Companii

Mai mult de jumătate dintre cele mai puternice branduri româneşti sunt din industria alimentară şi a băuturilor

 Mai mult de jumătate dintre cele mai puternice branduri româneşti sunt din industria alimentară şi a băuturilor

Autor: Diana Tudor Stoica

08.09.2010, 23:46 229

Mai mult de jumătate din bran­du­rile aflate în topul celor 50cele mai pu­ter­nice branduri româneşti provin din industriaalimentară şi a băuturilor, fiind ur­mate îndeaproape de posturi deradio şi televiziune, bănci şi branduri de cos­me­tice, potrivitdatelor centralizate de ZF pe baza studiului realizat de revistaBiz, alături de com­pa­nia de cercetare a pieţei Unlock MarketRe­search. Astfel, 28 din 50 de branduri ro­mâ­neşti sunt dincategorii precum apele minerale, bere şi băuturi alco­olice, patedin carne, mezeluri, lactate şi dulciuri.
În topul primelor zece branduri ro­mâ­neşti, şapte branduri provindin in­dustria alimentară şi a băuturilor, dintre care treibranduri de apă minerală (Borsec - brand care ocupă primul loc încla­sament, Dorna şi Izvorul Minu­ni­lor), do­uă de bere(Timişoreana şi Ursus), unul de vin (Cotnari) şi unul decio­co­lată (Poiana). Lista este com­ple­tată doar de Dacia, Pro TV- pe locurile doi şi trei în top, şi BCR, pe locul zece.
Prezenţa acestor branduri în top, în spe­cial a celor trei branduride apă mi­ne­rală, se explică în special prin fap­tul că studiul afost realizat prin interviuri cu persoane care locuiesc în mediulur­ban, unde majoritatea populaţiei con­su­mă frecvent apă platăsau minerală şi bău­turi din comerţ. Topul celor 50 cele maiputernice branduri româneşti a fost rea­lizat în urma a 1.314interviuri tele­fonice cu persoane din mediul urban, cu vârs­tacuprinsă între 18 şi 45 de ani şi stu­dii şi venituri cel puţin denivel mediu.
O caracteristică a celor 50 de bran­duri însă este faptul cămajoritatea sunt mărci vechi care au trecut printr-un pro­ces derebranding în ultimii ani, măr­cile româneşti nou lansaterepre­zen­tând un segment de piaţă foarte mic pe plan local.Printre mărcile nou lan­sa­te se numără astfel doar brandul delac­tate Zuzu (din portofoliul Albalact - cea mai mare companie cuacţionariat ro­mâ­nesc din industria lactatelor), Radio Zu şi gamade vopseluri Savana (deţi­nu­tă de Fabryo).
"Nu se inventează nimic nou foarte spec­taculos. Piaţa mărcilorromâneşti ti­ne­re este una insuficient exploatată", a declaratAdina Vlad, managing partner al companiei Unlock MarketResearch.
Un alt minus al brandurilor ro­mâ­neşti este faptul că nu suntsuficient pro­mo­vate, mai ales în această perioadă de cri­zăeconomică în care foarte multe com­panii au decis să taie dinbugetele de marketing.
Aceasta nu este prima dată când com­paniile de branding sau decerce­tare a pieţei îşi îndreaptă atenţia spre bran­durileromâneşti. Compania de con­sultanţă Brandient în colaborare cufir­ma de cercetare D&D Research a rea­li­zat în 2006 Topulcelor mai valo­roase branduri româneşti, în timp ce în 2008Synovate a realizat Topul bran­du­ri­lor româneşti cu notorietateridicată. în cazul companiei Unlock Market Research, acesta esteprimul studiu dedicat brandurilor româneşti.
Unlock Marketing Research, companie cu afaceri de circa 800.000euro în 2009, a fost înfiinţată în urmă cu doi ani şi este condusăde Adina Vlad, managing partner al companiei şi fost client servicedirector al companiei de cercetare a pieţei Synovate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO