Companii

LIDL are undă verde să muşte cel puţin 18% din retailul cu discount

Autor: Cristina Stoian

04.11.2010, 23:47 41

Consiliul Concurenţei a aprobat ieri preluarea reţelei demagazine de tip discount Plus de către germanii de la Lidl, după cea ajuns la concluzia că operaţiunile de concentrare economică "nuridică obstacole semnificative în calea concurenţei".

Lidl a anunţat la începutul acestui an semnarea contractului deachiziţie a reţelei Plus din România şi Bulgaria. Iniţialtranzacţia a fost notificată Comisiei Europene, dar aceasta atransferat cazul autorităţilor de concurenţă din cele două ţări lasfârşitul lunii iunie. După cinci luni în care a analizat dateleoferite de cele două companii implicate în tranzacţie, ConsiliulConcurenţei a dat aviz favorabil preluării.

Miza în acest caz a fost modul în care concurenţa încadraoperaţiunile de discount ale grupului german LIDL & Schwarz înRomânia. Acesta deţinea deja pe piaţa locală reţeaua dehipermarketuri Kaufland, cu afaceri de 879 mil. euro şi cu opolitică de discount, adică o cotă de piaţă în jurul a 50% potrivitestimărilor ZF care iau în calcul o valoare a pieţei totale dediscount (hard-discounterii specializaţi şi hipermarketuri cupolitică de discount) de peste 1,7 mld. euro în 2009. Tot anultrecut cota de piaţă a magazinelor Plus era de 18%, potrivitestimărilor ZF, astfel că dacă cele două businessuri erau priviteca acţionând pe acelaşi segment, cota de piaţă cumulată a grupuluise apropia de 70%.
O cotă de piaţă similară, de 60-70%, a fost considerată ca fiindpoziţie dominantă şi sancţionată de Comisia Europeană (CE) în cazultranzacţiei Kraft Foods - Cadbury de 13 mld. de euro. CE a impusamericanilor de la Kraft vânzarea operaţiunilor Cadbury de pe piaţaciocolatei din România şi Polonia pentru validareatranzacţiei.

Modul de operare al LIDL & Schwarz pe piaţă a făcut însă caautoritatea de concurenţă să aprobe tranzacţia. În Germania sau pealte pieţe europene, LIDL şi Kaufland activează ca două companiidiferite, fără a avea departa­mente integrate, precum o centrală deachiziţii comună - strategie pe care au mers ceilalţi giganţi dincomerţ.
În informarea oficială transmisă de Consiliul Concurenţeiautoritatea arată că prin preluarea magazinelor Plus grupul germanintră în România "pe segmentul discounterilor, până acum fiindprezent doar cu lanţul de hipermarketuri Kaufland", departajareadintre discounter şi hipermarket fiind clar precizată.
Reprezentanţii LIDL nu au oferit informaţii suplimentare pemarginea acestui subiect până la închiderea ediţiei.
Achiziţia reţelei Plus a însemnat cea mai mare tranzacţie dinretailul alimentar. Surse din piaţă spun că germanii au plătitaproximativ 200 mil. euro pentru achiziţia celor 96 de uni­tăţi,câte opera compania Tengelmann la mo­mentul semnării contractuluipe segmentul dis­coun­­terelor alimentare. Anul acesta, compania acontinuat să se extindă, luna trecută anunţând alte trei deschideripână la finalul anului, ceea ce înseamnă o reţea de aproape 110ma­gazine.
Potrivit unui comunicat postat în prima parte a anului de firma deavocatură Norr Stiefenhofer Lutz, care s-a aflat de partea de Lidlîn tranzacţia cu Plus, reţeaua Lidl va creşte prin acest deal cu119 magazine în România şi 20 de magazine în Bulgaria. "Alteunităţi din cele două ţări care sunt în construcţie vor fi deasemenea adăugate, iar Lidl va continua pro­cesul dedezvoltare".
În paralel cu achiziţia Plus, LIDL România a demarat deja primeleşantiere, având în pre­zent circa 25 de terenuri în proprietatepentru viitoarele magazine, iar lansarea reţelei va avea loc înprimăvară, potrivit datelor din piaţă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO