei cu peste 800 de angajaţi s-a situat la 91,5 milioane de lei, la aproape jumătate faţă de anul precedent, conform aceleiaşi surse. Grupul BAT mai are în România şi companiile British American Tobacco Romania Investment (fabrica din Ploieşti), cu afaceri de 521 de milioane de lei în 2022 şi British American GBS Recruitment SRL, cu afaceri de 23,3 milioane de lei.

Jorge Araya punctează faptul că noua categorie de produse reprezintă o zonă în creştere a capacităţilor de producţie ale grupului, susţinând călătoria de transformare în spaţiul produselor care nu implică ardere.

”Peste 3.000 de oameni lucrează în aceste unităţi de producţie ale Ariei şi investim constant în formarea şi dezvoltarea lor profesională, deoarece tehnologia şi inovaţia fac parte din activităţile noastre de zi cu zi”, a menţionat managerul.

Mai mult, el punctează faptul că BAT are obiective clare în ceea ce priveşte reducerea impactului companiei asupra mediului, prin politici interne clare privind utilizarea responsabilă a resurselor şi ţinte privind reducerea deşeurilor din operaţiuni, utilizarea responsabilă a apei, a energiei regenerabile şi extinderea obiectivelor privind ambalajul 100% reutilizabil, reciclabil sau compostabil al BAT şi la alte materiale în afară de plastic.

”În România, dezvoltăm constant campania Alege asumat un oraş curat, lansată în 2019 cu scopul de a contribui la creşterea gradului de conştientizare a impactului gesturilor noastre individuale asupra mediului şi a importanţei gestionării responsabile a deşeurilor, încurajând fumătorii să folosească scrumierele stradale speciale pentru eliminarea chiştoacelor. Campania s-a extins treptat, iar în 2023 a inclus o componentă de cercetare, prin derularea alături de IRES  a studiului „Comportamentele de sustenabilitate ale românilor””, a mai spus Jorge Araya. Studiul realizat de BAT şi IRES reflectă modul în care românii percep sustenabilitatea şi contribuţia la nivel individual şi de societate la crearea unui viitor mai bun, precum şi aşteptările consumatorilor faţă de iniţiativele private.

”Ne-am bucurat să constatăm că multe dintre proiectele noastre răspund acestor aşteptări, iar nivelul crescut de interes şi implicare al publicului din România ne motivează pentru dezvoltarea acestor iniţiative în viitor”. De asemenea, managerul spune că din 2021, compania a  iniţiat dezvoltarea unei infrastructuri de colectare a dispozitivelor electronice din portofoliul companiei (glo, dispozitivul pentru încălzirea tutunului, şi VuseGo, dispozitivul pentru vapat). ”Campania este activă azi în peste 360 de puncte de colectare la nivel naţional în InMedio şi Tabac Express şi, din ianuarie 2021 până în prezent, peste 17.500 de dispozitive au fost colectate în vederea reciclării”.

BAT este prezentă pe piaţa din România cu toate cele trei categorii care nu implică ardere şi reprezintă o alternativă cu risc redus la fumat: VuseGo, produsul nostru de top pentru vapat, glo, dispozitivul pentru încălzirea tutunului, şi Velo, produs modern cu nicotină pentru uz oral. Iar Jorge Araya spune că BAT investeşte constant în inovaţie.

”În 2023 am lansat cea mai recentă inovaţie în domeniul produselor încălzite cu nicotină, anume primele consumabile pe bază de plante compatibile cu glo. Consumabilele pe bază de plante cu infuzie de nicotină oferă consumatorilor adulţi o alternativă cu risc redus la fumat care nu conţine tutun şi nu implică ardere. În România, aceste consumabile au fost lansate în octombrie sub marca veo™”

În 2022, compania a investit peste 2 miliarde de lire sterline în dezvoltarea noilor categorii de produse, iar managerul spune că preferinţele şi comportamentele consumatorilor se schimbă constant, societatea se schimbă.

”Toate cele trei categorii reprezintă o componentă esenţială a strategiei noastre de reducere a efectelor nocive asociate fumatului, care oferă consumatorilor adulţi opţiunea de a trece de la ţigări la alternative mai puţin riscante. În esenţă, obiectivul nostru strategic este crearea unui viitor mai bun prin reducerea impactului asupra sănătăţii. Pentru aceasta, este însă nevoie de un efort comun în care autorităţile de reglementare, experţi în politici publice şi companiile din industrie să contribuie împreună la crearea unui mediu sustenabil şi progresiv, în care aceste produse sunt dezvoltate şi comercializate în mod responsabil”.

 

Cine este Jorge Araya, director al Ariei Europa de Sud Est şi general manager al BAT România

Jorge Araya şi-a început cariera în BAT în Chile în 1995 şi în ultimii 25 de ani a ocupat o serie de funcţii de conducere atât la nivel de piaţă, cât şi la nivel regional în regiunea AmSSA din cadrul BAT, între care director al brandurilor BAT în Mexic, director de marketing în Chile, director de marketing în Brazilia şi director de marketing al regiunii Americi.

Înainte de a se muta în România, Jorge a fost vicepreşedinte executiv de marketing în cadrul Reynolds, fiind responsabil pentru toate funcţiunile de marketing din SUA, între care consumatori, comerţ şi marketing digital. BAT a finalizat preluarea integrală a Reynolds în 2017.

”Am avut întotdeauna o pasiune pentru călătorii, pentru a descoperi lumea, acesta fiind unul dintre motivele pentru care am ales o carieră în BAT. M-am alăturat companiei în urmă cu 30 de ani în Chile, imediat după universitate, după care m-am mutat în Mexic şi apoi în Brazilia, unde am petrecut 5 ani. Au urmat 3 ani la sediul central al companiei din Londra, după care m-am mutat din nou, de data aceasta în Canada şi apoi în Statele Unite ale Americii, unde am petrecut alţi 3 ani. Iar acum locuiesc în România, o ţară în care mă simt privilegiat să descopăr locuri minunate şi să cunosc oameni deosebiţi”.

 

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO