Companii

Noi obligaţii pentru companii: Beneficiarii reali trebuie declaraţi, cu cel puţin 25% din participaţii

Noi obligaţii pentru companii: Beneficiarii reali...

Autor: Dorin Oancea

28.05.2020, 12:56 674

Companiile înregistrate pe teritoriul României, precum şi cele în curs de constituire au obligaţia de a face cunoscute, până la 15 august, informaţii privind beneficiarul lor real prin depunerea unei declaraţii la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC).

Compania de consultanţă financiară Mazars spune, într-o analiză, că noţiunea de „beneficiar real” a revenit în atenţia contribuabililor în vara anului trecut, odată cu transpunerea în legislaţia românească a două directive europene privind prevenirea şi combaterea spălării banilor, care, împreună, au luat forma Legii nr. 129/2019. Termenul este definit în sensul societăţilor prevăzute de Legea Societăţilor nr. 31/1990, ca persoana sau persoanele fizice care deţin în mod direct sau indirect, cel puţin 25% din participaţiile unei persoane juridice, ori care asigură conducerea persoanei juridice, în lipsa îndeplinirii participaţiei de mai sus.

Un element de noutate îl reprezintă constituirea Registrului Beneficiarilor Reali ai societăţilor, un registru care să permită autorităţilor competente de supraveghere şi control, precum şi entităţilor raportoare care aplică măsurile de cunoaştere a clientelei, să acceseze informaţii corecte şi complete despre beneficiarii reali ai persoanelor juridice înregistrate în România.

„Scopul constituirii unui astfel de registru este justificat de lipsa de transparenţă a structurii capitalurilor şi, implicit, a structurii acţionariatului, care reprezintă două elemente esenţiale în prevenirea şi combaterea spălării banilor, a luptei împotriva terorismului şi finanţării acestuia, respectiv în lupta combaterii şi prevenirii evaziunii fiscale.”, a menţionat Elena Dima, Tax Consultant, Mazars România.

Persoanele care au obligaţia de a face cunoscute informaţii privind beneficiarul lor real sunt persoanele juridice înregistrate în România la ONRC, precum şi cele care solicită înregistrarea. Datele includ informaţii precum numele şi prenumele beneficiarului real, datele de identificare personală, cetăţenia, domiciliul ori reşedinţă, precum şi modalitatea în care se exercită controlul persoanei juridice. Informaţiile sunt incluse în baza unei declaraţii care trebuie depusă la ONRC, în scopul populării Registrului Beneficiarilor Reali.

Din punctul de vedere al termenelor legale şi formatului documentului, persoanele juridice care sunt deja înscrise la ONRC au obligaţia anuală de a depune declaraţia în termen de 15 zile de la aprobarea situaţiilor financiare anuale, în timp ce persoanele juridice care solicită înregistrarea vor completa şi depune declaraţia la momentul înmatriculării.

Excepţie de la regulă fac persoanele juridice înregistrate până la data de 21 iulie 2019 (data intrării în vigoare a Legii 129/2019), care vor depune prima astfel de declaraţie până la această dată.

Ori de câte ori se constată modificări privind datele de identificare ale beneficiarului real, persoana juridică va depune o nouă declaraţie în termen de 15 zile pentru actualizarea informaţiilor.

Declaraţia privind beneficiarul real al persoanei juridice se poate da în faţa reprezentantului ONRC sau se poate depune în formă autentică, personal sau prin reprezentant şi trebuie să fie însoţită de o cerere şi, după caz, de o împuternicire în formă autentică.

15 august 2020 este noul termen de depunere a declaraţiei privind beneficiarul real

În contextul actual generat de starea de urgenţă pentru anul 2020, termenul se prelungeşte cu 3 luni de la data încetării stării de urgenţă. Astfel, persoanele juridice pot completa şi depune declaraţia până la noul termen de 15 august 2020.

„Un aspect esenţial este caracterul obligatoriu al depunerii declaraţiei. În acest sens, nedepunerea în termenul legal constituie contravenţie şi atrage o amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei. Persoana juridică va avea un nou termen de depunere şi anume, de 30 de zile de la data aplicării sancţiunii. În situaţia în care aceasta nu se conformează cu noul termen, la cererea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, tribunalul poate dispune dizolvarea persoanei juridice.”, a menţionat Cristian Botezatu, Tax Assistant Manager, Mazars România.

În prezent, Registrul Beneficiarului Real a fost operaţionalizat de către ONRC începând cu luna februarie a anului 2020 şi va putea fi accesat de entităţile raportoare definite în cuprinsul Legii 129/2019 (instituţii de credit, instituţii financiare, agenţii imobiliare, notari, avocaţi, consultanţi fiscali, auditori etc.) sau orice persoane care pot demonstra un interes legitim, în baza unei cereri adresate ONRC (formularul şi procedura aplicabilă se regasesc pe site-ul ONRC).

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO