Companii

Mihai Ivănescu, Director General Premium Auto şi vicepreşedinte APIA : Piaţa auto, inclusiv zona premium, este în creştere, după ce industria a aterizat destul de rău după 2019, după pandemie şi război. Estimăm o creştere de 5-10% a pieţei în 2023

ZF Transporturi, Logistică&Automotive

Mihai Ivănescu, Director General Premium Auto şi...

Autor: Roxana Rosu

10.04.2023, 14:15 256

Piaţa auto, inclusiv cea premium, este în creştere, după ce industria a aterizat destul de rău după 2019, după pandemie şi război, a declarat Mihai Ivănescu, Director General Premium Auto şi vicepreşedinte APIA în cadrul conferinţei ZF Transporturi, Logistică&Automotive.

”Acum creştem sănătos. Există şi programele de achiziţie a maşinilor noi, mai puţin poluante. Vrem să reducem amprenta de carbon. Estimăm o creştere de 5-10% a pieţei în 2023, dar depinde de segmente”.

În opinia lui, la maşinile premium, influenţa programelor guvernamentale pentru achiziţia maşinilor e mai puţin simţită.

”Ca importator, pragul de 75.000 euro la maşini electrice, prin Rabla Plus, are un impact foarte redus. Noi ne schimbăm gama de produse şi impactul nu e imediat. Pragul a fost o decizie a Ministerului Mediului. Eu am susţinut un prag de peste 100.000 euro, dar ni s-a explicat că trebuie scoase cât mai multe maşini poluante din piaţă şi înlocuite cu cele cu emisii zero sau cât mai reduse”

În 2009, parcul auto avea o vechime de 8 ani, acum avem o vechime medie de 17 ani. În 2007, maşinile cu o vechime de 0-2 ani reprezentau 22%, acum 3%. Şi tot azi, maşinile mai vechi de 20 de ani reprezintă 30% din piaţă.

”La nivel naţional, limita de 75.000 euro a fost o decizie care a încercat să impace marea masa a celor care cumpără maşini în 2023”

Ce a mai declarat Mihai Ivănescu:

Au apărut în piaţă şi jucători noi, care nu contau până acum 2-3 ani. E bine să avem competiţie.

Din păcate, nu există niciun reprezentant al vreunui minister care să se ocupe de dezvoltarea reţelei de staţii electrice. Nu există staţii pe principalele direcţii de deplasare din România. Ne limităm la ce găsim în diferite oraşe. Nu avem staţii de putere. Există prin PNRR o strategie, dar merge la revizuire pentru că viza 13.600 de staţii, dar din păcate nu s-a prevăzut decât costul efectiv al staţiei nu şi cablajele.

Sunt maşini, anumite modele, la care clienţii aşteaptă şi 2 ani. Sunt şi modele cu livrare pe loc. Deinde mult de gradul de complexitate a maşinii, de componente. La un moment dat işi jantele erau o problemă. Şi pigmenţii, anumite tipuri de cauciucuri, inclusiv tabla devine o problemă. Nu doar semiconductorii sunt o problemă.

Au crescut mult şi costurile pentru containere, în porturile din CHina.

În privinţa vânzărilor,  în România nu poţi trece acum exclusiv pe online. Clientul vine cu maşina veche, vrea un serviciu de buy back, vrea test drive, vrea să discute în showroom. Sunt discuţii legate de finanţare, cash, leasing, chirie.

În 2011, piaţa de maşini premium era foarte mica, la 300 unităţi, şi cele care soseau din afara României şi cel de la reprezentanţe. Acum piaţa e pe la 1500 de unităţi. Şi economia s-a dezvoltat, clienţii devin mai sofisticaţi. Văd o atenţie sporită pentru maşinile suprasofisticate, de 300-500.000 euro. La astfel de achiziţii nu există limită de preţ sau de timp de aşteptare, la fel ca şi în Vest.

Industria auto premium şi-a revenit prima după crize.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO