Companii

Niciun semn de revenire pe piaţa auto. Mărcile care cresc atunci când înmatriculările stagnează

Foto Shutterstock

Niciun semn de revenire. Creştere zero a înmatriculărilor în septembrie

Autor: Bogdan Alecu

13.10.2011, 00:07 1735

Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut în primele nouă luni cu 10,4%, la 55.881 unităţi, în timp ce în luna septembrie au crescut simbolic cu 15 unităţi, până la 6.875 de maşini, potrivit datelor Direcţiei Regim Permise Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

Creşterea de 15 maşini de luna trecută vine în contextul în care abia în august s-a punctat o creştere de 3% a înmatriculărilor după cinci luni de scăderi consecutive.

Dacia conduce în clasamentul celor mai vândute autoturisme, cu 1.937 unităţi înmatriculate în septembrie, cu 8% mai multe faţă de aceeaşi lună a anului trecut.

Marca autohtonă este urmată în clasament de Volkswagen, cu 748 de unităţi, în creştere cu peste 14%, respectiv Skoda, cu 648 de unităţi şi un avans de 13% faţă de perioada similară a anului trecut.

Incluzând vehiculele comerciale şi alte tipuri de autovehicule, înmatriculările din septembrie au totalizat 8.995 de maşini noi, reprezentând o creştere de 7% faţă de ace­eaşi lună a anului trecut. Segmentul autovehiculelor de transport marfă a urcat în luna septembrie cu aproape 40%, la 1.043 unităţi.

Pe fondul modificării taxei de poluare, care urmează a fi redusă cu 25%, dar care va fi plătită inclusiv pentru maşinile înmatriculate pe piaţa locală înainte de 1 ianuarie 2007, şi importurile de autoturisme second-hand au scăzut mult faţă de perioada similară a anului trecut. Astfel, piaţa înmatriculărilor second-hand a scăzut cu 47% în primele nouă luni ale aces­tui an, la puţin peste 66.100 de unităţi, declin care s-a accentuat în septembrie, atunci când s-au înmatriculat numai 7.500 de autoturisme se­­cond-hand, cu aproape 60% mai puţine decât în perioada similară a anului trecut.

În ceea ce priveşte vânzările de maşini noi, piaţa auto a înregistrat în luna august cea de-a doua creştere consecutivă a vânzărilor, potrivit statisticilor Aso­ciaţiei Produ­cătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Vânzările de maşini au înregistrat la nivelul lunii trecute un avans de 10,6% faţă de perioada similară a anului trecut, la 7.800 de unităţi, în timp ce în total, la nivelul primelor opt luni ale acestui an, piaţa a scăzut cu 12%, la 60.000 de unităţi. Astfel, pentru a se atinge nivelul de 100.000 de unităţi estimat de jucătorii din auto pentru acest an, de acum înainte ar trebui vândute în medie 10.000 de maşini lunar.

Dacă se va menţine în continuare avansul de 10% în fiecare lună până la finele anului, piaţa ar putea depăşi nivelul de 101.000 de maşini, dar dacă piaţa va reveni pe scădere, este posibil ca vânzările în 2011 să nu treacă nici de 90.000 de autoturisme.

La începutul acestui an APIA viza pentru 2011 o creştere uşoară a vânzărilor de maşini, dar în prezent jucătorii se aşteaptă la o scădere a pieţei în acest an şi la o stagnare în 2012.

Piaţa auto, ca şi cea imobiliară, a fost puternic lovită de criză în ultimii patru ani, în care vânzările de maşini au scăzut cu aproape 70%.

În acest an piaţa auto locală a fost în principal susţinută de firme care fie şi-au reînnoit flotele, fie şi le-au extins, în timp ce ponderea vânzărilor către persoane fizice a scăzut, potrivit declaraţiilor lui Brent Valmar, vicepreşedintele Asociaţiei Producă­torilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), care deţine şi funcţia de director general al Porsche România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO