Companii

Mic.ro îşi schimbă planurile după un an

Mic.ro îşi schimbă planurile după un an

Foto Cristina Nichituş

Autor: Cristina Rosca

15.09.2011, 00:03 464

Omul de afaceri Dinu Patriciu, care controlează prin intermediul compa­niei umbrelă Mercadia Holland activitatea retailerilor Mic.ro, Macro şi Minimax Discount, a afirmat că doreşte să ajungă la afaceri de 880 mil. euro din retail până la finalul lui 2012.

În 2010 afacerile cumulate ale Minimax Discount, Macro şi Mic.ro s-au ridicat la 78 mil. euro, de peste zece ori mai puţin decât ţinta pe care Patriciu a stabilit-o pentru următorii doi ani.

Pentru a-şi atinge ţintele stabilite în retail, Dinu Patriciu spune că mizează pe expansiune, deşi afirmă că "puterea de cumpărare a scăzut şi va mai scădea".

"Criza este o oportunitate pentru mine. Când alţii se protejează tu trebuie să creşti. De aceea, noi (Mercadia Holland, n. red.) mizăm pe expansiune", spune el.

În ultimii doi ani consumul a scăzut cu­mulat cu 14% şi a continuat să scadă şi în primele şase luni din acest an cu peste 5%. Patriciu este de părere chiar că actuala criză financiară se va adânci în următoarele luni. Totuşi, chiar şi în acest context el speră la o majorare a afacerilor la 225 mil. euro - ţinta pentru anul acesta - la 1,5 mld. euro în 2013.

Metro Cash & Carry, cel mai mare jucător din comerţul modern local, a ajuns la afaceri de 1,1 mld. euro anul trecut după circa un deceniu şi jumătate de prezenţă pe piaţa locală. Mai mult, retailerul german, cea mai veche prezenţă din retailul modern, a prins pe piaţă şi perioada de boom, când consumul creştea cu peste 10%.

Patriciu, care s-a lansat în retail în plină criză financiară, spune însă că el vede criza ca pe un avantaj pentru sine şi un dezavantaj pentru comepetitori.

Până la finalul lui 2012 omul de afaceri vrea să ajungă la un total de 2.900 de magazine pentru cele trei reţele pe care le controlează, faţă de circa 900 de unităţi în prezent.

"Vor fi 2.000 de magazine fixe Mic.ro, 750 mobile şi 150 Macro şi Minimax Discount. Numărul total al unităţilor planificate până la finalul anului viitor nu s-a schimbat, doar proporţia. Astfel am crescut numărul de magazine fixe Mic.ro şi l-am redus pe cel al unităţilor mobile pentru că este mult mai greu de obţinut o autorizaţie de funcţionare pentru acestea".

Patriciu a mai precizat că brandurile Macro şi Minimax Discount vor române pe piaţă împreună, acesta din urmă, despre care anterior se anunţase că va dispărea urmând a rămâne pe sigla unui număr redus de magazine. "Vor rămâne magazine Minimax acolo unde nu se pretează Macro. Cele două se adresează unor pieţe diferite. Minimax este un magazin de tip discount în timp ce Macro este un magazin convenience mai mare". Omul de afaceri nu a precizat însă care vor fi magazinele care vor continua să funcţioneze sub brandul Minimax.

Divizia de retail a grupului Mercadia Holland (Mic.ro, Macro şi Minimax Discount) a terminat anul pe pierderi (circa 65 mil. lei) şi a acumulat datorii de 290 mil. lei (70 mil. euro), potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor.

Magazinele Macro şi Minimax Discount au obţinut în 2010 afaceri de 277 mil. lei (66 mil. euro) în creştere de la 191 mil. lei (45 mil. euro) în anul anterior. Afacerile Mic.ro au fost de 51 mil. lei (12 mil. euro) anul trecut la un total de circa 230 de magazine. Patriciu spune că la finalul lui 2011 afacerile totale din retail vor urca la 225 mil. euro.

Omul de afaceri explică şi faptul că până acum a investit circa 70 mil. euro în retail, iar până la finalul lui 2012 suma totală va ajunge la 250 mil. euro. Investiţiile vor fi susţinute din fonduri proprii (200 mil. euro) şi credite de la furnizori (50 mil. euro).

Planul de investiţii iniţial presupunea credite de 100 mil. euro de la bănci, însă "sistemul bancar nu este dispus să dea credite pentru proiecte de investiţii de asemenea anvergură". În acest context suma va fi asigurată tot de companie.

Mercadia Holland BV cuprinde, potrivit informaţiilor furnizate de companie, un grup de firme cu peste 5.400 de angajaţi activ în domeniile retail şi HoReCa. Grupul deţine reţelele MIC.RO, MACRO şi MiniMax Discount, lanţul de pariuri sportive Bet Café Arena, magazinele BioGood şi restaurantele Heritage şi Madame Pogany's din Bucureşti. Potrivit informaţiilor anterioare furnizate de comanie cifra de afaceri a grupului este de peste 460 milioane euro. Dinu Patriciu a spus că suma provine din activitatea de retail (Mic.ro, Macro şi Minimax Discount) - circa 78 mil. euro anul trecut, pariuri sportive (Bet Cafe Arena) - circa 100 mil. euro, restaurante - care au însă o pondere nesemnificativă, şi activităţi financiare fără a oferi alte detalii despre acestea din urmă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO