Companii

Marius Chereches, PharmaFarm: Scaderile semnificative de pret ne-au afectat profitabilitatea

25.05.2006, 00:00 91

Marius Chereches, directorul general al distribuitorului de medicamente PharmaFarm, spune ca jucatorii ar fi putut preveni reducerea marjelor de profit daca ar fi anticipat cele doua reduceri succesive de preturi de anul trecut, anuntate de Ministerul Sanatatii.

"Desi cifra de afaceri a avut o evolutie pozitiva, profitul a scazut fata de 2004 ca urmare a scaderii pretului la medicamente. 2005 a fost un an destul de greu pe piata farmaceutica din Romania, caracterizat de multe schimbari bruste. Daca preturile ar fi fost constante pe parcursul anului trecut, am fi inregistrat o crestere mai mare", a spus Marius Chereches, directorul general al PharmaFarm.

Distribuitorul de medicamente PharmaFarm a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 124 de milioane de lei (34,2 milioane de euro), in crestere cu aproximativ 27% fata de anul trecut. Pe de alta parte, profitul companiei a scazut pana la 0,8 milioane de lei (0,2 mil. euro), de la 1,3 milioane de lei (0,3 mil. euro).

Cota de piata detinuta de companie la finalul anului trecut a fost de 3,4%, in crestere de la 3,1%.

Pentru acest an Marius Chereches estimeaza ca piata va creste cu aproximativ 10-15%, iar pentru PharmaFarm si-a propus un avans peste cel al pietei.

Cu toate acestea, cresterile ar putea fi disproportionale de la luna la luna. August, spre exemplu, este cea mai buna luna a anului. "Anul trecut am inregistrat o crestere a pietei in valoare insa, nu si ca volum. Ar fi bine daca in 2006 am creste si pe aceasta parte", explica Chereches. In prezent, PharmaFarm este detinuta de compania slovena Kemofarmacija, parte a grupului german Celesio, cel mai mare distribuitor si retailer european de medicamente.

Acesta a preluat de la grupul farmaceutic Lek pachetul majoritar al Kemofarmacija, intrand astfel indirect si pe piata romaneasca.

"Strategia grupului Celesio este de a se situa in primii trei jucatori, iar in Romania va urmari acelasi lucru. Intarirea pozitiei companiei se va face atat prin crestere organica, cat si prin noi achizitii. Celesio va cumpara cel putin un jucator in Romania", a afirmat Marius Chereches.

In prezent, pe piata distributiei de medicamente, spune Chereches, sunt prezente aproximativ 200 de companii, iar tendinta este una de consolidare. "Intr-o prima faza vor ramane aproximativ 15 jucatori, pentru ca in final numarul acestora sa se reduca si mai mult, pana la 12", apreciaza reprezentantul PharmaFarm.

Insa, spre deosebire de alte piete central si est-europene, Romania se caracterizeaza prin doua trasaturi esentiale. "In primul rand este vorba de gradul foarte ridicat de fragmentare al pietei, tipic pentru o piata de risc, pe care consolidarea nu s-a putut produce", apreciaza Marius Chereches. In al doilea rand, a continuat acesta, sunt multi producatori care deruleaza si activitati de distributie, lucru care nu se intampla in alte state din regiune.

Compania detine si propria retea de farmacii, formata din 14 unitati, situate in Cluj, Bistrita si Salaj. PharmaFarm mai dispune de o flota de masini formata din 120 de automobile si de o retea de depozite, cele mai importante fiind situate in Cluj si Bucuresti.

Principalii concurenti ai PharmaFarm in domeniul distributiei de medicamente sunt Mediplus, parte a grupului A&D Pharma, Relad, Farmexim, Farmexpert, Fildas Trading sau Montero. Cu exceptia Mediplus si Europharm Distributie, restul marilor jucatori sunt controlati de oameni de afaceri romani. Aceasta situatie se va schimba radical in perioada urmatoare, pe piata existand din ce in ce mai multe zvonuri, conform carora mai multe tranzactii urmeaza sa se finalizeze in saptamanile urmatoare.

Marii distribuitori romani de medicamente si-au dezvoltat complementar si propriile lanturi de farmacii, cele mai mari fiind Sensiblu, Help Net, Catena, City Pharma sau Dona. Acesta strategie are in vedere cresterea profitabilitatii jucatorilor, dar si consolidarea pozitiei pe piata.

Pe partea de distributie, investitiile companiilor se orienteaza spre dezvoltarea retelei de depozite. Mediplus, spre exemplu, a lansat un proiect de investitii de cinci milioane de euro, pentru construirea unei retele de depozite proprii, pentru acest an avand in vedere finalizarea depozitelor din Bacau, Brasov, Constanta, Craiova, Iasi si Oradea.

Si Montero investeste masiv in dezvoltarea lantului de depozite. Pentru acest an, distribuitorul a anuntat ca intentioneaza sa demareze constructia unui depozit de 130.000 de metri patrati la Chitila, in urma unei investitii de 6 milioane de euro.

In ceea ce priveste retailul, companiile investesc masiv in extindere pentru a-si asigura o pozitie cat mai confortabila pe piata, inainte de intrarea in Uniunea Europeana.

Astfel, Sensiblu, cea mai mare retea de farmacii din tara a anuntat ca intentioneaza sa se ajunga la 208 unitati anul acesta, prin orientarea strategiei de dezvoltare si catre zonele rurale. Help Net, companie care are actionari comuni cu distribuitorul Farmexim, si-a propus sa incheie anul cu 120 de farmacii in toata tara. Piata farmaceutica ar putea creste anul acesta cu aproximativ 15%, conform principalilor jucatori.

Datele preliminare existente pana acum indica faptul ca pe primele trei luni ale anului consumul de medicamente a atins valoarea de 350 de milioane de euro la pret de achizitie, in crestere cu 13% fata de perioada similara a anului trecut. Comparativ cu ultimul trimestru al anului 2005, piata farmaceutica a scazut cu 1,44%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO